Volvo 940, Ingen ström fram till kupéfläkt reglaget.

DirtyDonk
11 november 2022 · 2 Inlägg

Hej, har som sagt problem med en volvo 944 -91 där jag ej får fram ström till fläktreglaget på instrumentpanelen.

Trodde först att fläkten hade dött, rev ur den gjorde rent och smorde den samt testade den direkt på ett 12v batterii och den gick finfint.

Trodde sedan att det kanske kunde vara det där motståndet som fläkten är kopplad till så gjorde rent alla kontakter där med och körde lite olika tester utan att hitta något fel på den.

Märkte att jag ej fick fram ström ens till motståndet, kollade säkringar och gjorde rent kontakterna, finns 12v på säkringen samt att säkringen var hel.

Själva fläktreglaget hade krånglat tidigare och då jag ej fick tag i en ny så rev jag den och gjorde alla kontaktytor kliniskt rena + gjorde en liten lagning i den.
Fungerar fortfarande inte.

Och då jag som sagt var bara är en glad amatör och är mega kass på el prylar så har jag fått gisssa mig fram en hel del.

Det går 2 kontakter  till själva fläktreglaget varav den ena har en tjock vit/röd kabel samt en svart om jag ej missminner mig, gissar jag rätt att det deffinitivt borde ligga 12v direkt på den röd/vita kabeln när jag slår på tändningen?     för det gör det ej : /

Finns det något som sitter imellan säkringsdosan och den kontakt anslutningen på fläktreglaget som jag ej vet om / har missat totalt?
Finns det någon som råkat ut för det här tidigare eller kan göra en kvalificerad gissning?

Nämnas bör väl också kanske göras att fläkten blåste sämre och sämre och sämre under en lång tid tills den helt enkelt slutade blåsa överhuvudtaget.

Tacksam för svar
Mvh
Ronnie


PS: det finns ingen AC el liknande i denna bil, bara en fläkt, värme och positions reglage.

Försöker hitta ett el-schema för just den här varianten men hittar bara för AC/ecc etc.


uppdatering:


Grävde mer och är nu helt flint, finns inge mer hår att rycka i när jag inte fattar vad el-schemat visar hehe

Iallafall, förstod tillsist hur strömtillförseln fungerar genom säkringssystemet, över hastighetsreglaget och genom fläktmotståndet och sen till fläkten.
Visste ej om det var reglaget som gått sönder eller om hastighetsreglaget ej fungerade eller båda två för den delen.
Jag mätte även så att kablaget mellan alltihop var helt och det var det så inga problem där.
kom iallafall på att jag helt enkelt kunde bygla över strömmen och helt skippa att köra det över reglaget.

Och som det ser ut så är det motståndet som är väck då fläkten går när jag byglar för full styrka men inga av de lägre hastigheterna fungerar när jag byglar över dem. (för att förtydliga steg 1,2,3,4 fungerar ej när jag läger 12v över de kablarna men steg 5 fungerar).


Har en svåger som kanske klarar att laga motståndet så återkommer när jag vet mer.


Uppdatrring.

Sket helt i både reglage och motstånd, bryggade helt enkelt förbi båda två utan att förstöra original kabelhärva.
Satte in en diskret knapp bredvid elvärmen för bakspeclarna etc istället
Fläkten går förvisso bara på fullt ös ni, men det duger åt mog tills jag kam få tag i delar.

Senast redigerat av DirtyDonk (13 november 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang