Renault Clio 2011 - blåser varmluft

DrEvilBoy
14 september 2022 · 29 Inlägg

Har en Renault Clio 2011 som jag har problem med värme kyla. Dottern köpte den förra året och upptäckte inte problemet vid provkörning.

Fläkten blåser endast varm luft, spelar ingen roll vilken temperatur man ställer in på ACn.
Jag plockade bort allt för att komma åt blandningsklaffen som sitter på förarsidan. Den fungerade inte. Bytte den mot en ny men fungerade fortfarande inte.

För att kunna ha bilen på sommaren utan att den sprutar ut värme så tog jag den gamla blandningsklaffen. Vred på den och monterade tillbaka så klaffen var i kall luft läge.

Ac kompressorn slog aldrig till heller men då yttertemp visade grovt fel så bytte jag den (höger sidospegel). Då hoppade ACn igång.

I taket sitter innertemperaturgivaren. Haft funderingar på om den kan påverka men jag hittar verkligen ingen sådan reservdel så svårt att testa.

Bilen är halvt isärplockad då det var mindre roligt att ta sig fram till blandningsklaffen. Haft fundering på att lämna in den på felsökning men jag fick ingen bra feeling med meken som är expert på Renault. Enligt honom hade yttertempgivaren inget med systemet att göra utan den visar bara utetemperaturen. Men när jag bytte den så hoppade ac kompressorn igång.

Hittar inget elschema till modellen och jag vet inte vad jag ska kolla efter längre.

Några tips?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang