1814
Sök

Mazda som stannar

17 september 2022
Trådstartare
Hej!

Jag har en mazda b2600 som jag ägt i 1 år. Den körs som EPA traktor. Problemet började för en vecka sedan. När man startar den så går den jämt till en början. Men när man börjar köra då går den sämre och sen dör den. Vi har växel 3 på den, när man kör en lite längre sväng så dör den långsamt. Den tappar varv och när man drycker med kopplingen så dör den helt. Jag har bytt bränslefilter och olja + filter för att det var dags. Min tanke är att det är choken som har hängt sig, men vet inte hur man justerar den. Choken sitter under luftrenaren på den här modellen.
Uppskattar alla svar, tack på förhand!

7 674 Inlägg
17 september 2022
MazdamannenB2600 skrev:
Hej!

Jag har en mazda b2600 som jag ägt i 1 år. Den körs som EPA traktor. Problemet började för en vecka sedan. När man startar den så går den jämt till en början. Men när man börjar köra då går den sämre och sen dör den. Vi har växel 3 på den, när man kör en lite längre sväng så dör den långsamt. Den tappar varv och när man drycker med kopplingen så dör den helt. Jag har bytt bränslefilter och olja + filter för att det var dags. Min tanke är att det är choken som har hängt sig, men vet inte hur man justerar den. Choken sitter under luftrenaren på den här modellen.

Har du bytt tanklock?
Till ett som saknar lufthål?

17 september 2022
Trådstartare
torsen skrev:
MazdamannenB2600 skrev:
Hej!

Har du bytt tanklock?
Till ett som saknar lufthål?

Det är org, metall som inte har lufthål

3 677 Inlägg
18 september 2022
Hur gammal B2600 snackar vi om?

Om choken bara är luftspjäll som stänger är det ju jättelätt att se om dom öppnar/stänger som dom ska.

Svårare att se om choken är en berikningskrets. (som öppnar passager för mer bränsle innuti förgasaren)

18 september 2022
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Hur gammal B2600 snackar vi om?

Om choken bara är luftspjäll som stänger är det ju jättelätt att se om dom öppnar/stänger som dom ska.

Svårare att se om choken är en berikningskrets. (som öppnar passager för mer bränsle innuti förgasaren)

tror det är en 89 och problemet är att spjället inte riktigt öppnar som det ska. Det är stängt, vet inte riktigt hur man ska fixa det.

3 677 Inlägg
18 september 2022
MazdamannenB2600 skrev:
[
tror det är en 89 och problemet är att spjället inte riktigt öppnar som det ska. Det är stängt, vet inte riktigt hur man ska fixa det.

Vad påverkar choken?
Vire från kupen, eller är det en automatchoke?

Automatchokar har oftast en justering där man vrider allt det värmealstrande och bimetallfjäder sitter i (el eller kylvätska) så chokens bimetallfjäder håller öppen när den ska och stängd när den ska.
Trasig bimetallfjäder är möjligt.

Kolla om det är 12v eller kylvätska som värmer bimetallen.
Om 12v så kolla säkringen och/eller mät om ström kommer fram.

Om det är manuell choke via Vire så är det uppenbart om hävarmen som viren drar i återgår till bottenläget eller inte.
Annars justering.

Med spjäll är choken enkel att få till i alla fall.
Senast redigerat av Mossan1 (18 september 2022)

21 september 2022
Trådstartare
Mossan1 skrev:
MazdamannenB2600 skrev:
[

Vad påverkar choken?
Vire från kupen, eller är det en automatchoke?

Automatchokar har oftast en justering där man vrider allt det värmealstrande och bimetallfjäder sitter i (el eller kylvätska) så chokens bimetallfjäder håller öppen när den ska och stängd när den ska.
Trasig bimetallfjäder är möjligt.

Kolla om det är 12v eller kylvätska som värmer bimetallen.
Om 12v så kolla säkringen och/eller mät om ström kommer fram.

Om det är manuell choke via Vire så är det uppenbart om hävarmen som viren drar i återgår till bottenläget eller inte.
Annars justering.

Med spjäll är choken enkel att få till i alla fall.

Det är en automat choke, hur justerar man så att spjället öppnas mer? Problemet blir att den öppnas för lite och sen dör den för att tändstiften blir för blöta.

Sök