Lucif3r
18 september 2022
· 2 215 Inlägg
Det är rätt trångt i axelrören... Plus att naven och lagren kommer snedbelastas... En sån axel överlever inte speciellt länge. Dom är nog sköra som det är.
Kort sagt: "glöm din dröm", det är i praktiken snudd på omöjligt med stel axel. Man behöver individuell fjädring med drivknutar för att kunna justera saker såsom toe och camber.
.... Sen kan man ju fråga sig *varför* du vill justera cambern bak öht. Det är inte många normala scenarion där camberjustering bak gör någon som helst nytta. Och definitivt inte med orginal upphängning där axeln svajar höger/vänster hej villt ändå.
Det finns betydligt vettigare sätt att få en bättre bakvagn på bilar med stel axel än camberjustering....
På 7/940 är det hållbarheten som är det första och största problemet. Andra problemet är att helt bygga om så bakvagnen slutar svajja höger/vänster vid fjädring, t ex genom watt-länk och/eller 4-länk.
... Eller så slopar man den stela axeln och bygger om till delad bakvagn...