Laga rost - tillfälligt skydd

Saittam
22 oktober 2022 · 79 Inlägg

Har fixat lite rost på bilen idag, väldigt litet område, ca 1x5cm remsa med rost
vid tröskeln. Slipade så plåtrent det gick och lade på två lager rostätare från biltema.

Den ska torka 24h och imorgon tänkte jag lägga på rostskyddsprimer, längre än så kommer jag inte. Hinner inte stå efter jobbet och kommande
helger är risken stor att det blir för kallt ute.

Kan jag köra runt såhär tills i vår? Alltså med bara rosyskyddsprimer, ingen färg eller lack på. Ska jag skydda det på något sätt isf? Kanske bara lägga över
klarlack och sedan slipa bort det när det är dags att lägga på färg? Tjockt lager vax?

Senast redigerat av Saittam (22 oktober 2022)

Lucif3r
22 oktober 2022 · 2 208 Inlägg

Tills i vår är nog lite väl länge, beroende på primer. Dom flesta primers på sprayburk(som jag förmodar det är vad du har använt) är ju bara 1-komps och ska täckmålas.
Om inte annat lär stenskott och annat skit göra slut på primern under vintern. Jag rekommenderar att åtminstonde köpa en sprayburk med rostskydd och spraya på, t ex https://www.biltema.se/bilvard/bilunder … 2000017149 (obs, bara ett exempel... säger inte att biltema är det bästa)

Saittam
22 oktober 2022 · 79 Inlägg

Lucif3r skrev:
Tills i vår är nog lite väl länge, beroende på primer. Dom flesta primers på sprayburk(som jag förmodar det är vad du har använt) är ju bara 1-komps och ska täckmålas.
Om inte annat lär stenskott och annat skit göra slut på primern under vintern. Jag rekommenderar att åtminstonde köpa en sprayburk med rostskydd och spraya på, t ex https://www.biltema.se/bilvard/bilunder … 2000017149 (obs, bara ett exempel... säger inte att biltema är det bästa)

Har bara använt biltemas rostätare än så länge, rostskyddsprimern är i en liten burk med pensel.

Men kanske lika bra att försöka göra klart allting så snabbt som möjligt då, verkar som tempen där jag bor ska ligga runt 7-10 grader hela kommande vecka.

Senast redigerat av Saittam (22 oktober 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang