B230f drar mycket bensin

Onordin4
10 november 2022 · 135 Inlägg

Hejsan! Min b230f har börjat dra satans mycket bensin, mycket mer än vanligt. Jag bytte fuelrail för ett tag sen och det saknades en nippel för slangen som tidigare gick från kallstartsventilen till fuelrailen så jag lät den hänga löst. Kan det ha något med saken att göra? att gamla fuelrailen hade en nippel för den men inte den nya?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 november 2022 · 13 736 Inlägg

nej den påverkar enbart kallstarten..   så den lär ju vara ganska jobbig att starta kall kan jag tänka mig.   

är det fortfarande orginal spridare?

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Onordin4
10 november 2022 · 135 Inlägg

Fortfarande originalspridare! Faktiskt inte jättejobbigt att dra igång kall, bilen var gubbkörd tidigare och jag har själv tagit handom den bra. Så kallstarten fungerar inte som den ska utan den slangen på? Isåfall är det kanske värt att få tag på en ny fuelrail med den anslutningen.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 november 2022 · 13 736 Inlägg

Onordin4 skrev:
Fortfarande originalspridare! Faktiskt inte jättejobbigt att dra igång kall, bilen var gubbkörd tidigare och jag har själv tagit handom den bra. Så kallstarten fungerar inte som den ska utan den slangen på? Isåfall är det kanske värt att få tag på en ny fuelrail med den anslutningen.

extra slangen går ju till en extra spridare på nyare b230 sköts det av ecu och fungerar väldigt bra men förr körde man alltid med kallstartspridare..  jag hade ingen på min b21ET och det fungerade men inte skitroligtm att hålla igång bilen vid -15 innan den blev varm.. men på den var allt bortkopplat
med flit hade varken kallstart eller hjälp av bimetallen som sitter i vågen som hjälper till att ändra bränsle blandningen men på den bilen var sprutet moddat ganska ordenkligt... 


men den ska inte dra mer bränsle pga det.. oavsätt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang