Indraget körkort

Zzenabi
11 november 2022 · 3 Inlägg

Hej.
Jag ska försöka formulera mig så tydligt som möjligt.
Min storasyster har haft körkort sedan 8 år tillbaka, fram tills förra månaden då hon var tvungen att få det indraget.
Hösten 2019 gjorde hon en väldigt allvarlig operation i hjärnan, som tack och lov slutade bra. Konsekvenserna blev att efter operationen, förlorade hon mycket muskelmassa och nervsystemet på vänstra sidan av hennes kropp fungerar mindre bra än vad hennes högra sida gör(höger sida fullt normal). Även att ett synfält i hennes vänster öga är allvarligt försämrad(döda vinkeln).
Efter ett par månader på rehab, fick hon sakta men säkert börja arbeta smått samt köra bil. Men efter några återbesök hos läkaren fick hon ett besked om att hon måste bedömas för att få behålla sitt körkort. En viss person bedömde att det är osäkert om hon kör i trafiken. Pga av hennes nedsatta syn, har transportstyrelsen valt att dra in hennes körkort (förgott? Det vet jag inte). Hon har varit hos optikern och skickat in provresultat till transportstyrelsen, där vill jag även poängtera att resultatet vart relativt bra. Trots detta, så säger dem nej. Överklagan har också gjorts, gällande att blanda in en körsimulator som fanns i Linköping. Men som har tagits bort idag och är längre inte aktuell. Dessutom går det inte att överklaga en gång till, man får tydligen bara ett försök.
Varken läkare eller transportstyrelsen, har inte någon aning kring hennes körförmåga. Bara hennes nära och kära, där vi anser att det inte finns några problem.
Men hur kan man då ta förgivet att hennes körförmåga inte är tillräckligt bra och dra in hennes körkort utan att ha ens suttit med henne i samma bil? 
Vi alla vet hur betydelsefullt ett körkort är för en själv, speciellt för henne då hon behöver köra fordon i tjänst.
Hur kan man rädda detta? Fixa körkort inom EU? Fortsätta klaga mot transportstyrelsen?

Hon är 26 år bara och kommer aldrig mer får köra bil(vad det ser ut som). Sätt er själva i det perspektivet.

Tack till dig som läst detta och hjälper till! Har jag varit otydlig med något, skriv det.

spillolja
11 november 2022 · 4 014 Inlägg

kanske denna person kan hjälpa er med mall för yttrande:
http://www.trafikjuristen.se/
eller
https://www.indraget-korkort.se/

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 november 2022 · 13 674 Inlägg

Transportstyrelsen har blivit rent sagt helt dumma i huvudet när det gäller körkort...

har ett tips men kommer inte skriva det här utan skickar ett pm till trådskaparen.  eftersom det kan användas på helt fel sätt..

men dom drar in körkort hejvilt  medans blinda personer utan problem kan ha sitt körkort kvar vilket är väldiigt skevt.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
11 november 2022 · 7 202 Inlägg

Har tagit del av inlägget/historien och beklagar vad din syster råkat ut för - när det gäller byråkrater utan mänsklig medkänsla.

Brådhis * Voff voff *
12 november 2022 · 10 245 Inlägg

Eftersom man kan få körkort för personbil även med syn på bara ett öga så måste bedömningen bero på hennes förändring i motoriken på vänster sida.

Eftersom även personer med tex bara en arm, efter utredning och med specialutrustad bil, också får ha körkort så borde det över tid lösa sig med rätt utrustning och liknande.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Lucif3r
12 november 2022 · 2 183 Inlägg

Growe skrev:
... blinda personer utan problem kan ha sitt körkort kvar vilket är väldiigt skevt.

Inte diagnoserade blinda personer, nej. Körkortet var det första som rök för morsan när hon blev diagnoserad blind för 4 år sedan, trots att hon (då) fortfarande såg mer än tillräckligt för att läsa alla skyltar osv.
Läkarna har skyldighet att anmäla sådana saker till bl.a. transportstyrelsen, gör dom inte det begår dom tjänstefel.

Sen finns det givetvis dom som är "blinda" också, dvs personer som ser så dåligt att dom inte hör hemma bakom ratten men likväl vägrar uppsöka läkare för det. Men det är ju en annan 5a...

Jag håller dock fullstäldigt med om att dom är oförskämt snabba att återkalla körkort utan någon som helst hänsyn till personens omständigheter eller livssituation, och personen har exakt noll och ingenting att säga till om.

Senast redigerat av Lucif3r (12 november 2022)

Oreggad Ruter Knekt
12 november 2022 · 625 Inlägg

Zzenabi skrev:
Men hur kan man då ta förgivet att hennes körförmåga inte är tillräckligt bra och dra in hennes körkort utan att ha ens suttit med henne i samma bil? 
Vi alla vet hur betydelsefullt ett körkort är för en själv, speciellt för henne då hon behöver köra fordon i tjänst.
Hur kan man rädda detta? Fixa körkort inom EU? Fortsätta klaga mot transportstyrelsen?

Hon är 26 år bara och kommer aldrig mer får köra bil(vad det ser ut som). Sätt er själva i det perspektivet.

Tack till dig som läst detta och hjälper till! Har jag varit otydlig med något, skriv det.

Vad är det för operation och vad var hennes grunddiagnos? Bra att det gick bra!

Det enda jag vet är att neurologen (antar det är dem hon går till) ställer sin bedömning utifrån helhetssynen och att dennas bedömning är aktuell ifrån deras senaste möte. Nej jag tror inte det är sista chansen för din syrra.

Återhämtningen neurologiskt är väldigt mycket längre än den fysiska. Då jag inte kan mer än du skrivit så kan jag bara anta att de är rädda för plötsliga försämringar som gör att körförmågan blir sämre.

Senast redigerat av oreggad (12 november 2022)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang