Citroen xantia 1999

meckar_jonte
26 oktober 2022 · 65 Inlägg

Tjena, har en Citroen Xantia från år 1999 och dem här bilarna har ju hydraulik som fjädring/dämpning. Och nu är de så att hydrauliken fungerar som det ska att höja å sänka. Men nu så oavsett vad man har nivå reglaget på så är den alltid stum bak men inte fram. Å har testat höja å sänka men den är alltid stum bak oavsett. Så tänkte höra ifall nån vet vad det kan vara som gör detta? Mvh

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 oktober 2022 · 17 380 Inlägg

Den höjer och sänker sig bak?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mossan1
26 oktober 2022 · 2 752 Inlägg

Inte grejat mycket med gasvätskefjädring, men blir det stumt om det inte är gas i dom gröna klockorna? Det är väl den gasen som är fjäder. Hydrualiken justerar höjden.
Ökad belastning = mer olja som pressar samman gasen = hårdare fjäder.
Utan gas =bara olja = stumt.

Men nu killgissar jag en del, ska erkännas...

Det fanns Xantia-modeller med ett system som kallades "aktiva" eller liknande, där den blixtsnabbt motverkade sidokrängning.
Det är inte en sådan där nån givare flippat ur?

Senast redigerat av Mossan1 (26 oktober 2022)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 oktober 2022 · 17 380 Inlägg

Mossan1 skrev:
Inte grejat mycket med gasvätskefjädring, men blir det stumt om det inte är gas i dom gröna klockorna? Det är väl den gasen som är fjäder. Hydrualiken justerar höjden.
Ökad belastning = mer olja som pressar samman gasen = hårdare fjäder.
Utan gas =bara olja = stumt.

Men nu killgissar jag en del, ska erkännas...

Helt riktigt. Då har troligen membranet i klockorna bak spruckit. MEN om den är för hög där bak så blir den stum.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
26 oktober 2022 · 7 198 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Mossan1 skrev:
Inte grejat mycket med gasvätskefjädring, men blir det stumt om det inte är gas i dom gröna klockorna? Det är väl den gasen som är fjäder. Hydrualiken justerar höjden.
Ökad belastning = mer olja som pressar samman gasen = hårdare fjäder.
Utan gas =bara olja = stumt.

Men nu killgissar jag en del, ska erkännas...

Helt riktigt. Då har troligen membranet i klockorna bak spruckit. MEN om den är för hög där bak så blir den stum.

Instämmer med Mossan och Hybrid.
Membranen i kvävgasklockorna blir gamla och gasen penetrerar ut genom membranen.
Är inte membranen helt defekta så går det att fylla på med ny kvävgas.
Medlemmar i Citroenklubben har årligen "fyllefester" och fyller klockorna.
Brukar ske både höst och vår på olika ställen i Sverige.

Har själv ägt flera Cittror med "gröna kulor".

Gå in på Citroenakuten eller Svenska CitroenKlubben för mer hjälp och råd.

Lycka till!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang