2682
Sök

Kraftigt gnisslande ljud och dålig servostyrning: Ford DNW Focus -02

2 Inlägg
9 november 2022
Trådstartare
Hallå!

Jag har en Ford Focus -02 som en dag blev plötsligt tungstyrd och som efter en stund även började tjuta/gnissla något fruktansvärt. När jag stannade till så såg jag att i princip all servoolja hade försvunnit, och det som fanns kvar var skummigt. Jag lyckades senare lokalisera att servooljan läckte ut från oljetrycksbrytaren (som sitter på servopumpen).

Idag bytte jag ut oljetrycksbrytaren med förhoppning om att det skulle lösa hela problemet, men det gjorde det icke! Det slutade visserligen spruta ut servoolja, men det kraftiga missljudet kvarstår och det är fortfarande tungstyrt. Servooljan blir fortfarande skummig också (trots att jag ”luftade ur” systemet efter jag hade bytt brytaren och fyllt på med ny olja). Så det är väl något ytterligare fel med servostyrningssystemet, antar jag!?

Det kanske även kan vara värt att nämna att bilbatteriet hade laddat ur, efter att bilen stått orörd i några dagar.

Hoppas att ni kan guida mig i rätt riktning så jag kanske kan fixa detta själv! Tack på förhand!

2 Inlägg
10 november 2022
Trådstartare
Följdfråga: Kan det uppstå kraftiga missljud om filtret i servobehållaren är igensatt? Fick idén från en annan tråd

Sök