Jag har slarvat bort min oljeplugg och undrar om någon vet vilken gänga den har så jag kan göra en ny. Tacksam för svar.
Nog inte bara gängan du behöver veta för att göra en ny plugg. Vad för bil? Gammal Mosqwitz som det inte finns delar till? Har inte märkeshandlaren oljeplugg så kan du väl uppsöka någon bilskrot och plocka - för du vet väl vad du har för bil? D24 säger mig lika mycket som V8!
Jag har slarvat bort min oljeplugg och undrar om någon vet vilken gänga den har så jag kan göra en ny. Tacksam för svar.
Nog inte bara gängan du behöver veta för att göra en ny plugg. Vad för bil? Gammal Mosqwitz som det inte finns delar till? Har inte märkeshandlaren oljeplugg så kan du väl uppsöka någon bilskrot och plocka - för du vet väl vad du har för bil? D24 säger mig lika mycket som V8!
D24 är en 6-cylindrig diesel. Satt bla i Volvo 240 och VW lt 31
Är en Volvo 240, kan sitta många olika motorer i dem. Till ex, B20, B21, B23, B230 och D24. Anledningen till att jag behöver en oljeplugg snarast är för att bilen ska in på verkstad på grund av försäkringsskada på Tisdag, hinner därför inte få tag på oljeplugg tills dess. Kan i princip göra vilken gänga som helst då jag har en snäll far med tillgång till CNC maskiner.
Detta är vad jag lyckats hitta efter 5min på google.
Kan ju annars vara om någon har någon gång under bilens livstid gängat om tråget med annan gänga. Kräver ju då att du mäter vad för gänga det är i just ditt tråg.
Wedevåg hade i tidernas begynnelse olika "gängtestare" i form av olika slags räknestickor. Allt man behövde, förutom "stickan, var en gängräknare - som väl varje välutrustad (hobby-)verkstad har
Hade glömt uppdatera hur det gick. Testade att göra en M26x1,5 plugg och den passade. Vet inte varför min gängtapp som var M26x1,5 inte gick på men det löste sig tillslut. Tack för hjälpen!