Passat B6 2006 2.0 FSI, gasar fullt och slutar..

Hugan
9 augusti 2022 · 29 Inlägg

Hej på er!

Jag har nämligen strul med min passat. Det är en a-traktor, byggd med h-can så jag har uppfattat det som iaf.

Igår så körde jag kanske 1ton släp med bilen, den är sänkt bak och ett hjullager är kasst.. <-- lite info bara så man bildar en uppfattning om vad som kan ha hänt.


Efter detta så stod jag på tomgång på en parkering och märkte direkt att bilen låg på 500varv och tuktade/lät som en fiskebåt från avgasröret, med ett sånt ''klånkljud'' som kommer en gång var 1 sekund. Jag har inte haft några såna här problem innan så jag tänkte väl att något fel måste det vara, eller att man övertänker problemet.

Jag körde en sträcka på 2mil och sen så började bilen helt plötsligt åka upp i 33km/h, sen åka ner till 30.. Sen fullgas upp igen. Behövde knappt nudda gasen och så höll den på så.

^^Vet man hur en a-traktor är byggd så är det mycket lättare, men det är det som är felet iallafall.
En kort beskrivning på hur denna bilen funkar med brytningen:

Du kan köra upp i kanske 38km/h om du gasar fullt, den har varvspärr på varje växel som ligger på 3000varv eller något liknande.

Efter du har nått det maximala som h-canen så rullar man då från 38km/h ner till 33km/h där den spärrade hastigheten är. Kör man nu över 33km/h, t.ex om man rullar ned för en nedförsbacke så måste bilen gå ner till 30km/h för att sen gasa upp till 38 eller 33 för att sen kunna ligga på 33.. Låter nog komplicerat men vet inte hur jag ska förklara det bättre.


Iallafall, när jag hade kört 2 mil så började ju då bilen bete sig konstigt. Den körde full gas så fort jag nuddade gasen minsta lilla. Kunde liksom ligga i 10km/h och så körde den full smet uppåt, nådde den maximala hastigheten, motorbromsade och så gasade den upp igen. Upplevelsen var att det var väldigt hackigt att köra, det gungade som tusan.

Jag tyckte det var riktigt skumt då jag aldrig har upplevt det tidigare med bilen, så jag stannade till. Då låg bilen på 1100varv på tomgång och tuktade som en fiskebåt fast klånkade från avgasröret var 0.5 sekund istället. Lät som att bilen gick väldigt tungt fast i en högre ''frekvens'' eller vad man har för ord för det.

Jag startade om bilen och problemet försvann.
Nu undrar jag då, är det fel på bilens system eller det som spärrar hastigheten i och med att det är en a-traktor? Har somsagt aldrig upplevt det innan, har kört 400mil med den och det kom helt plötsligt.


Olika lampor som lyser är EPC, parkeringsbromslampan (indikerar på att parkeringsbromsen ej funkar), airbag lampa (borde inte ha något med detta att göra), samt att ABS och Antispinn brukar tändas.

Tror ABS och antispinn har med parkeringsbromsen att göra, då det är glapp i ena kabeln till den elektroniska bromsen.

EPC lampan har lyst ett tag nu, började för kanske 1-2 månader sen men inget jag la någon större energi på.

Bilen har haft ett tickande ljud från motorn när jag köpte den, men kan inte skilja på om det har med att motorn i sig låter som en dieselmotor eller om det faktiskt är ett tickande ljud. Inget jag har felsökt.

Passat B6 2006 2.0 FSI, manuell.

Hoppas någon har en fundering eller tips, annars får jag hoppas på att problemet slutar... Passat verkar vara en riktig problem bil och vill bara skrota skiten ibland...

uhlin
9 augusti 2022 · 2 834 Inlägg

En gissning, kamkedjan. Googla motorproblem VW  Fsi och du har läsning ikväll och imorgon.

Senast redigerat av uhlin (9 augusti 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang