Köpråd: Vilken är den bästa 7-sitsiga familjebilen?

Mont
2 september 2022 · 16 Inlägg

Vi är många i familjen och det börjar bli dags att skaffa en större bil. Jag har bara kört Volvo tidigare; 240 v70 xc70, men det verkar lite svårt att hitta något rimligt i samma stil under 100k som är vår budget.

Vi använder mest bilen till att åka till stugan någon gång i veckan och lite längre turer på sommaren men bilen måste kännas fräsch, se rimligt snygg ut och gärna vara kvalitativ i allmänhet. Jag har fått för mig att det vore dumt att köpa en diesel men kanske har fel? Vill gärna ha en hyffsat bränslesnål bil varför jag antar 4wd går bort tyvärr..

Kan tillägga att jag har kollat på en Nissan qashqai +2 men vet inte om det är en bra bil att äga egentligen.

Tacksam för tips på vilken som är den ultimata 7-sitsaren!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 september 2022 · 17 380 Inlägg

Ford Galaxy? Hur de är rent kvalitetsmässigt vet jag inte men 2 kollegor kört runt i dessa och har inte hört något ovanligt (De hade pratat med mig om det dykt upp något elfel/motorlampa då det är min uppgift på jobbet).

Nissan Qashqai är samma bil som Renault Kadjar. Resten får du räkna ut själv.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Presidento Of World
3 september 2022 · 3 306 Inlägg

Citroen c4 grand picasso av nyare modell är mycket trevlig. Välj en bensin.. drar inte mycket.

Diesel är ochså trevlig men problem med adblue som är dyrt att åtgärda

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
MickeEng
3 september 2022 · 475 Inlägg

Hallå!
Varför inte en Renault Trafic Passenger.
Mycket trevlig att köra med fina utrymmen.

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
MrHyde
4 september 2022 · 634 Inlägg

Presidento skrev:
Citroen c4 grand picasso av nyare modell är mycket trevlig. Välj en bensin.. drar inte mycket.

Diesel är ochså trevlig men problem med adblue som är dyrt att åtgärda

Små franska dieslar har haft problem med spridare i många år, bland annat. Om man måste köpa en citroen(och står ut med utseendet) så är bensinare definitivt driftsäkrare.

Live long, and prosper.
Mont
4 september 2022 · 16 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Ford Galaxy? Hur de är rent kvalitetsmässigt vet jag inte men 2 kollegor kört runt i dessa och har inte hört något ovanligt (De hade pratat med mig om det dykt upp något elfel/motorlampa då det är min uppgift på jobbet).

Nissan Qashqai är samma bil som Renault Kadjar. Resten får du räkna ut själv.

Hittar bara Galaxy som Diesel på blocket. Jag har inga riktigt bra belägg för att välja bort det annat än att det känns som att det kommer fler begränsningar som gör det opraktiskt att äga dieselbil och möjligtvis att det är dyrare.

Vi kör kortare sträckor i stan men använder bilen mest för transport 10 mil till landet fram och tillbaka. Om någon kan argumentera för diesel så hade det varit intressant.

MrHyde
4 september 2022 · 634 Inlägg

Mont skrev:

Hybrid_ skrev:
Ford Galaxy? Hur de är rent kvalitetsmässigt vet jag inte men 2 kollegor kört runt i dessa och har inte hört något ovanligt (De hade pratat med mig om det dykt upp något elfel/motorlampa då det är min uppgift på jobbet).

Nissan Qashqai är samma bil som Renault Kadjar. Resten får du räkna ut själv.

Hittar bara Galaxy som Diesel på blocket. Jag har inga riktigt bra belägg för att välja bort det annat än att det känns som att det kommer fler begränsningar som gör det opraktiskt att äga dieselbil och möjligtvis att det är dyrare.

Vi kör kortare sträckor i stan men använder bilen mest för transport 10 mil till landet fram och tillbaka. Om någon kan argumentera för diesel så hade det varit intressant.

Om man kör kortare sträckor i stan, och kör typ 1500-2000 mil per år max så är bensin definitivt att föredra. Om man däremot oftast kör längre sträckor och når höga miltal per år så kanske du tjänar på att köra diesel. Nackdelen med diesel är att bränslefiltret ska bytas lite då och då så servicarna tenderar att vara dyrare på dieslar än bensinare, där filtret oftast är ett livstidsfilter. Om man inte servar själv vill säga.

Om du kollar på diesel på ford, volvo eller franska bilar så undvik 1.6 liters. Det är den franska motorn, oavsett om det är volvo, ford eller peugeot/citroen den sitter i. Både ford och volvo lånade den motorn nämligen, i volvo heter den 1.6D eller D2.

Har du kollat på VW Touran? Kanske är i minsta laget, men dom är väl relativt pålitliga och rätt så trevliga att köra. Har kört en Galaxy 2014 och en Touran 2015 och Galaxyn kändes som en finlandsfärja jämfört med folkvagnen.

Live long, and prosper.
MrHyde
4 september 2022 · 634 Inlägg

Denna till exempel, om nu diesel funkar till era behov.

https://www.blocket.se/annons/uppsala/v … /102838631

Live long, and prosper.
MrHyde
4 september 2022 · 634 Inlägg
Live long, and prosper.
Presidento Of World
4 september 2022 · 3 306 Inlägg

MrHyde skrev:

Mont skrev:

Hybrid_ skrev:
Ford Galaxy? Hur de är rent kvalitetsmässigt vet jag inte men 2 kollegor kört runt i dessa och har inte hört något ovanligt (De hade pratat med mig om det dykt upp något elfel/motorlampa då det är min uppgift på jobbet).

Nissan Qashqai är samma bil som Renault Kadjar. Resten får du räkna ut själv.

Hittar bara Galaxy som Diesel på blocket. Jag har inga riktigt bra belägg för att välja bort det annat än att det känns som att det kommer fler begränsningar som gör det opraktiskt att äga dieselbil och möjligtvis att det är dyrare.

Vi kör kortare sträckor i stan men använder bilen mest för transport 10 mil till landet fram och tillbaka. Om någon kan argumentera för diesel så hade det varit intressant.

Om man kör kortare sträckor i stan, och kör typ 1500-2000 mil per år max så är bensin definitivt att föredra. Om man däremot oftast kör längre sträckor och når höga miltal per år så kanske du tjänar på att köra diesel. Nackdelen med diesel är att bränslefiltret ska bytas lite då och då så servicarna tenderar att vara dyrare på dieslar än bensinare, där filtret oftast är ett livstidsfilter. Om man inte servar själv vill säga.

Om du kollar på diesel på ford, volvo eller franska bilar så undvik 1.6 liters. Det är den franska motorn, oavsett om det är volvo, ford eller peugeot/citroen den sitter i. Både ford och volvo lånade den motorn nämligen, i volvo heter den 1.6D eller D2.

Har du kollat på VW Touran? Kanske är i minsta laget, men dom är väl relativt pålitliga och rätt så trevliga att köra. Har kört en Galaxy 2014 och en Touran 2015 och Galaxyn kändes som en finlandsfärja jämfört med folkvagnen.

Fast iofs är 1.6 hdi den mest driftsäkra dieselmotorn som gjorts med undantag för nyare med adblue problem.

Spridarproblem har alla märken idag.

Jag kör både 1.6 hdi från citroen och vw 1.6 tdi och hittills har jag bara fått byta spridare på tdi.

Fransyskan har jag kört närmre 4000 mil utan bekymmer utöver 2 hjullager.

Jag skulle inte välja bort den iallafall. 2.0 hdi är törstigare och lite mer "små" fel

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
xXSammy
4 september 2022 · 6 566 Inlägg

MrHyde skrev:
Om du kollar på diesel på ford, volvo eller franska bilar så undvik 1.6 liters. Det är den franska motorn, oavsett om det är volvo, ford eller peugeot/citroen den sitter i. Både ford och volvo lånade den motorn nämligen, i volvo heter den 1.6D eller D2.

Det är gjutet Citroën, FoMoCo och Peugeot på delarna så mer att Volvo fick låna utav dessa

Presidento skrev:
Fast iofs är 1.6 hdi den mest driftsäkra dieselmotorn som gjorts med undantag för nyare med adblue problem.

Spridarproblem har alla märken idag.

Jag kör både 1.6 hdi från citroen och vw 1.6 tdi och hittills har jag bara fått byta spridare på tdi.

Fransyskan har jag kört närmre 4000 mil utan bekymmer utöver 2 hjullager.

Jag skulle inte välja bort den iallafall. 2.0 hdi är törstigare och lite mer "små" fel

2.0an (DW10) är driftsäkrare än 1.6an i mitt tycke, även om det är två mycket bra motorer i grunden (2.2an får även vara med på ett hörn)
Vet ej hur de övriga märkena gör men inom Ford så ska drevet till högtryckspumpen bytas ut i samband med kamremsbyte på 1.6an. Det nya drevet ger en annan inställnings på högtryckspumpen.. Eventuellt ska detta skona spridarna.

De/Dem
Presidento Of World
4 september 2022 · 3 306 Inlägg

xXSammy skrev:

MrHyde skrev:
Om du kollar på diesel på ford, volvo eller franska bilar så undvik 1.6 liters. Det är den franska motorn, oavsett om det är volvo, ford eller peugeot/citroen den sitter i. Både ford och volvo lånade den motorn nämligen, i volvo heter den 1.6D eller D2.

Det är gjutet Citroën, FoMoCo och Peugeot på delarna så mer att Volvo fick låna utav dessa

Presidento skrev:
Fast iofs är 1.6 hdi den mest driftsäkra dieselmotorn som gjorts med undantag för nyare med adblue problem.

Spridarproblem har alla märken idag.

Jag kör både 1.6 hdi från citroen och vw 1.6 tdi och hittills har jag bara fått byta spridare på tdi.

Fransyskan har jag kört närmre 4000 mil utan bekymmer utöver 2 hjullager.

Jag skulle inte välja bort den iallafall. 2.0 hdi är törstigare och lite mer "små" fel

2.0an (DW10) är driftsäkrare än 1.6an i mitt tycke, även om det är två mycket bra motorer i grunden (2.2an får även vara med på ett hörn)
Vet ej hur de övriga märkena gör men inom Ford så ska drevet till högtryckspumpen bytas ut i samband med kamremsbyte på 1.6an. Det nya drevet ger en annan inställnings på högtryckspumpen.. Eventuellt ska detta skona spridarna.

Jag tycker mig se mest problem med spridarna på tant körda bilar som rullar till Coop och hem.

Dom som rullar på några mil tycker jag inte har några större bekymmer, citroen iallafall byter inga drev.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Mont
4 september 2022 · 16 Inlägg

Presidento skrev:

xXSammy skrev:

MrHyde skrev:
Om du kollar på diesel på ford, volvo eller franska bilar så undvik 1.6 liters. Det är den franska motorn, oavsett om det är volvo, ford eller peugeot/citroen den sitter i. Både ford och volvo lånade den motorn nämligen, i volvo heter den 1.6D eller D2.

Det är gjutet Citroën, FoMoCo och Peugeot på delarna så mer att Volvo fick låna utav dessa

Presidento skrev:
Fast iofs är 1.6 hdi den mest driftsäkra dieselmotorn som gjorts med undantag för nyare med adblue problem.

Spridarproblem har alla märken idag.

Jag kör både 1.6 hdi från citroen och vw 1.6 tdi och hittills har jag bara fått byta spridare på tdi.

Fransyskan har jag kört närmre 4000 mil utan bekymmer utöver 2 hjullager.

Jag skulle inte välja bort den iallafall. 2.0 hdi är törstigare och lite mer "små" fel

2.0an (DW10) är driftsäkrare än 1.6an i mitt tycke, även om det är två mycket bra motorer i grunden (2.2an får även vara med på ett hörn)
Vet ej hur de övriga märkena gör men inom Ford så ska drevet till högtryckspumpen bytas ut i samband med kamremsbyte på 1.6an. Det nya drevet ger en annan inställnings på högtryckspumpen.. Eventuellt ska detta skona spridarna.

