Försäkring och bankörning

jojjoalex
10 augusti 2022 · 14 Inlägg

Hej! Jag ska köra bana med min bil till helgen.

Jag själv är väldigt försiktig, men självklart finns det alltid risker med bankörning.

Jag undrar om någon har någon erfarenhet av kollisioner eller andra skador som skett vid bankörning. Hur har er försäkring tagit det? Vad finns det för risker?

Ponera att mina bromsar fallerar och jag drämmer rätt in i en Porsche för en miljon med min mycket mindre värda bil. Eller att en annan bil kör in i mig.

Jag skulle inte ha råd att ersätta skador på en Porsche och det är inte säkert att andra förare har råd att ersätta skador på min bil om man nu ens skulle kunna kräva det vid en olycka orsakad av någon annan.

Tycker ni man ska hålla sig från bankörning helt och hållet om man inte har försäkring som täcker? Har hört att trafikdelen av försäkringen gäller alltid, men har svårt att tro på det...

All input uppskattas!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 augusti 2022 · 14 007 Inlägg

jojjoalex skrev:
Hej! Jag ska köra bana med min bil till helgen.

Jag själv är väldigt försiktig, men självklart finns det alltid risker med bankörning.

Jag undrar om någon har någon erfarenhet av kollisioner eller andra skador som skett vid bankörning. Hur har er försäkring tagit det? Vad finns det för risker?

Ponera att mina bromsar fallerar och jag drämmer rätt in i en Porsche för en miljon med min mycket mindre värda bil. Eller att en annan bil kör in i mig.

Jag skulle inte ha råd att ersätta skador på en Porsche och det är inte säkert att andra förare har råd att ersätta skador på min bil om man nu ens skulle kunna kräva det vid en olycka orsakad av någon annan.

Tycker ni man ska hålla sig från bankörning helt och hållet om man inte har försäkring som täcker? Har hört att trafikdelen av försäkringen gäller alltid, men har svårt att tro på det...

All input uppskattas!

Ring till ditt försäkringsbolag och fråga. Här på garaget är det säkert bara spekulationer.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
zzr94092
10 augusti 2022 · 4 378 Inlägg

Vanliga försäkringen gäller inte,..Bara att läsa i försäkringsbrevet...

Hamilton
10 augusti 2022 · 8 864 Inlägg

Försäkringen man tecknar när man kör på bana gäller bara 3e person skadorna på egna bilen får man stå för själv. Vanliga försäkringen gäller inte vid bankörning.

Fotograf på tierpidag.se
torsen
11 augusti 2022 · 7 198 Inlägg

Seriösa banor kräver att man tecknar en speciell SBF-försäkring - vanligen endagars.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 augusti 2022 · 13 669 Inlägg

torsen skrev:
Seriösa banor kräver att man tecknar en speciell SBF-försäkring - vanligen endagars.

ja det brukar vara något som krävs genom att man tecknar licensen för att testa bankörning.. 


jag googlade sbf förskring nu. och där kan man även försäkra för andra fordon och även sin egna.  det kostar säkert en slant.  men framför allt för andras bilar kan det ju vara vettigt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang