Reparera tändstiftsgänga.

nissebrun
22 oktober 2022 · 14 Inlägg

Hej. Ny här på forumet så lite osäker om min fråga hamnar rätt men gör ett försök. Det handlar alltså om en tändstiftsgänga som är slut och måste fixas. Det verkar finnas 2 olika system med insatsgänga på marknaden och det är den ena jag har en fråga om. Själva insatsgängan har som en ”krage” längst ut och det gör ju att tändstiftet hamnar lite längre ut när man monterar det. Har det någon betydelse eller inte ? Tar även tacksam emot övriga tips och råd om ämnet.
Tackar på förhand.

Jesper328
22 oktober 2022 · 2 371 Inlägg

Att stiftet hamnar 1mm längre upp har ingen större sexuell betydelse, om ens någon.

Oavsett om du hade tänkt borra och gänga, eller använda en sats där tappen skär bort det gamla så får du fetta in verktyget och ta god tid på dig.

Kan tillägga att om du kikat på satserna Folkraceshoppen har så bör du välja något annat.
Stod i över två timmar med medföljande tapp innan jag var igenom, och detta på en gammal sketen Briggs alutopp.

Senast redigerat av Jesper328 (22 oktober 2022)

Up the RA
nissebrun
22 oktober 2022 · 14 Inlägg

Tack för svaret. Så deras gängtapp är alltså inget att ha. Men gick det bra sedan med insatsgängan ?

Jesper328
23 oktober 2022 · 2 371 Inlägg

nissebrun skrev:
Tack för svaret. Så deras gängtapp är alltså inget att ha. Men gick det bra sedan med insatsgängan ?

Ja, insatsgängan satt bra och traktorn går än så vitt jag vet.

Skulle jag behöva göra ett likadant jobb igen så skulle jag köpa på mig en 14,7mm borr, och sedan gänga m16.
Att gänga m16 med deras tapp var det inga direkta konstigheter med, utan problemet var att skära bort det gamla.

Up the RA
nissebrun
23 oktober 2022 · 14 Inlägg

Vad menar du med att ”skära” bort det gamla ? Borrade du först eller gick du direkt på med gängtappen ?

Jesper328
23 oktober 2022 · 2 371 Inlägg

https://folkraceshop.se/reparationssats … re=default

Använde denna tapp vilket skär bort lite material innan den börjar gänga.

Up the RA
torsen
23 oktober 2022 · 7 236 Inlägg

Jesper328 skrev:
Att stiftet hamnar 1mm längre upp har ingen större sexuell betydelse, om ens någon.

Oavsett om du hade tänkt borra och gänga, eller använda en sats där tappen skär bort det gamla så får du fetta in verktyget och ta god tid på dig.

Kan tillägga att om du kikat på satserna Folkraceshoppen har så bör du välja något annat.
Stod i över två timmar med medföljande tapp innan jag var igenom, och detta på en gammal sketen Briggs alutopp.

Finns färdiga satser med gängtapp och insatsgängor.
Har själv alltid en sådan i bagageutrymmet på min 2CV efter att ett antal gånger "blåst" ett tändstift.
Fett på gängtappen och flera korta försök minskar risken för spån i förbränningsrummet.
Största risken med spånen är annars att de fastnar mellan ventilen och sätet.
Mina satser har alla haft en liten krage.
Jag har inte alla gånger haft möjlighet att stryka gänglåsning utanpå insatsgängan.
Har då förekommit att insatsen fastnat på stiftet i stället.

nissebrun
23 oktober 2022 · 14 Inlägg

Just den satsen från folkraceshop har jag faktiskt beställt. I mitt fall handlar det om en 2-taktare och Jag fick tips om att köra upp kolven i topp och stoppa in lite papper först. Sedan som sagt mycket fett på tappen så är nog risken för spån minimal. Men det är alltså ett 14,7mm borr man ska ha för att gänga m16 ? Är det oberoende av gängstigning ?

torsen
23 oktober 2022 · 7 236 Inlägg

nissebrun skrev:
Just den satsen från folkraceshop har jag faktiskt beställt. I mitt fall handlar det om en 2-taktare och Jag fick tips om att köra upp kolven i topp och stoppa in lite papper först. Sedan som sagt mycket fett på tappen så är nog risken för spån minimal. Men det är alltså ett 14,7mm borr man ska ha för att gänga m16 ? Är det oberoende av gängstigning ?

Köper du satsen behöver du inte förborra.
Gängtappen är kombinerad med borr som skär bort överflödigt material innan den börjar skära gängan för insatsen.

Gänglåsning på utsidan på insatsen och grafitpulver tändstiftet så är chansen större att gänginsatsen inte följer med ut då du nästa gäng demonterar stiftet. 
Helst även nytt stift med ren fin gänga.

Om du kör upp kolven  topp så får du inte igenom gängtappen.
Du riskera då att skära sönder gängan helt då tappen möter kolven.
Och då är det kört på alvar.
Att tappen skulle gå igenom kolvtaket kan kanske också inträffa.
Så ingen kolv i topp!!!!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang