Audi 100 2.0E

peteran
26 augusti 2022 · 36 Inlägg

Jag har en Audi 100 2.0E med kataltsator, årsmodell 1990. Alltså motorkoden är RT och C3 (karossen?) om jag förstått det rätt.

Är lite sugen på att stegvis konvertera bilen till mer modern motorstyrning (bland annat) och funderar på vad jag har för alternativ. Jag har nu lagat den så den går bättre än på decennier, men vet (tror jag) att motorn har mycker mer att ge.

Hittills har jag besvärat serviceavdelningen på Audi där jag blir igenkänd och har en personlig assisten som skriver ut relevanta skärmklipp från Audi. Vad finns det för rekommenderad licens för att få samma information på egen hand.

Jesper328
26 augusti 2022 · 2 385 Inlägg

Vad gäller motorstyrning så är de billigare alternativen Speeduino eller Megasquirt 1.
Microsquirt lämpar sig nog i ditt fall också.

Kom ihåg att detta är avancerade grejer, och ger nog ingen vidare bang for your buck ifall du inte tänk att ex. turbokonverta.
Tillkommer även en del grejer utöver sprutet för att få det att lira.
En spridarservice och ställa på tändningen ger nog mer.

För en WIS så finns Autodata bl.a, men jag tror nog att en Haynesbok för just Audi 100 gör sig bäst då datorprogrammen brukar kosta en del.
Om det finns något VAG specifikt program för en billig peng kan jag inte svara på, därav Haynes.

Up the RA
peteran
26 augusti 2022 · 36 Inlägg

Jo, det är ett större projekt och kanske inget jag kommer ge mig på den bilen. Den är för tillfället min enda bruksbil och ett projekt tenderar att dra ut på tiden. Ska testa mina spridare framöver och se om de behöver rengöras/bytas.

Haynesboken saknar lite sprängskisser och t ex ETKA 8.2 kan vara ett alternativ. Ska ta kontakt med företaget och höra om den hittar skisser till min gamla bil.

Utmarks-Loke
26 augusti 2022 · 5 862 Inlägg

Vill du kunna besikta bilen är det byte till komplett annan motor med alla tillhörande komponenter som gäller, för att inte påverka avgascertifieringen. Med Megasquirt eller liknande blir det stopp direkt, du får inte modifiera motorn på en bil nyare än 1975. I ditt fall vore nog det smartaste att ta en motor från en något nyare audi 100/A6 eller Passat så den har elektronisk insprutning istället för K-jetronic, men det får inte bli så ny bil att den hade startspärr för då blir det jobbigare att köra motorn utanför originalbilen.

peteran
26 augusti 2022 · 36 Inlägg

Mmm. För tillfället fungerar den mekaniska insprutningen klockrent, men jag är förberedd att den förr eller senare behöver servas. Klippen jag sett när folk gör det är nog inget för avancerat, men det är något jag kommer att låta någon annan göra. Byte av motor är ett alternativ, men den dagen så får jag fundera om det inte börjar vara dags att skrota bilen.

jaka54
27 augusti 2022 · 5 777 Inlägg

Hej!
Kolla in sajten "7zap.com" Där hittar du alla sprängskisser till samtliga Audibilar.
Rekommenderar också Bentley-böckerna (3st) på över 1000 sidor som behandlar allt om Audi 100/200 modellerna. Böckerna är dyra. kostar på eBay ca 2700:- .
"sjmautotechnik.com"  är också ett måste när man meckar med gamla Audi 100.
Behöver du service på "Bomben" eller på" brake boostern" då den röda bromsvarningslampan blinkar vid start (bromstrycket under 106 bar) kan du kontakta "http://en.texerv.com/". Tim Schröder (Tyskland) som har firman är väldigt bra att ha och göra med .

Senast redigerat av jaka54 (27 augusti 2022)

peteran
27 augusti 2022 · 36 Inlägg

7zap var precis vad jag saknat. Var på väg att köpa en offline licens till ETKA 8.3 och $40 hade inte varit speciellt dyrt, men gratis är gott.

Böckerna från Bentley är mer och mer intressanta. Måste kolla om de finns att få tag på via biblioteken så man får bläddra i dom innan köp. Nu är inte 2700 så fruktansvärt dyrt för mängden information. Är de på nivån som serviceverkstäderna fick information från Audi?

Ska kolla resten av länkarna senare. Har inte haft problem med bromsvarningslampan och bytte bromsvätska för några veckor sedan. Det var mer konsistensen tjära och det kan ha gått ett decennium istället för två år sedan senaste bytet. big_smile

peteran
27 augusti 2022 · 36 Inlägg

Fanns det någon färdig översiktssida med främst Audi 100. Wikipedia har en ganska bra sida, men det finns fel/brister där och bilen har tillverkats 1968–1997 så det finns ganska många platformer (C1-C4 tror jag) och motorkombinationer. Sedan finns t ex C3 platformen och RT motorn med eller utan katalysator. Nu är det främst ett problem med C1/C2 vs C3/C4 tror jag. Informationen finns ute på internet, men någon måste ha lagt ihop pusselbitarna och gjort en sida som sammanfattar allt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang