Pendlande varvtal vid nedtryckt koppling

Presidento Of World
20 september 2022 · 3 306 Inlägg

Bilen har gjort så ett tag men idag tyckte jag att han lät väldigt mycket på tomgång lite dammsugar likt ljud.

Men det som oroar mig är att varvtal pendlar när koppling trycks ner på tomgång och även ibland vid körning.

Är en skoda 1.6 tdi med 22k mil 5 petad manuell 2012.

Koppling? Svänghjul?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
torsen
21 september 2022 · 7 198 Inlägg

Att varvtalet sjunker något när man trampar ner kopplingspedalen är helt normalt.
Likaså att det "tystnar" från urtrampningslagret - om det är slitet.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 september 2022 · 17 379 Inlägg

torsen skrev:
Att varvtalet sjunker något när man trampar ner kopplingspedalen är helt normalt.
Likaså att det "tystnar" från urtrampningslagret - om det är slitet.

Är det? Tomgång sköts ju av en dator som ser till att det alltid är detsamma?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 september 2022 · 13 673 Inlägg

Hybrid_ skrev:

torsen skrev:
Att varvtalet sjunker något när man trampar ner kopplingspedalen är helt normalt.
Likaså att det "tystnar" från urtrampningslagret - om det är slitet.

Är det? Tomgång sköts ju av en dator som ser till att det alltid är detsamma?

sitter kopplingsgivare på vag bilar så inte omöjligt att den ändrar pga förberedening för att rulla iväg..  1.6orna får man väldigt lätt motorstopp då dom har noll effekt på tongång så kan vara något som dom gjort medvetet för har man inte bra varv så stannar dom direkt.. minsta lilla varvet sjunker stänger dom av motorn..  väldigt känsliga..  men sak se om min polo blir varmkörd någon gång i dag så ska jag testa  och se om min gör så.  min är dock nedgraderad från  dieselgate uppdatering och den är optimerad så inte säkert att den beter sig likdant.. men skulle gissa på att den stänger egr när man trycker ner kopplingen det är bara en gissning och då kan tongången sänkas.. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Presidento Of World
21 september 2022 · 3 306 Inlägg

Nja det gäller bara ner man trycker koppling så hoppar den likt duracell kanin mellan 800-1200 varv några gånger. Verkar göra så vid varm motor. Hände inget imorse vid kall motor.


Ej uppdaterat med dieselgate grejen 👍

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang