Denna Audi A6 C5 2.4 V6 -00 är alltså ECU-programmerad a-traktor. Gick tidigare utmärkt i motor o låda.
Läckte dock en del olja, så det gjordes motortvätt och byttes ventilkåpspackningar och remmar.
Efter denna manöver går den riktigt dåligt i motorn på samtliga varvtal, misständer hela tiden och baktänder rätt friskt. Går knappt att köra ens i 30.
Har bytt tändkablar och stift. De gamla stiften såg hela ut men åt det sotigare hållet. Har kollat med utanpåliggande gnistprovare att samtliga burkar får gnista - OK.
Har läst ut felkoder med en ELM327 läsare, alltså inte riktig VAG. Får ALDRIG någon felkod ALLS? Har inte haft VAG bil innan, är det förväntat beteende? Kan det bero på ECU-programmeringen till max 30? Eller funkar inte ELM327 alls till A6 C5?
ELM327:an kan i alla fall läsa ut värden för MAF och båda lambda och de ser fungerande ut, men den ena lambdasonden verkar ge konstant högre mätvärde än den andra, vilket kanske är en ledtråd.
Det låter som att avgassystemet inte är 100 tätt men men har inte hittat var det läcker.
Har täthetsprovat vacuum-systemet genom att blåsa i (med luftintaget förseglat) och det verkar åtminstone tätt med den metoden ... låter inte heller som att det läcker med motorn igång.
Har inte provat att byta några sensorer, men det är väl något att fundera över : Kamaxelgivare, Vevaxelgivare, lambda-sonderna, ... men det känns ju så konstigt att jag får någon felkod i så fall?
Alla synpunkter välkomna
