Porsche boxster missljud motor

Hickan
14 september 2022 · 374 Inlägg

hej
jag har hittat en porsche jag vill köpa, man lär ju ha något att pilla med om kvällarna. den är alltså defekt. startar och går gör den, men knackar när den är varm. ägaren menar att någon verkstad sagt att det är hydrauliska lyftarna. jag laddar upp några videor jag fick skickade till mig

https://www.youtube.com/watch?v=emU-lUCz3Io knack knack

https://www.youtube.com/shorts/fmQedG4pWJ4 knack och tick

https://www.youtube.com/shorts/KCUHSxXDpJU den dog alltså innan den här videon och lät tydligen bättre efteråt?

https://www.youtube.com/watch?v=PF6CGy2cKZw och här på videon är den kall



2002 boxster s, importerad 2014 från rumänien, omlackad vit, men även halva priset mot vad den hade varit i schysst svensksålt skick. avställd 2017-2022, gick igenom besiktning i somras

värt att satsa på den?

Senast redigerat av Hickan (14 september 2022)

jag hatar bilar
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 september 2022 · 17 477 Inlägg

Troligen varit toksmälld och motorn har väl rullat +40000 mil. Nej du...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hickan
14 september 2022 · 374 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Troligen varit toksmälld och motorn har väl rullat +40000 mil. Nej du...

min tanke, MEN den har besiktats i rumänien från 2005 och framåt med rimlig miltalshistorik, om de första 3 åren är besiktningsfri lär den vara såld ny i rumänien

jag hatar bilar
Brådhis * Voff voff *
14 september 2022 · 10 279 Inlägg

Min första tanke är nog: Vad är det för olja i? Och hur långt ifrån fabriksspecifikationerna är den...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hickan
14 september 2022 · 374 Inlägg

Brådhis skrev:
Min första tanke är nog: Vad är det för olja i? Och hur långt ifrån fabriksspecifikationerna är den...?

mjo precis, det vet nog inte säljaren då han inte servat den. man ska ju med en massa tur kunna byta till tjockare och bli av med tickandet med lite tur... enligt videon verkar ju motorn gå ganska friskt iallafall? han säger nu att den rasslar också och att han gissar att det är något i avgassystemet eller kedjesträckaren. tickandet hörs mest på höger sida. först när man startar den, sen försvinner det, och kommer tillbaka när motorn är varm. boxster är lite av en drömbil för en "fattig" student smile

jag hatar bilar
spillolja
14 september 2022 · 4 024 Inlägg

Hur svart är motoroljan om man tar upp stickan ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hickan
14 september 2022 · 374 Inlägg

spillolja skrev:
Hur svart är motoroljan om man tar upp stickan ?

den är nyservad av förra ägaren för 35 mil sedan enl säljaren, så förmodligen inte så svart

det ligger ingen boxster s under 200k på blocket som är svensksåld

här är bilen i fråga https://www.blocket.se/annons/stockholm … /103420005

snubben ska flytta till kanarieöarna

jag hatar bilar
spillolja
14 september 2022 · 4 024 Inlägg

det ska finnas ett medel som heter hydraulic valve clean någonting i en plåtburk på ca 200-300mL
finns på hyllan hos ÖoB om jag inte minns fel
med lite tur kan man hälla det i motorn och köra
byte sedan olja och filter ,  olja förslagsvis 5W-40 eller 5W-50

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Brådhis * Voff voff *
14 september 2022 · 10 279 Inlägg

Det viktiga här, om du går på spåret att oljan kan vara fel, är att verkligen hitta rätt olja till den.

Inte något "prova det eller det", utan läsa på och se vilken viskositet och vilken klassning(!) oljan ska ha. Skillnaderna är mycket större än man kan tro och kan påverka en hel del. Högre siffror är inte detsamma som bättre när det gäller klassningar.

105000:- är billigt för en Boxster!

Senast redigerat av Brådhis (14 september 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
spillolja
14 september 2022 · 4 024 Inlägg

Castrol och Avista oljeguide anbefaller SAE 5W-40
5W-40 hittar man ibland på hyllan hos Lidl

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hickan
14 september 2022 · 374 Inlägg

spillolja skrev:
Castrol och Avista oljeguide anbefaller SAE 5W-40
5W-40 hittar man ibland på hyllan hos Lidl

castrol 5w-40 ska det vara i den

jag hatar bilar
Hickan
14 september 2022 · 374 Inlägg

Brådhis skrev:
Det viktiga här, om du går på spåret att oljan kan vara fel, är att verkligen hitta rätt olja till den.

Inte något "prova det eller det", utan läsa på och se vilken viskositet och vilken klassning(!) oljan ska ha. Skillnaderna är mycket större än man kan tro och kan påverka en hel del. Högre siffror är inte detsamma som bättre när det gäller klassningar.

105000:- är billigt för en Boxster!

speciellt för en boxster s. men det var billigare för 2-3 år sen, har gått upp lite i pris. jag gissar att de kommer falla kommande 2-3 åren, folk har bolån och elräkningar mm att betala

castrol 5w-40 är det i den nu, enligt ägaren..

den har varit utannonserad för 85k i somras, frågan är vad man törs buda smile om man vågar ta på sig detta?

Senast redigerat av Hickan (14 september 2022)

jag hatar bilar
spillolja
14 september 2022 · 4 024 Inlägg

Genom att köpa den kommer man över alla tveksamheter

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Brådhis * Voff voff *
14 september 2022 · 10 279 Inlägg

Hickan skrev:

Brådhis skrev:
Det viktiga här, om du går på spåret att oljan kan vara fel, är att verkligen hitta rätt olja till den.

Inte något "prova det eller det", utan läsa på och se vilken viskositet och vilken klassning(!) oljan ska ha. Skillnaderna är mycket större än man kan tro och kan påverka en hel del. Högre siffror är inte detsamma som bättre när det gäller klassningar.

105000:- är billigt för en Boxster!

speciellt för en boxster s. men det var billigare för 2-3 år sen, har gått upp lite i pris. jag gissar att de kommer falla kommande 2-3 åren, folk har bolån och elräkningar mm att betala

castrol 5w-40 är det i den nu, enligt ägaren..

den har varit utannonserad för 85k i somras, frågan är vad man törs buda smile om man vågar ta på sig detta?

5W/40 ja, gott så, men är det rätt klassning? Vad kräver bilen och vad har oljan för klassning?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hickan
14 september 2022 · 374 Inlägg

spillolja skrev:
Genom att köpa den kommer man över alla tveksamheter

smile

Det kliar i fingrarna. Gaah

jag hatar bilar
Hickan
14 september 2022 · 374 Inlägg

Brådhis skrev:

Hickan skrev:

Brådhis skrev:
Det viktiga här, om du går på spåret att oljan kan vara fel, är att verkligen hitta rätt olja till den.

Inte något "prova det eller det", utan läsa på och se vilken viskositet och vilken klassning(!) oljan ska ha. Skillnaderna är mycket större än man kan tro och kan påverka en hel del. Högre siffror är inte detsamma som bättre när det gäller klassningar.

105000:- är billigt för en Boxster!

speciellt för en boxster s. men det var billigare för 2-3 år sen, har gått upp lite i pris. jag gissar att de kommer falla kommande 2-3 åren, folk har bolån och elräkningar mm att betala

castrol 5w-40 är det i den nu, enligt ägaren..

den har varit utannonserad för 85k i somras, frågan är vad man törs buda smile om man vågar ta på sig detta?

5W/40 ja, gott så, men är det rätt klassning? Vad kräver bilen och vad har oljan för klassning?

Det blir nog svårt att få fram, då förra ägaren bytte olja  säkrast är att byta igen när och om man köper den, och hälla i sån där valve vätska. Jag är riktigt sugen. Väntar på lite bilder på lacken

Senast redigerat av Hickan (14 september 2022)

jag hatar bilar
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang