Bromsklonk ljud

uhlin
13 augusti 2022 · 2 831 Inlägg

Vibrerar det när du bromsar så är bromsskivor skeva. Gjorde du rent anliggningsytan mot navet riktigt då du monterade?

De har inte gått varma? Bromsar legat på.

Brembo är ju ett bra märke, så borde väl inte va dålig kvalite. Fast man ska ju aldrig säga aldrig.

Jare71
13 augusti 2022 · 30 Inlägg

uhlin skrev:
Vibrerar det när du bromsar så är bromsskivor skeva. Gjorde du rent anliggningsytan mot navet riktigt då du monterade?

De har inte gått varma? Bromsar legat på.

Brembo är ju ett bra märke, så borde väl inte va dålig kvalite. Fast man ska ju aldrig säga aldrig.

Tyckte jag gjorde rent runt navet, + att ja la på lite kopparpasta , kanske jag inte skulle gjort?

Tror inte bromsar har legat på, men de kanske de gjort ? Svårt att veta.

Jare71
13 augusti 2022 · 30 Inlägg

Jare71 skrev:

uhlin skrev:
Vibrerar det när du bromsar så är bromsskivor skeva. Gjorde du rent anliggningsytan mot navet riktigt då du monterade?

De har inte gått varma? Bromsar legat på.

Brembo är ju ett bra märke, så borde väl inte va dålig kvalite. Fast man ska ju aldrig säga aldrig.

Tyckte jag gjorde rent runt navet, + att ja la på lite kopparpasta , kanske jag inte skulle gjort?

Tror inte bromsar har legat på, men de kanske de gjort ? Svårt att veta.

Kan tillägga att jag nyligen köpt nya däck, tanken slår mig om det kan vara någon obalans som blivit efter de?
Men då kanske de vibrera hela tiden oavsett om man bromsar?

Jare71
13 augusti 2022 · 30 Inlägg

Jare71 skrev:

Jare71 skrev:

uhlin skrev:
Vibrerar det när du bromsar så är bromsskivor skeva. Gjorde du rent anliggningsytan mot navet riktigt då du monterade?

De har inte gått varma? Bromsar legat på.

Brembo är ju ett bra märke, så borde väl inte va dålig kvalite. Fast man ska ju aldrig säga aldrig.

Tyckte jag gjorde rent runt navet, + att ja la på lite kopparpasta , kanske jag inte skulle gjort?

Tror inte bromsar har legat på, men de kanske de gjort ? Svårt att veta.

Kan tillägga att jag nyligen köpt nya däck, tanken slår mig om det kan vara någon obalans som blivit efter de?
Men då kanske de vibrera hela tiden oavsett om man bromsar?

Tilägg igen 😂.
En fundering bara när ni monterar på nya bromsskivor, har ni mutter o drar åt så nya skivan riktigt klämma fast ?
För att sedan lossa mutter o efter de på med hjul.
Tänker att bromsok och att själva hjulet pressar på så att bromsskiva verkligen är på plats.

Svårt förklara ,men hoppas ni förstår 😂

xXSammy
14 augusti 2022 · 6 566 Inlägg

Bromsvibrationer uppstår utav skeva bromsskivor, kärvande bromsok eller att skivan inte ligger helt emot hjulnavet

Skulle rengöra igen och ta bort ALL kopparpasta

Vissa bilar har skruv(ar) till skivorna och andra inte, finns nog en teknisk förklaring till detta.. eller så är det bara en monteringsskruv så skivan inte vrider sig om bilen har hjulskruvar och inte muttrar.
Är skivan helt emot navet så *borde* det inte spela någon roll

De/Dem
uhlin
14 augusti 2022 · 2 831 Inlägg

Jare71 skrev:

uhlin skrev:
Vibrerar det när du bromsar så är bromsskivor skeva. Gjorde du rent anliggningsytan mot navet riktigt då du monterade?

De har inte gått varma? Bromsar legat på.

Brembo är ju ett bra märke, så borde väl inte va dålig kvalite. Fast man ska ju aldrig säga aldrig.

Tyckte jag gjorde rent runt navet, + att ja la på lite kopparpasta , kanske jag inte skulle gjort?

Tror inte bromsar har legat på, men de kanske de gjort ? Svårt att veta.

Mja, kopparpasta på det stället kanske inte är nån höjdare. Viktigt att skivan ligger helt slät mot navet.

Har bromsarna legat på så skivan blivit varm så kan den ha slagit sig, isåfall är det nya skivor som gäller. Eller svarva de som är, men lönar sig nog inte.

Brådhis * Voff voff *
14 augusti 2022 · 10 244 Inlägg

uhlin skrev:
Vibrerar det när du bromsar så är bromsskivor skeva. Gjorde du rent anliggningsytan mot navet riktigt då du monterade?

De har inte gått varma? Bromsar legat på.

Brembo är ju ett bra märke, så borde väl inte va dålig kvalite. Fast man ska ju aldrig säga aldrig.

Eller dåliga styrleder, dåliga länkarmsbussningar, billiga däck... Osv osv... Det finns fler saker som kan ge vibrationer. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
uhlin
14 augusti 2022 · 2 831 Inlägg

Brådhis skrev:

uhlin skrev:
Vibrerar det när du bromsar så är bromsskivor skeva. Gjorde du rent anliggningsytan mot navet riktigt då du monterade?

De har inte gått varma? Bromsar legat på.

Brembo är ju ett bra märke, så borde väl inte va dålig kvalite. Fast man ska ju aldrig säga aldrig.

Eller dåliga styrleder, dåliga länkarmsbussningar, billiga däck... Osv osv... Det finns fler saker som kan ge vibrationer. smile

I och för sig. Fast vibrationerna kommer ju BARA när han bromsar.

Mossan1
14 augusti 2022 · 2 751 Inlägg

Skräp bakom bromsskivan tänker man först.

Materialfel i skivor kan också göra att dom blir olika tjocka längs varvet.

Andra möjligheter;
Lossnad balansvikt på ett hjul

Trasig/saknad plastring för naver i fälgen. (Endast eftermarknad alufälgar)

Skräp mellan fälg och nav

Löst hjul


Har själv köpt Brembo bromsok som båda läckte bromsvätska efter två år.
Sämre än Biltema.

Jare71
14 augusti 2022 · 30 Inlägg

Mossan1 skrev:
Skräp bakom bromsskivan tänker man först.

Materialfel i skivor kan också göra att dom blir olika tjocka längs varvet.

Andra möjligheter;
Lossnad balansvikt på ett hjul

Trasig/saknad plastring för naver i fälgen. (Endast eftermarknad alufälgar)

Skräp mellan fälg och nav

Löst hjul


Har själv köpt Brembo bromsok som båda läckte bromsvätska efter två år.
Sämre än Biltema.

Jag tar upp igen o tar bort kopparpasta, rengör som fan. Kontrollerar att inget skit på fälgen mot navet.
Hjulen har jag kontrolldragit flera ggr.

Men som jag nämt tidigare så kan jag nog oxå tycka att det skrapplar när man kör över ojämnheter, kanske de oxå som gör vibrationer i ratten?

Men jag börjar med att ta isär o kollar igen 👍.
Annars så ska jag be verkstaden kontrollera hela framvagn när jag tar in den på service.

Jare71
14 augusti 2022 · 30 Inlägg

Jare71 skrev:

Mossan1 skrev:
Skräp bakom bromsskivan tänker man först.

Materialfel i skivor kan också göra att dom blir olika tjocka längs varvet.

Andra möjligheter;
Lossnad balansvikt på ett hjul

Trasig/saknad plastring för naver i fälgen. (Endast eftermarknad alufälgar)

Skräp mellan fälg och nav

Löst hjul


Har själv köpt Brembo bromsok som båda läckte bromsvätska efter två år.
Sämre än Biltema.

Jag tar upp igen o tar bort kopparpasta, rengör som fan. Kontrollerar att inget skit på fälgen mot navet.
Hjulen har jag kontrolldragit flera ggr.

Men som jag nämt tidigare så kan jag nog oxå tycka att det skrapplar när man kör över ojämnheter, kanske de oxå som gör vibrationer i ratten?

Men jag börjar med att ta isär o kollar igen 👍.
Annars så ska jag be verkstaden kontrollera hela framvagn när jag tar in den på service.

Ja ni lär ju tänka att jag värsta klåparen mitt i hand 😂. Men tyckte faktiskt jag var noga  att allt var rent runt nav.
Att jag kletade på lite kopparpasta var mest för jag kollat att ändra  gjort liknade.

Men kan det så jävligt att jag fått fel bromsskiva från skruvat.se?  Tror ju inte det, passar ju fint. Men sen kan man ju undra varför de har så billigt på så kallade kvalité skivor jämför med andra?

Senast redigerat av Jare71 (14 augusti 2022)

Brådhis * Voff voff *
14 augusti 2022 · 10 244 Inlägg

uhlin skrev:

Brådhis skrev:

uhlin skrev:
Vibrerar det när du bromsar så är bromsskivor skeva. Gjorde du rent anliggningsytan mot navet riktigt då du monterade?

De har inte gått varma? Bromsar legat på.

Brembo är ju ett bra märke, så borde väl inte va dålig kvalite. Fast man ska ju aldrig säga aldrig.

Eller dåliga styrleder, dåliga länkarmsbussningar, billiga däck... Osv osv... Det finns fler saker som kan ge vibrationer. smile

I och för sig. Fast vibrationerna kommer ju BARA när han bromsar.

Tro mig, både styrleder och länkarmar påverkas rätt mycket under en inbromsning. Även däck (fram belastas) hårdare. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Sabang
15 augusti 2022 · 170 Inlägg

Rätta mig om jag har fel
Sa du att det låter mer på ena sida än den andra?
Om så, byt sida på klossarna och se om ljudet byter sida.
Reparations sats på kolvar på oken kostar ett par hundra, kan vara värt att testa.
Min gissning är att en kolv löper bättre än den andra. Hoppas jag läste rätt att du har 2 kolvar/ok

Jare71
15 augusti 2022 · 30 Inlägg

Brådhis skrev:

uhlin skrev:

Brådhis skrev:

Eller dåliga styrleder, dåliga länkarmsbussningar, billiga däck... Osv osv... Det finns fler saker som kan ge vibrationer. smile

I och för sig. Fast vibrationerna kommer ju BARA när han bromsar.

Tro mig, både styrleder och länkarmar påverkas rätt mycket under en inbromsning. Även däck (fram belastas) hårdare. smile

Ja precis så jag oxå tänker lite , för jag tycker mig höra skrappel ljud i framvagn vid ojämnheter, det kanske betyder på dåliga styrleder länkarm eller något annat slitet i framvagn.

Jare71
15 augusti 2022 · 30 Inlägg

Sabang skrev:
Rätta mig om jag har fel
Sa du att det låter mer på ena sida än den andra?
Om så, byt sida på klossarna och se om ljudet byter sida.
Reparations sats på kolvar på oken kostar ett par hundra, kan vara värt att testa.
Min gissning är att en kolv löper bättre än den andra. Hoppas jag läste rätt att du har 2 kolvar/ok

Jag har fått bort första missljudeh "klonket" byte klossar.

Men nu har andra följder uppkommit med vibration i ratt.

Sabang
15 augusti 2022 · 170 Inlägg

Bussningar på krängningshämnare??

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang