Mont skrev:
Hybrid_ skrev:
Ford Galaxy? Hur de är rent kvalitetsmässigt vet jag inte men 2 kollegor kört runt i dessa och har inte hört något ovanligt (De hade pratat med mig om det dykt upp något elfel/motorlampa då det är min uppgift på jobbet).
Nissan Qashqai är samma bil som Renault Kadjar. Resten får du räkna ut själv.
Hittar bara Galaxy som Diesel på blocket. Jag har inga riktigt bra belägg för att välja bort det annat än att det känns som att det kommer fler begränsningar som gör det opraktiskt att äga dieselbil och möjligtvis att det är dyrare.
Vi kör kortare sträckor i stan men använder bilen mest för transport 10 mil till landet fram och tillbaka. Om någon kan argumentera för diesel så hade det varit intressant.
Om man kör kortare sträckor i stan, och kör typ 1500-2000 mil per år max så är bensin definitivt att föredra. Om man däremot oftast kör längre sträckor och når höga miltal per år så kanske du tjänar på att köra diesel. Nackdelen med diesel är att bränslefiltret ska bytas lite då och då så servicarna tenderar att vara dyrare på dieslar än bensinare, där filtret oftast är ett livstidsfilter. Om man inte servar själv vill säga.
Om du kollar på diesel på ford, volvo eller franska bilar så undvik 1.6 liters. Det är den franska motorn, oavsett om det är volvo, ford eller peugeot/citroen den sitter i. Både ford och volvo lånade den motorn nämligen, i volvo heter den 1.6D eller D2.
Har du kollat på VW Touran? Kanske är i minsta laget, men dom är väl relativt pålitliga och rätt så trevliga att köra. Har kört en Galaxy 2014 och en Touran 2015 och Galaxyn kändes som en finlandsfärja jämfört med folkvagnen.
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."