1823
Sök

Seat Ibiza motorlampa HJÄLP

4 Inlägg
4 september 2022
Trådstartare
Hej! Undrar ifall någon här kanske har någon idé eller erfarenhet av liknande problem. Jag har en Seat Ibiza 1.2 TSI från 2014 som motorlampan tändes på för ett år sedan, bilen gick som den skulle men felsökning gav felkoden P014000 (främre lambasonden). Bytte denna på mekonomen i oktober, när dom skulle släcka lampan så visade det nu även felkod på laddtrycksgivaren/wastegate, dom försökte även släcka denna vilket gick på 3:e försöket, efter 1 månad tänds lampan igen. Då bilen går som den ska & gjort hela tiden har jag inte tagit tag i detta förräns nu när bilen ska besiktas. Bytte wastegate på en autoexperten verkstad som sen släckte lampan utan problem (enda felkod som fanns då var för wastegaten). Kör sen i 2 dagar (bilen går fortfarande normalt) & så tänds lampjäveln igen, felsökningen visar felkod på främre lambasond (som byttes för mindre än ett år sen!) kunde släcka lampan själv med sån läsare men lik förbannat tänds lampan igen dagen efter. 
Hur kan detta hända & vad sjutton gör jag? Är ej bilkunnig för fem öre så vore oerhört tacksam för hjälp!! 😊

Avstängd
301 Inlägg
4 september 2022
Åk till Mekonomen och be dem felsöka. Deras instrument ger mer och noggrannare info än din egen felkodsläsare.

4 Inlägg
4 september 2022
Trådstartare
Okej får ta & ringa till dom direkt imorgon, min felkodsläsare visar dock exakt samma felkod som deras gjorde för ett år sen när dom bytte lambdan. Mina tankar går på högvarv att det är märkligt att det kan dyka upp 2 dagar efter byte av wastegate:n, skulle det kunna ha något samband eller är min bil troligtvis ett måndagsexemplar tillverkad av satan själv? 😳

3 677 Inlägg
4 september 2022
Vad säger felkoden som pekar ut just en lamdasond?
(Hela koden)
Senast redigerat av Mossan1 (4 september 2022)

4 Inlägg
4 september 2022
Trådstartare
Nu säger den P014000
För ett år sen på mekonomen så visade den både P014000 & P014100 (som dom raderade efter bytet av främre av lambdasonden)

4 Inlägg
4 september 2022
Trådstartare
P014000
Sensor circuit No activity
Detected Bank 1
Sensor 2

Exakt så står det nu..

3 677 Inlägg
4 september 2022
Bank 1 sensor 2 är den bakre av lamdasonderna. Inte den främre som tydligen byttes sist.

"Ingen aktivitet" så hade jag noga kollat kablaget först.

Sök