1875
Sök

AUDI A1 läker kylarvätska oregelbundet + går ryckigt emellanåt

3 Inlägg
28 augusti 2022
Trådstartare
Hej
Jag har en audi a1 från 2011,  1.6 TDI, 105 Hk. Har gått ca 122000
Ska lämna in den på felsökning på verkstad då den oregelbundet läker kylarvätska. Får fylla på ca: 0,5-0,8 liter i månaden ungefär. Jag kollar nivån och fyller på innan den varnar.
Jag kollar ofta, och i de flesta fall så är nivån normal, men ibland så har det läckt ut mycket och då fyller jag såklart på. Verkstaden ska göra en felsökning för detta.

Men jag undrar om det kan ha ett samband med att bilen emellanåt går "ryckigt" när jag kör i ca: 30 till 50 km i timmen.
Och när bilen beter sig så så brukar inte heller den här funktionen, som slår av motorn när man stannar vid trafiklysen, slå in.

Detta händer inte jätteofta, men funderar om det kan ha ett samband?
Jag tänkte jag ska meddela verkstaden detta också.

Fri fart för ett fritt folk!
14 702 Inlägg
28 augusti 2022
ryckningarna är nog bara att den gör en renegering.. 

att den läcker vatten skulle jag kolla egrkylaren men framför allt oljefilterhållaren/kylaren

den läcker ofta oregelbundet och helt ologiskt.    min 90hk polo med samma motor som din betedde sig så och en dag började det läcka märkbart mer 10l på 3mil

men när den började läcka så mycket gick det tillslut att hitta var det läckte för innan var det helt omöjligt inte ens att trycka sätta systemet gav några ledtrådar.   
Men då hade plasten spruckit så det enda som höll det tätt var en packning och antagligen derför den bara läckte ibland.  och ibland läckte den inte https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-14a5d787c68e0a1cb849a5de143cdb2a.jpg

skulle inte lämna in och byta den delen...  dom tar alltså ungefär 400% mer för delen än vad du kan köpa den för online...

jag gav 43euro för den inkl oljefilter och allt som behövdes.    inte jätte svår att byta om man bara har bra verktyg.  jag gjorde det på jobbet så hade begränsat med verktyg så tog 1.5timme den mesta tiden gick åt att leta efter verkytg.   var mest att jag inte hade några bra förälngare till spärrskaftet

Kör fort så hinner inget hända...

3 Inlägg
28 augusti 2022
Trådstartare
Tack för svar
Jag är inte alls kunnig på bilar så jag kommer behöva lämna in den. Men jag tänkte att om jag själv också försökte mig på att förstå mig på felet så att jag inte blir överdebiterad.
Det är därför jag också funderade på ifall de två olika "felen" hänger ihop.
Verkstaden kommer dock göra en felsökning och sedan ska de komma med kostnadsförslag.
Blir det allt för dyrt kan jag ev kolla med min exman ifall en av hans vänner kan fixa felet åt mig.

Fri fart för ett fritt folk!
14 702 Inlägg
28 augusti 2022
Är det filterhållaren är det cirka 2.500 bara för delen på Mekonomen om jag inte minns fel

Kör fort så hinner inget hända...

3 Inlägg
2 september 2022
Trådstartare
Hej
Jag tänkte jag skulle skriva vad verkstaden hittade för fel ifall någon är intresserad :-)
Det var tydligen vattenpumpen som var trasig. Den ska därför bytas ut och tydligen kamremmen också.
Inte billigt, men det blir ju ändå bra med en hel bil som jag vågar köra :-)

Sök