Köpa en bil som ståt 4 år?

Uk33
31 augusti 2022 · 5 Inlägg

Tja
Står en w124 på grannens parkering som har stått i 4 år, tror inte den har körts under den tiden.
Vad skulle man kunna förvänta sig för problem om man försökte få en sån bil på vägen igen?

Steff240
31 augusti 2022 · 1 017 Inlägg

Bromsarna behöver nog motioneras lite och däcken kan ha fått "ståplattor". Byt olja, ladda/byt batteri och pytsa i en slurk färsk soppa.
I övrigt är det nog inga större bekymmer, det är ju en Mercedes av bästa generationen wink krävs mer än 4 års stillestånd för att knäcka en sån.

Cuefa Ain't no place like home...
31 augusti 2022 · 4 628 Inlägg

Min Jeep hade stått still i 10 år när jag köpte den. Bromsar behövdes gås igenom, och en ordentlig service med samtliga filter (samt rengöring av tank om man har otur - dagens bensin [om det nu är en  bensinare?] tål inte att stå särskilt länge!) och allmän koll av allting.
En bra idé är att kolla över kablar, speciellt jordkablar som har en tendens att ärga satan om bilen stått ute. Annars kan det bli diverse mystiska el-fel efter ett tag.
Just W124 har ju ett relä som krånglar en hel del också, det sitter under huven i "baljan" för torkarlänkaget på höger sida (iaf de äldre har detta, oklart hur det ser ut på nyare 124or, någon MB-guru kan säkert stämma in här), vilket kan göra att bilen inte startar, eller lägger av när man minst anar det.
Finns kvar på Mercedes, du får räkna med ca 800kr för det.

Annars är det rost, rost, rost som måste kollas. Golv, trösklar, infästningen för hjälparmen still styrningen på passagerarsidan.

Utöver det? Stridsvagn 💪🏼

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Steff240
31 augusti 2022 · 1 017 Inlägg

Cuefa skrev:
Min Jeep hade stått still i 10 år när jag köpte den. Bromsar behövdes gås igenom, och en ordentlig service med samtliga filter (samt rengöring av tank om man har otur - dagens bensin [om det nu är en  bensinare?] tål inte att stå särskilt länge!) och allmän koll av allting.
En bra idé är att kolla över kablar, speciellt jordkablar som har en tendens att ärga satan om bilen stått ute. Annars kan det bli diverse mystiska el-fel efter ett tag.
Just W124 har ju ett relä som krånglar en hel del också, det sitter under huven i "baljan" för torkarlänkaget på höger sida (iaf de äldre har detta, oklart hur det ser ut på nyare 124or, någon MB-guru kan säkert stämma in här), vilket kan göra att bilen inte startar, eller lägger av när man minst anar det.
Finns kvar på Mercedes, du får räkna med ca 800kr för det.

Annars är det rost, rost, rost som måste kollas. Golv, trösklar, infästningen för hjälparmen still styrningen på passagerarsidan.

Utöver det? Stridsvagn 💪🏼

Ja, det så kallade OVP-relät har en förmåga att ge upp med tiden, men det händer nog oavsett om bilen står still eller rullar kontinuerligt. Kan ge upphov till alla möjliga lustiga bekymmer... Sitter bakom batteriet under en plastkåpa. Vet inte om det finns på alla årsmodeller men på de flesta åtminstone.

Mossan1
31 augusti 2022 · 2 805 Inlägg

Bromsarna som sagt.
Skivor och belägg är så gott som garanterat, men beroende på hur den stått.  I bra garage kan dom vara ok efter några inbromsningar medan ute och nersjunken i långt gräs = du får den inte ur fläcken utan ett kraftigare ryck, och ev av med hjul och banka.

Har det inte regnat in i den, eller kreatur som gnagt sönder elsystem eller inredning är det nog inga jätteproblem.

På endast 4år har jag då aldrig hört om allvarligare som fastrostade kolvringar.
Då ska den ha stått mycket olyckligt och/eller haft musbo i insugsgrenröret.

Annars är det väl vanlig service och rost. Se till att alla remmar är inom intervall. Dom åldras av tid OCH mil. Inte bara mil.

Däcken har inte nödvändigtvis tagit skada. Det märker du i så fall.
Stått med mycket lite luft eller tomt = problem.

Modern diesel åldras inte väl heller, men bättre än bensinen.
Startade själv nyligen upp en Seat 1.6D som stått i 8år. Gick bra på dieslet i tanken.

Senast redigerat av Mossan1 (31 augusti 2022)

torsen
31 augusti 2022 · 7 234 Inlägg

Bilen hat stått på en parkering skriver du.
Gräs, grus, asfalt eller betong?
Om på gräs kan man befara rost, eller i alla fall begynnande rost.
Något mindre risk på grus.
Minst risk på asfalt  och betong.

Brådhis * Voff voff *
31 augusti 2022 · 10 277 Inlägg

Mossan1 skrev:
Modern diesel åldras inte väl heller, men bättre än bensinen.

Tvärtom skulle jag säga. Modern diesel med alla tillsatser åldras inte med värdighet. Fråga alla båtägare som snålat och tankat diesel från landmackarna...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zemet
31 augusti 2022 · 4 037 Inlägg

Brådhis skrev:

Mossan1 skrev:
Modern diesel åldras inte väl heller, men bättre än bensinen.

Tvärtom skulle jag säga. Modern diesel med alla tillsatser åldras inte med värdighet. Fråga alla båtägare som snålat och tankat diesel från landmackarna...

Du har helt rätt, men när började dieseln bli skräp? Var dieslen för 4 år sedan fortfarande okej eller får man gå längre bak i tiden för det?
Modern diesel börjar ju få alger ganska snabbt, inom 4 månader är min erfarenhet när jag haft det förvarat utomhus i IBC tank.

Senast redigerat av zemet (31 augusti 2022)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 augusti 2022 · 17 470 Inlägg

Den känsligaste motorn är väl E230 då den hade en tendens till att skjuta toppen på äldre dagar. Forska i varför bilen blivit stående. E300 kan ha lite spännande och svårlokaliserade fel med tomgång/gå rent.

En diesel är som folk ovan nämner bara att tvinga igång. Går den så går den. Dessutom börjar de bli rejält dyra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 september 2022 · 17 470 Inlägg

Köpte för ett gäng år sedan en E220 med -om jag kommer ihåg rätt- 150hk. Bensinare. Fixade till den och skickade ut på Blocket. Blev helt nerringd... Tydligen är dessa 4-ventilare eftertraktade då de går mycket billigt, och det gjorde den! En 90-tals kombimersa som ville ha ca 0,6-07.

Ett guldägg idag med? Eller?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang