Motorn mår inte bra alls!

om605
19 oktober 2022 · 43 Inlägg

Min om605 gnisslar på tomgång och bluddrar sig fram när man trycker på fullt. Låter mycket annorlunda i tomgången också, men den kör. Märkte bluddrandet häromdagen när gaspedalen började kännas seg som tusan och jag tryckte ner den fullt för att mötas av ett bluddrande ljud och knappt någon fartökning.. Vad sker?!?!

(Tempmätaren är konstant i botten också ända sedan bluddrandet. Den va i normal temp och sedan sjönk mätaren ner till 0. Ställde mig till sidan och kände över motorn, fortfarande relativt varm, men definitivt inte för varm)

Senast redigerat av om605 (19 oktober 2022)

KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
20 oktober 2022 · 1 374 Inlägg

Vad har du för felkoder? rent spontat känns det som om tempgivaren är boven. Om den inte känner av att motorn är varm så aktiverar den troligen någon typ av kallstartsventil och bilen får extra mycket bränsle. Vilket då borde kunna resultera i bluddrande gång ( för får mycket bränsle)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Utmarks-Loke
20 oktober 2022 · 5 841 Inlägg

Detta är ju en diesel och för mycket bränsle skulle också ge ordentligt med svartrök. Därför tror jag mer på för lite bränsle, kanske på grund av dålig matarpump, tätt bränslefilter eller liknande.

Du har ju tidigare skrivit om evrymod, har du det och funkar den som den skall eller har något ramlar isär där? Det man gör är ju att koppla sig på motorn tempgivare och ändra värdet så att motorn tror den är iskall och fetar på med massor av bränsle.

Tempmätaren, du har ju tidigare skrivit att du har denna mercedesmotor i en volvo 245. Då är frågan hur ni gjort med tempmätaren, givaren satt väl på termostathuset på den gamla volvomotorn så hur har ni kopplat den nu?

om605
8 november 2022 · 43 Inlägg

KSI-Garage skrev:
Vad har du för felkoder? rent spontat känns det som om tempgivaren är boven. Om den inte känner av att motorn är varm så aktiverar den troligen någon typ av kallstartsventil och bilen får extra mycket bränsle. Vilket då borde kunna resultera i bluddrande gång ( för får mycket bränsle)

Inga felkoder alls, tror att den får för lite soppa till spridarna, kanske smutsig soppa🤷‍♂️  Igår hände samma sak igen, mätaren var på vanlig jobbtemp, låg runt 60km/h, tryckte ner gasen lite och motorn gav endast ifrån sig ett litet "dun dun dun" och hackade fram. Det hände ungefär 4ggr, och tempmätarn gick ner under strecket eller vad man ska säga.. Sedan gick den ner på 3 cyllar och dog. Startade och körde igen efter lite väntande varje gång, men det är jävligt skumt må jag säga. Funderar på att bara ställa upp dieselflödet lite och se vad som händer. Bra idé?

om605
8 november 2022 · 43 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Detta är ju en diesel och för mycket bränsle skulle också ge ordentligt med svartrök. Därför tror jag mer på för lite bränsle, kanske på grund av dålig matarpump, tätt bränslefilter eller liknande.

Du har ju tidigare skrivit om evrymod, har du det och funkar den som den skall eller har något ramlar isär där? Det man gör är ju att koppla sig på motorn tempgivare och ändra värdet så att motorn tror den är iskall och fetar på med massor av bränsle.

Tempmätaren, du har ju tidigare skrivit att du har denna mercedesmotor i en volvo 245. Då är frågan hur ni gjort med tempmätaren, givaren satt väl på termostathuset på den gamla volvomotorn så hur har ni kopplat den nu?

Evrymod har jag inte hunnit med faktiskt, har haft en jävla massa i görningen sedan den tråden. Men den svartryker inte när den bluddrar, dock lite grann innan laddet kommer vanligtvis. (när den funkar som den ska). Funderar på att bara ställa upp dieselflödet och se om den går bättre. Samma sak hände igår när jag låg i runt 60 och tryckte ner gasen lite, den drog tillbaks och hackade, sedan när jag stannade stod den och gick på 3 cyllar i 10-15 sek innan den dog. Men motorn är nu problemet i frågan, tempmätarn är aldrig helt rätt, inte soppamätarn heller.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 november 2022 · 17 485 Inlägg

Kabelhärvan till dessa var av modell "mindre pålitlig". Kan vara den som jävlas om du använder org. härva.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang