Ford mondeo 1.6 tdci stannade.

Nrettan
9 augusti · 3 Inlägg

Ford mondeo 1.6 tdci 2012

Bilen stannade när jag körde, motorlampan tändes samt oljetryckslampan. Bilen s9tartar inte, koppla  in elm 327 mod ford. Får felkod kamaxelgiv pos1 (p0341). Byter den, samma felmeddelande igen. Kamremmen ser bra ut, ser inte ut som om drn har hoppat något. 

Bilen startar ej med startgas!

xXSammy
9 augusti · 6 335 Inlägg

Stämmer markeringarna för kamaxel och vevaxel?

De/Dem
Utmarks-Loke
9 augusti · 5 172 Inlägg

Så här står det om den felkoden:
"Vad betyder P0341?
Bilens styrenhet kontrollerar och jämför hela tiden signalerna (spänningsimpulserna) från kamaxelgivaren och vevaxelgivaren. Felkoden P0341 uppkommer om spänningsimpulerna från kamaxelgivaren inte är korrekt i förhållande till vevaxelgivarens signal. Bank 1 är den sidan av motorn som inkluderar cylinder 1. Sensor A är kamaxelgivaren på motorns insugssida."
https://www.givarspecialisten.se/felkod/P0341

Så precis som xXSammy skriver, stämmer markeringarna på kamaxel och vevaxel? Detta skulle kunna vara överkuggad kamedja eller kamrem, vilket det nu är på denna bil

Nrettan
9 augusti · 3 Inlägg

Återkommer imorgon, men borde det vara vevaxeln så borde väl utslaget vara även på vevaxelgivaren? Hittar inga markeringar  översta hjulet på kamaxeln? Dock känns kamremmen korrekt sträckt!

Nybergrobin
10 augusti · 2 310 Inlägg

Lämna in bilen hos någon som får ut rätt felkoder.

xXSammy
10 augusti · 6 335 Inlägg

Markeringarna är hål som vev-, respektive kam, låses i

För att kontrollera vevaxel måste remskivan demonteras på visa årsmodeller för att kunna se, andra räcker det med att ta bort täckkåpan

De/Dem
granadadr
10 augusti · 6 881 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Så här står det om den felkoden:
"Vad betyder P0341?
Bilens styrenhet kontrollerar och jämför hela tiden signalerna (spänningsimpulserna) från kamaxelgivaren och vevaxelgivaren. Felkoden P0341 uppkommer om spänningsimpulerna från kamaxelgivaren inte är korrekt i förhållande till vevaxelgivarens signal. Bank 1 är den sidan av motorn som inkluderar cylinder 1. Sensor A är kamaxelgivaren på motorns insugssida."
https://www.givarspecialisten.se/felkod/P0341

Så precis som xXSammy skriver, stämmer markeringarna på kamaxel och vevaxel? Detta skulle kunna vara överkuggad kamedja eller kamrem, vilket det nu är på denna bil

är både ock,, kamremmen driver kedjan mellan kammarna smile jag hade kollat märkning, Peugot motorer har hål för att stoppa i stoppar,, kolla youtube,, finns ett hål för vevaxel vid startmotorn, ca 7mm om jag ej minns fel,  vid kammen är det bara att stoppa in en 8mm bult, om detta stämmer är det ok, annars är det bara riva å göra om om nu ej remmen saknar någon tand,, har sett det hända att en rem skanat en eller flera tänder,, hur länge sen är det kamrem är bytt ? hur långt har bilen gått ?? om det är bytt kamrem,, byttes vattenpump??

Senast redigerat av granadadr (10 augusti )

Nrettan
10 augusti · 3 Inlägg

Håller på med bilen nu... den passar inte i låshålet.... inte ens nära, med andra ord demontera och goppas att den inte krökt någonting påvägen!
Bilen har gått 22k, kammen byttes vid 18000 mil om jag inte missminner mig... alltid servad på volvo....

granadadr
11 augusti · 6 881 Inlägg

peugeot brukar ha knäckbara lyftare så brukar gå bra,,

uhlin
11 augusti · 2 456 Inlägg

Nrettan skrev:
Håller på med bilen nu... den passar inte i låshålet.... inte ens nära, med andra ord demontera och goppas att den inte krökt någonting påvägen!
Bilen har gått 22k, kammen byttes vid 18000 mil om jag inte missminner mig... alltid servad på volvo....

Och du är på rätt varv med motorn då? Annars blir det tokigt. Bara en tanke.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang