Hej!
Sambons pappa råkade köra lite för långt fram när han skulle parkera så förar-airbagen löste ut. Jag försöker få klarhet i hur görbart det är att köpa begagnade delar och få dem monterade.
Som jag har förstått är det dessa delar som behöver bytas:
+Airbag
+Styrenhet
+Sensor(er) fram
+Kontaktrullen till airbagen (i ratten)
Kofångaren är inte skadad.
Det verkar som att det går att få tag på för ca 5000 kr och att monteringen skulle gå på ungefär lika mycket.
Nu till mina frågor:
* Är det något mer som kan behöva bytas?
* Är det en chansning att göra detta eller ska det normalt funka så länge man har rätt delar?
* Var hittar man numren på alla reservdelar, så att man köper rätt? Jag har inte lyckats hitta med google, men jag kanske har använt fel sökterm.
* Vilka utrikiska sajter är bra för begagnade reservdelar, och med bra leveranstider? Just airbagen behöver jag hitta på en utrikisk, för på svenska sajter och skrotar finns det inte.
(Varför inte skrota? Med tanke på att bilen bara har gått 5000 mil på en ägare och många av delarna som brukar behöva bytas på äldre bilar redan är bytta tänker vi att det är bättre att fixa den, än att köpa en annan för motsvarande peng, en bil som har gått fem gånger så långt och där vi inte vet vad som kommer att paja härnäst.)
Tack genier, Garaget är bäst!