Camber

Bbjibikb
17 september 2022 · 1 Inlägg

Hej undrar hur man får camber bak på Volvo 945

jaka54
17 september 2022 · 5 733 Inlägg

Den har väl stel bakaxel!?

Steff240
17 september 2022 · 1 018 Inlägg

Som sagt så är det stel bakaxel utan justeringsmöjlighet, men enligt hörsägen ska det gå att värma och böja axelröret litegrann och få nån grads camber på så vis. Hur länge drivaxlar och differential håller efter det kan jag inte svara på...

Annars får man byta till multilink-bakvagn från 760/960 istället. Lite lättare på den konstruktionen.

Lucif3r
18 september 2022 · 2 215 Inlägg

Det är rätt trångt i axelrören... Plus att naven och lagren kommer snedbelastas... En sån axel överlever inte speciellt länge. Dom är nog sköra som det är.

Kort sagt: "glöm din dröm", det är i praktiken snudd på omöjligt med stel axel. Man behöver individuell fjädring med drivknutar för att kunna justera saker såsom toe och camber.

.... Sen kan man ju fråga sig *varför* du vill justera cambern bak öht. Det är inte många normala scenarion där camberjustering bak gör någon som helst nytta. Och definitivt inte med orginal upphängning där axeln svajar höger/vänster hej villt ändå.
Det finns betydligt vettigare sätt att få en bättre bakvagn på bilar med stel axel än camberjustering....
På 7/940 är det hållbarheten som är det första och största problemet. Andra problemet är att helt bygga om så bakvagnen slutar svajja höger/vänster vid fjädring, t ex genom watt-länk och/eller 4-länk.

... Eller så slopar man den stela axeln och bygger om till delad bakvagn...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang