Smörjmedel till bilens gummilister

MisterAxl
23 oktober 2022 · 103 Inlägg

Godkväll vänner!
Har ett litet dilemma som jag gått och klurat på.
Hade som plan nästa helg att smörja in alla gummilister på min Skoda Octavia -08 inför vintern för att listerna är i stort behov av en uppfräschning då det inte har gjorts på minst två år.
Har hört lite olika saker om detta och vad man kan använda:

Vanlig rapsolja
Glycerin
Silikonspray alt. silikonstift alt. andra silikonprodukter
Paraffinolja
Vaselin
Listskydd a la Turtle Wax eller annat märke

Tanken var, förutom att se till att gummilisterna blir mjuka och fina igen, att också ge dem färgen tillbaka då den svarta färgen nu är grå och matt på sina ställen.
Vad brukar ni använda för ändamålet?
Själv lutar jag mig åt någon silikonprodukt men där har jag två vänner som sagt att jag absolut inte ska använda då silikoner kan torka ut gummit på sikt och att "det borde vara kriminellt att sälja silikonstift". Så jag vete tusan.
Att fråga min lokala butik som handhar sådana här produkter är ju såklart ett alternativ, men ville höra åsikter på detta forum också!

Senast redigerat av MisterAxl (23 oktober 2022)

Hamilton
23 oktober 2022 · 8 864 Inlägg

Jag blandar 1 del clycerol (från apoteket) med 1-2 delar T-röd till mina gummilister och det är nog det som funkar bäst. Viktigt att man smörjer in listerna INNAN kylan kommer och att dom är rena.
Augusti, September är då jag brukar smörja listerna och låsen.

Senast redigerat av Hamilton (23 oktober 2022)

Fotograf på tierpidag.se
torsen
23 oktober 2022 · 7 238 Inlägg

Finns(fanns) ett färdigt medel för gummilister som heter "LISTA".
Såldes förr bl a hos OKQ8.
Består av ett medel i en tub som i ena änden har en svamp, som man gnider ut det flytande innehållet med på listerna.fel sida)
Förhindrar effektivt att dörrarnas gummilister fryser fast(på fel sida).

simlar
24 oktober 2022 · 5 525 Inlägg

Varit med om att listerna börjar gnissla efter man smort med silikon. En bil började till och med knaka från dörrarna vid ojämnheter.

Babypuder funkar riktigt fint att smörja dörrtätningslisterna med, speciellt om man har problem att gummit orsakar oljud.
Men gummit blir då lite mattgrå till färgen.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
MisterAxl
25 oktober 2022 · 103 Inlägg

Tack för svaren! Det underlättar att få lite assistans ifrån folk som har varit med förr smile

Jag har fått höra både ris och ros angående silikon och appliceringen av detta på gummilister. Det torkar på sikt och att det kan gnissla och knaka och man får hålla på oftare och oftare med jobbet allt eftersom bilen blir äldre.
En person som jag talat med som är mekaniker till yrket svär dock på att silikon och inget annat ska man använda. Verkar finnas många åsikter...

Vad jag blev fundersam på var kombinationen glycerol och T-röd.
Torkar inte T-röd även det ut gummilisterna? Eller är det utspädningen av T-röd som krävs för att glycerol ska kunna tränga in i gummit ordentligt?

Lekmannamässiga frågor kanske, men genuint nyfiken.

Senast redigerat av MisterAxl (25 oktober 2022)

MrHyde
26 oktober 2022 · 654 Inlägg

Jag har också hört båda och om silikon från erfarna människor inom branchen, dock upplever jag det som om vaselin är det bästa trots allt. Den är mildast mot gummit och sitter kvar länge.

Men som du säger, det finns många åsikter och man vill ju gärna lyssna på dom som varit i branchen länge.

Live long, and prosper.
Jesper328
27 oktober 2022 · 2 371 Inlägg

Jag själv använder mig enbart av Förch silikonsprej.
Använder det till många olika saker, och lister är ett av dem.

Har alltid fungerat klockrent vintern ut.
Jag har däremot inte provat så mycket annat än just silikon.

Up the RA
Hamilton
27 oktober 2022 · 8 864 Inlägg

MisterAxl skrev:
Tack för svaren! Det underlättar att få lite assistans ifrån folk som har varit med förr smile

Jag har fått höra både ris och ros angående silikon och appliceringen av detta på gummilister. Det torkar på sikt och att det kan gnissla och knaka och man får hålla på oftare och oftare med jobbet allt eftersom bilen blir äldre.
En person som jag talat med som är mekaniker till yrket svär dock på att silikon och inget annat ska man använda. Verkar finnas många åsikter...

Vad jag blev fundersam på var kombinationen glycerol och T-röd.
Torkar inte T-röd även det ut gummilisterna? Eller är det utspädningen av T-röd som krävs för att glycerol ska kunna tränga in i gummit ordentligt?

Lekmannamässiga frågor kanske, men genuint nyfiken.

Helt rätt T-röd gör så att glycerolet tränger in i listerna och torkar även ur vattnet. Listerna håller sig mjuka och fina länge.
Har inte haft några som helst problem med frusna lister dom senaste 15 åren så för mig fungerar det, stort pluss är att dom ser ut som dagen bilen lämna fabriken.

Fotograf på tierpidag.se
MisterAxl
29 oktober 2022 · 103 Inlägg

Då var det avklarat!

Valde att gå med glycerol och T-röd i slutändan, 50/50 blandning. Var välbehövligt arbete på vissa lister då gummit var hårt och drog åt sig blandningen som en svamp.
Men ett par timmar och en jäkla massa mättat gummi senare och rengöring och allt det andra så är det nog ingen risk att jag skulle stå på jobbet en kall vintereftermiddag och upptäcka att dörrarna har frusits fast.

Gjorde en grundlig rengöring av hela bilen dagen innan med speciellt fokus på alla lister. Lät den stå och torka i varmgarage under natten för att förvisa mig om att bilen var snustorr. Sedan var det bara att sätta igång med en liten pensel och metodiskt arbeta igenom varje gummilist och när jag gått hela varvet runt så började jag om på den första listen på ställen där gummit inte var mättat.

Upptäckte under arbetet däremot att ett par lister var trasiga på några olika platser, hade lite små hål och vid något ställe lossnat ifrån sina clips helt och hållet. Så det får bli att byta ut dessa när jag får tillfälle.
Har däremot ingen aning om vart man hittar nya gummilister till denna bil, men får väl ta en runda till den lokala märkesverkstaden och se om folket där har något förslag. Är ju inte överdrivet komplicerat att byta lister.

Låter bilen stå i varmgarage resten av dagen och någon gång imorgon åker jag förbi tvätthallen och ger den en ytlig rengöring på lack och glas där medlet råkade hamna under arbetet. Fumlade lite med näven ibland...men tur då att det inte var silikon då det är ett helvete att få bort ifrån lacken.

Tack för tipsen, alla bördiga! smile

MrHyde
30 oktober 2022 · 654 Inlägg

MisterAxl skrev:
Upptäckte under arbetet däremot att ett par lister var trasiga på några olika platser, hade lite små hål och vid något ställe lossnat ifrån sina clips helt och hållet.

Tänk bara på att vissa gummilister ska ha små hål i sig, som dräneringshål 🙂

Live long, and prosper.
MisterAxl
30 oktober 2022 · 103 Inlägg

Absolut! big_smile
Hålen som jag hittade var mer...ja, om jag skulle gissa, någon har lagt något i baksätet i bilen lite oförsiktigt och kommit åt en list och rivit ett litet hål i den som följd.
På förardörren och den ena passagerardörren så hade listen slitits av på två ställen där clips vanligtvis håller fast dessa, förmodligen tidens tand som sett till att det hände då jag tror att tätningslisterna på dörrarna inte har blivit bytta någon gång under bilens 14 år. Däremot såg resterande lister fina ut.

Får bli nästa projekt att byta ut tätningslisterna.
Har för mig att man kan införskaffa dessa lister med clips som redan är insatta i listen och att det egentligen bara är att dra av den gamla listen ifrån dörren, plocka bort alla gamla clips som fastnar i dörren som följd av det och sedan klicka in den nya listen. Får montera av dörrstoppen lite snabbt också så att man kommer åt.
Kan för mitt liv inte hitta sådana specifika lister som passar min bil däremot, så får ta en runda till Skoda återförsäljaren i bygden och prata lite med herrarna där.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang