Ryckig gång på låg belastning? Saab 9-5 2.3T

gehitkaffet
26 augusti 2022 · 15 Inlägg

Hej allihopa,

Har nyligen köpt en Saab 2.3T 25xxx mil 2003.

Köpte bilen av en äldre herre som förlorade körkortet och bilen blev ståendes i några år, innan jag köpte den.

Så det enda jag egentligen har gjort är att satt i ett nytt batteri samt gjort en liten service (Olja, filter samt luftfilter)
I med att den startade utan några problem så bytte jag aldrig några tändstift (Dumt kanske?)

Nu till problemet,

Ibland när motorn är kall och jag sätter farthållaren på te.x 70 eller håller jämn gas så börjar det rycka lite, inte alls mycket men tillräckligt för störa sig på det. Samtidigt som jag känner rycken så börjar laddmätaren åka upp och ner lite grann. Nu har jag märkt att när motorn har kommit upp i temp så märker jag inte "problemet". Utan det är bara dom första kilometerna. Har ingen motorlampa eller felkoder så blir jobbigt att felsöka.. Svårstartad är den inte, varken med kall eller varm motor, samt så är tomgången inte orolig utan den ligger där den ska.

Däremot om jag trampar på gasen när rycken uppstår så går bilen bra, utan det är bara vid låg belastning med kall motor. Egentligen är de inget stort problem men kanske blir värre med tiden..

Så vart tycker ni jag ska börja? Inte alls så insatt i just Saab.

Senast redigerat av gehitkaffet (26 augusti 2022)

Mossan1
27 augusti 2022 · 2 836 Inlägg

Flera ryck i rad eller bara ett med några sekunders intervall?

Om bara ett:
Fungerar AC'n?
En lite sliten ackoppling kommet ofta i osync med motorns kompensering och kan upplevas som ett litet ryck när den slår till och från.  Sätt isf AC off och se om rycken försvinner.

Om flera i rad:
Tändningsmissar förekommer oftast med varm motor och belastning.
Har du färsk soppa, eller är det mycket kvar av gammal?

gehitkaffet
27 augusti 2022 · 15 Inlägg

Flera i rad tills jag gasar till eller släpper gas.

Har säkert kört 300 mil sedan jag köpte den så är inte att det är dåligt bränsle..

Sen att den bara få dom där rycken vid kall motor är konstigt, och försvinner när den är i temp..

gehitkaffet
18 september 2022 · 15 Inlägg

Glömt uppdatera i tråden, jag bytte gasspjäll till ett bättre begagnat och nu är ryckningarna borta! Tänker mest på om det är någon mer som får samma problem så kan de vara gasspjället smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang