Volvo v70 2004 2.4 (140hk) törstig

Wbillestedt
4 oktober 2022 · 10 Inlägg

Tjenare!
Som fubriken lyder har jag en v70 2004 140hk.
Den går som A-traktor och jag ligger på 1900 varv i 30kmh körde nyss landsvägi 10 kmh och den drack i genomsnitt 1.4 i på plan mark drack den runt 1-1.2 och så fort det gick uppför drack den runt 1.8 vilket känns väldigt högt.
Något som är på tok eller dricker dom såhär mycket?

Senast redigerat av Wbillestedt (5 oktober 2022)

Steff240
4 oktober 2022 · 1 005 Inlägg

0.14 per mil är väl jättebra? Eller menar du per kilometer?

Mossan1
4 oktober 2022 · 2 752 Inlägg

Strunta helt i den momentana mätningen i färddatorn!
Det är ingen fakta.

Snittförbrukningen stämmer väl någorlunda, om än oftast åt lite glädjemätning.

En Atraktor drar givetvis mer per mil än en personbil.  Detta eftersom i 30km/h körs det på lägre växel .
Dvs inte på 5an, som en personbil och därför gör motorn fler varv per mil = högre förbruknkning.
Personbil i 30km/h på kanske 3an ellet 4an drar givetvis då mer per mil än samma bil i 70-80km/h på 5an.

(Jag vet inte exakt vilka växlar som spärras på V70 Atraktor men 5an i 30 går knappast)

Senast redigerat av Mossan1 (4 oktober 2022)

Wbillestedt
4 oktober 2022 · 10 Inlägg

Steff240 skrev:
0.14 per mil är väl jättebra? Eller menar du per kilometer?

1.4 blir ju det per mil...
Sorry!

Wbillestedt
4 oktober 2022 · 10 Inlägg

Mossan1 skrev:
Strunta helt i den momentana mätningen i färddatorn!
Det är ingen fakta.

Snittförbrukningen stämmer väl någorlunda, om än oftast åt lite glädjemätning.

En Atraktor drar givetvis mer per mil än en personbil.  Detta eftersom i 30km/h körs det på lägre växel .
Dvs inte på 5an, som en personbil och därför gör motorn fler varv per mil = högre förbruknkning.
Personbil i 30km/h på kanske 3an ellet 4an drar givetvis då mer per mil än samma bil i 70-80km/h på 5an.

(Jag vet inte exakt vilka växlar som spärras på V70 Atraktor men 5an i 30 går knappast)

Jag har totalt två växlar fram
men skrev fel och menade 1.4 liter milen

Senast redigerat av Wbillestedt (4 oktober 2022)

Felixholmberg
5 oktober 2022 · 7 Inlägg

Mossan1 skrev:
Strunta helt i den momentana mätningen i färddatorn!
Det är ingen fakta.

Snittförbrukningen stämmer väl någorlunda, om än oftast åt lite glädjemätning.

En Atraktor drar givetvis mer per mil än en personbil.  Detta eftersom i 30km/h körs det på lägre växel .
Dvs inte på 5an, som en personbil och därför gör motorn fler varv per mil = högre förbruknkning.
Personbil i 30km/h på kanske 3an ellet 4an drar givetvis då mer per mil än samma bil i 70-80km/h på 5an.

(Jag vet inte exakt vilka växlar som spärras på V70 Atraktor men 5an i 30 går knappast)

Du jag håller inte riktigt med dig inte när man kör h reg jag och en kompis for och köpte en epa/a traktor för ungefär en  vecka sedan som vi tankade fulltank i sen körde vi 20 mil i 30km och när vi komme hem så hade den bara dragit ungefär 15 liter. Och den hade 4 växlar men vi körde mycke på 3an.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang