Optimal max spänning in i blybatteri?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 september 2022 · 17 474 Inlägg

Tror jag frågat detta förut men hittar inte tråden...

Skaffat 2 styck helt nya 80Ah bly/startbatterier hem parallellkopplade till några solpaneler via en ny smart regulator där man kan ställa in allt via BT. Standard är ju 14,4v laddspänning men kanske ska skruva ner den en smula?

Förslag?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
peteran
9 september 2022 · 36 Inlägg

Min första fråga är om startbatterier verkligen är det lämpligaste för ändamålet. Konstruktionen är ju sådan (typ en svamp) att de kan leverera ett stor antal ampere under begränsad tid.

Xebers76
9 september 2022 · 2 265 Inlägg

Har för mig att dem flesta gamla BMW laddar 14.1 volt exakt. Läste något om det och det nämndes att det är det högsta man kan gå utan att få knallgas.

Har verkligen inget som kan styrka detta dock, enbart plockat ur minnet.

Doggydoggen
9 september 2022 · 12 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Tror jag frågat detta förut men hittar inte tråden...

Skaffat 2 styck helt nya 80Ah bly/startbatterier hem parallellkopplade till några solpaneler via en ny smart regulator där man kan ställa in allt via BT. Standard är ju 14,4v laddspänning men kanske ska skruva ner den en smula?

Förslag?

Om du skall vara helt säker på att inte urgasning ska ske, dvs bilda knallgas så är det 13.8v vid +25 grader omgivnings temperatur, vid 14.4 volt så börjar det röra på sig i batteriet, man brukar ha den spänningen som slutladdning för att snabba på uppladdningen, men då måste den vara kontrollerad och avbrytas i tid. men din smarta regulator har nog den funktionen så gissar på att den skall vara ställd på 14.4v?

Men vore jag dig så skulle jag kontakta fabrikören av  den smarta regulatorn/laddaren, allt annat blir gissningar.

Senast redigerat av Doggydoggen (9 september 2022)

Ultima GTR (2006)
AC Cobra "Pilgrim" (2004)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 september 2022 · 17 474 Inlägg

Hade den osannolika turen att springa på en herre idag som säljer systemen. Ställt in blybatteri och det var det jag behövde göra. Satt och tittade i appen igår och ja, den laddar på upp till 14,4v på full spruta. "Bulk charge" i displayen. Sen ligger den den på "Float" och laddar 13,1-13,8v. Sen står det helt plötsligt "off" en stund.

Han sa att den löser det bäst i autoläge. Orsaken till att det blev startbatterier är att de är helt nya och jag fick dessa gratis. Kommer få 2 till inom kort så en solpanel till ska upp.

Orsaken till pysslet är de skenande elpriserna. Kanske gör en separat tråd om detta. Vårt elavtal löper ut inom kort.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang