3025
Sök

Motor service erfordras XC60

3 Inlägg
18 oktober 2022
Trådstartare
Hej,

Jag är totalt nollställd när det kommer till bilar får jag börja med att berätta, så var lite snälla haha.
Det är så att i vanlig ordning så började service lampan lysa och då bokade vi tid med en lokal verkstad som vi alltid har varit nöjda med.
(Bilen gått 12500)

När jag åker hem från verkstaden efter att servicen är klar på bilen, så börjar "Motorservice erfordras" meddelande komma upp samt "0,5L olja behöver fyllas på"

Idag var jag där igen och bad honom titta på problemet, han blev förvånad och fyllde på ännu mer olja men felmeddelandet försvinner inte. Det är 3mil mellan verkstaden och min bostad så felmeddelandet borde ju vara borta på den stunden.

När jag är inne i info panelen eller vad man ska säga för att titta på olje nivån så visar den minimum.

Just nu har jag bara lust att skicka in bilen på bilia eller och bara lösa de... Någon som vet vad problemet kan vara? Bilen går bra och det är inga problem att dra på på motorvägarna.

* Voff voff *
10 977 Inlägg
18 oktober 2022
Nu står det inte vilken motor du har, men det kan ju vara fel på givaren för oljenivån.

Iaf på vissa av dieslarna sitter det en liten kort oljesticka nere i framkant av motorn, kan vara svår att hitta, där man kan kolla nivån "manuellt".

Det är inte nyttigt för bilen att gå med varken för mycket eller för lite olja.

Märkligt dock att din verkstad inte läste ut felkoden (som garanterat finns), då hade kanske svaret funnits där (tex felkod på defekt givare)...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

3 Inlägg
19 oktober 2022
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244544/244544-e46613f39843b4c9ae592073b77daeb0.jpg

Detta fanns under bilen efter sambon åkte iväg imorse. Drog med fingret och det var olja, dock svart olja. Blir ny olja svart så snabbt.. Oavsett så har jag skickat bilden till verkstaden nu så får jag se vad de kommer göra. känns som de e talanglösa.

* Voff voff *
10 977 Inlägg
19 oktober 2022
kvikswe skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244544/244544-e46613f39843b4c9ae592073b77daeb0.jpg

Detta fanns under bilen efter sambon åkte iväg imorse. Drog med fingret och det var olja, dock svart olja. Blir ny olja svart så snabbt.. Oavsett så har jag skickat bilden till verkstaden nu så får jag se vad de kommer göra. känns som de e talanglösa.

I en diesel blir den oftast det, ja. Vi vet dock fortfarande inte om det är det du har... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

3 Inlägg
19 oktober 2022
Trådstartare
Hittade denna infon på nätet om man sökte på mitt regnr
Diesel, 2.4 l5 AWD -17

Sök