Jag tycker mig se mest problem med spridarna på tant körda bilar som rullar till Coop och hem.

Dom som rullar på några mil tycker jag inte har några större bekymmer, citroen iallafall byter inga drev.

För mig som max kör omkring 1500 mil per år har jag ändå förstått det som att det är få fördelar med diesel. Ändå verkar det klart vanligast på den här typen av bilar. Finns det några argument för varför jag lika gärna skulle kunna välja diesel som bensin?

Richard-R
4 september 2022 · 340 Inlägg

chevrolet transport, no doubt

Brådhis * Voff voff *
4 september 2022 · 10 244 Inlägg

Richard-R skrev:
chevrolet transport, no doubt

Jag har ganska mycket "doubt" på att Cheva Transport är den bästa(!) 7-sitsiga man kan köpa... tongue

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Richard-R
5 september 2022 · 340 Inlägg

Brådhis skrev:

Richard-R skrev:
chevrolet transport, no doubt

Jag har ganska mycket "doubt" på att Cheva Transport är den bästa(!) 7-sitsiga man kan köpa... tongue

billig i inköp, "hög" bränsleförbrukning. det jämnar ut sig smile

torsen
6 september 2022 · 7 198 Inlägg

Dacia Jogger finns med 3 sätesrader = 7-sitsig.

Brådhis * Voff voff *
6 september 2022 · 10 244 Inlägg

torsen skrev:
Dacia Jogger finns med 3 sätesrader = 7-sitsig.

Svår att hitta under 100000:- väl, då den är så pass ny?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Noobnisse
7 september 2022 · 181 Inlägg

Googla runt lite på "Sjusitsig bil test + 2013" (eller vilket år som passar bäst in för din budget) så kan man få fram lite matnyttiga saker.
Detta test kan ju vara relevant exempelvis:
https://www.vibilagare.se/test/bilteste … 2012-38524

Här vinner S-Max och den ligger väl inom budget?

Men, är du en volvokille så måste vi väl ändå lägga till XC90 på listan av kandidater? Dyr i drift men det är det ju värt. Helst med v8:an med 300hk+ hehe

husseman
7 september 2022 · 1 577 Inlägg

xXSammy skrev:

MrHyde skrev:
Om du kollar på diesel på ford, volvo eller franska bilar så undvik 1.6 liters. Det är den franska motorn, oavsett om det är volvo, ford eller peugeot/citroen den sitter i. Både ford och volvo lånade den motorn nämligen, i volvo heter den 1.6D eller D2.

Det är gjutet Citroën, FoMoCo och Peugeot på delarna så mer att Volvo fick låna utav dessa

Presidento skrev:
Fast iofs är 1.6 hdi den mest driftsäkra dieselmotorn som gjorts med undantag för nyare med adblue problem.

Spridarproblem har alla märken idag.

Jag kör både 1.6 hdi från citroen och vw 1.6 tdi och hittills har jag bara fått byta spridare på tdi.

Fransyskan har jag kört närmre 4000 mil utan bekymmer utöver 2 hjullager.

Jag skulle inte välja bort den iallafall. 2.0 hdi är törstigare och lite mer "små" fel

2.0an (DW10) är driftsäkrare än 1.6an i mitt tycke, även om det är två mycket bra motorer i grunden (2.2an får även vara med på ett hörn)
Vet ej hur de övriga märkena gör men inom Ford så ska drevet till högtryckspumpen bytas ut i samband med kamremsbyte på 1.6an. Det nya drevet ger en annan inställnings på högtryckspumpen.. Eventuellt ska detta skona spridarna.

Hmm.. på en Commonrail motor så pumpar pumpen va den blir beordrad att göra. Den kan bara luras av "låtsastrimmet KCR" som e´inkopplat mellan railtrycksgivare o motorstyrdon. Att byta drev på en pump, som bara levererar det som krävs verkar långsökt. Pumpen har ingen inställning- den bara levererar trycket som motorstyrdonet vill ha. Kan inte se varför nån gillar denna motor o skitbilarna den sitter i , men det är en annan historia. Detta e´1,6 oljebrännaren ja pratar om. Fransk skit.


Lycka till - mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang