Volvo v70n går på 4 cylindrar

Gunnarsson_1
19 oktober 2022 · 3 Inlägg

Tjena!

För någon månad sen fick jag för mig att jag skulle motortvätta min bil, gick suveränt till jag skulle starta bilen igen och den började gå på 4 cylindrar.

Jag körde ett varv runt på gatan och lät han stå för att bli varm men inget hände. Drog då fram kompressorn och körde med tryckluft under kåpan som sitter för tändspolarna och tändstiften. För att försöka få bort vatten eller  annat fuktigt. Men hjälpte inte. Jag beställde då hem nya tändstift och fick 1 tändspole av en kompis

Bytte först tändstiften men hjälpte inte.
Men efter jag bytt 1 tändspole så gick den på alla cylindrar igen.

Körde med bilen i ungefär 2 veckor utan problem. Men Påväg hem från skolan så började den gå tungt och hacka sig fram som den gjorde innan.

Bytte då alla tändspolar och bilen gick bra i ungefär 1 månad, Men nu är de tillbaka på 4 cylindrar igen sad

Undrar då om det finns någon här inne som vet vad felet är.

xXSammy
19 oktober 2022 · 6 569 Inlägg

Nya eller begagnade tändspolar ? Är den du fick bytt igen?

De/Dem
Gunnarsson_1
19 oktober 2022 · 3 Inlägg

Det var begagnade tändspolar och jag bytte alla 5

xXSammy
19 oktober 2022 · 6 569 Inlägg

Om du provar koppla ur en cylinder åt gången tills du hittar den som inte tänder så är det ju bara att prova skifta plats med en annan tändspole för att utesluta kablage, spridare eller stift.

Mest troliga är att de begagnade tändspolar gått sönder.

De/Dem
uhlin
20 oktober 2022 · 2 834 Inlägg

Ja, jag skulle också tippa på att dina begagnade spolar gått sönder. Vad är märket på de spolar du satt i? Är det original eller nåt annat billigt?

Men som tidigare skrivit så byt plats med spolar och kolla.

Gunnarsson_1
20 oktober 2022 · 3 Inlägg

Okej får kolla imorgon👍👍

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang