Bogsera en bil kortare sträcka utan främre driv axel?

Eleeb90
5 september 2022 · 345 Inlägg

Hej! Jag har kört för länge med dålig inre drivknut. Den lät lite i början sen lät den mer ofta. Sen försvann ljudet ett tag.
Jag har tänkt att jag skulle byta. Dum som man är så tänker man har den hållit så länge håller den säkert ett litet tag till iaf.

Körde bilen å inre drivknut en sprack. Den måste bogseras från plats.
Kvar nu är yttre drivknut å drivaxeln. Den sitter alltså ej kvar i växellådan. Inre drivknuten ligger på backen.
Jag tänkte ev demontera hela driv axeln?
För om man bogserar den som den är nu lär ju hjulet driva på yttre drivknuten som i sin tur driver på drivaxeln så den hänger å slänger runt?
Det är väl inte bra för hjullagrena att köra bogsera etc. Utan drivaxel heller? Det kan väl gå 5 km?

Bärgning känns dyrt för en bil som inte är värd så många kronor.

Mvh

torsen
5 september 2022 · 7 236 Inlägg

Stöd/häng upp drivaxeln så den inte "slänger runt" med en rem/spännband el dyl och bogsera långsamt de 5 km du vill flytta bilen.
Så skulle jag göra.

Utmarks-Loke
5 september 2022 · 5 836 Inlägg

Är nog inga problem. Vill du inte lossa på drivaxeln kan du begränsa med ståltråd hur mycket den kan fara runt, ståltråden får ju inte sitta hårt runt axeln utan den måste kunna snurra utan motstånd. Sedan bogsera sakta och fint så inte axeln snurrar snabbare än nödvändigt.

zemet
5 september 2022 · 4 038 Inlägg

Jag är inte superduktig på detta så jag kanske har fel...
Men med tanke på att den redan är av, kan du inte bara ta bort shjulet och sedan lossa den stora bulten till drivaxeln och plocka loss den?

Med tanke på att den redan är av så slipper du ju lossa styrstag och spindelled?

Det borde gå lika snabbt som att ligga under och härja med ståltråd?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Bmsone Reservdelsnisse
5 september 2022 · 183 Inlägg

Så länge den yttre sitter kvar riktigt så håller ju hjullagret iallafall.

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
torsen
5 september 2022 · 7 236 Inlägg

zemet skrev:
Jag är inte superduktig på detta så jag kanske har fel...
Men med tanke på att den redan är av, kan du inte bara ta bort shjulet och sedan lossa den stora bulten till drivaxeln och plocka loss den?

Med tanke på att den redan är av så slipper du ju lossa styrstag och spindelled?

Det borde gå lika snabbt som att ligga under och härja med ståltråd?

Vet inte hur det är på ifrågavarande bil - men på flera framhjulsdrivna är det yttre delen av drivaxeln som "håller ihop" framhjulslagret.

Mossan1
5 september 2022 · 2 823 Inlägg

Lite designberoende, men i regel behöver hjulnavet stöd/sammanhållning av yttre drivknutens mutter/skruv.

Naturligtvis går det ju att ta loss axeln och dela yttre knuten från axeln och ha endast yttre knuten ditsatt.

Antar att en annan komplett axel ska monteras eftersom det var inre knuten som pajade.  Ska man återanvända yttre knuten är detta ingen bra lösning.

Senast redigerat av Mossan1 (5 september 2022)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 september 2022 · 13 742 Inlägg

som sagt boxera inte ställ inte ens ner en bil utan drivaxlarna i..  för dom flesta bilarna kräver att drivaxeln sitter i för att inte lagret ska hoppa isär.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang