Konstigt ljud från Opel

Ghostduster92
21 september 2022 · 49 Inlägg

Hej!

Jag har en Opel Astra 1.8 CDI från 2012.

Ibland när man startar bilen så kan man höra ett väldigt dovt ljud från bilen. svårt att lokalisera vart men det låter väldigt dovt men det är inte alltid och det försvinner och blir inte sämre eller högre utan ljudet kommer ibland och är alltid vid start.

Idag så låt det igen och när jag lägger mig ner framför höger bakdäck så låter det som på videon. Detta ljud hörs enbart här susande/visslande/gnisslande ljudet. Vad kan det vara? Normalt? För mig låter det lite som när en lufttrycksslang har ett litet hål och står och läcker. (BIlen föungerar för övrigt och har inga felkoder eller fel på varken bromsar eller dyligt. Och för att vara extra tydlig så hörs inga av dessa ljuden i varken kupen eller fram när man öppnar motorhuven.

https://www.youtube.com/watch?v=LpMZGso7dfI

Hade in den på besiktning för 2 år sedan och då sa besiktningsmannen att det är hål någonstans i avgassystemet. För när man stänger av bilen (ibland) så hör man ett "blöddrande" ljud. Han sa också att  det kan vara ventiler som släpper luft för han såg inget avvikande på avgassystemet och heller inga avgaser under bilen.

Besiktningen detta året sa ingenting om detta.

Det blöddrande ljudet kan också komma ibland och ibland inte och blir heller inte sämre.

Är det någon som har en aning/gissnin?

Utmarks-Loke
21 september 2022 · 5 813 Inlägg

Jag hör inget speciellt på videon men om det är i bakänden på bilen och låter som det susar är det kanske något med avluftningen av tanken? Det sitter ju slangar och kolfilter och grejer som skall göra så motorn suger i sig bensinångorna ur tanken så de inte släpps ut i luften.

Ghostduster92
22 september 2022 · 49 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Jag hör inget speciellt på videon men om det är i bakänden på bilen och låter som det susar är det kanske något med avluftningen av tanken? Det sitter ju slangar och kolfilter och grejer som skall göra så motorn suger i sig bensinångorna ur tanken så de inte släpps ut i luften.

Okej! Ja jag ligger precis bakom bakdäcket på höger sida. hörs bara om man sitter på huk på den sidan och lägger jag mig på andra sidan hör man det om man koncentrerar sig. Men det låter ju ändå logiskt det du säger smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang