BMW 116i -14. Paj koppling

monokomi
16 november 2022 · 5 Inlägg

Hej,

Jag är ganska dåligt insatt när det gäller bilar, jag har ett visst intresse för dem men är inte alls särskilt kunnig. Jag köpte en BMW 116i -14 årsmodell från bilhandlare i december ifjol, den hade gått runt 13500 då (cirka 14500 nu). Bilen har fungerat klockrent ända sedan dess och har inte märkt av något konstigt med den alls, varken tidigare under året eller senaste tiden.

I slutet av september så lämnade jag in den för service hos bilhandlaren där jag köpte bilen (BMW-återförsäljare), det är alltså cirka 6 veckor sedan, och där upptäcktes att reglerstagen för belysningen på förarsidan hade rostat fast och skulle kosta runt 1400 att fixa. Jag bokade en tid för det och bilen var inne på verkstaden för åtgärd för cirka 2 veckor sedan.

Igår tog jag bilen till och från jobbet och det var precis som vanligt. Var hemma en stund och skulle sen åka iväg för att handla, kom nästan halvvägs då jag skulle växla ner för att köra över en vägbula och när jag hade tryckt ner kopplingen så fastnade kopplingen nere i golvet. Fick svänga av och försökte komma fram till vad som hänt, om den fastnat i mattan eller om det var något annat ivägen, men jag kunde inte förstå vad som fick den att fastna i nedtryckt läge. Fick ringa bärgare och han körde bilen till samma verkstad där jag lämnat bilen tidigare och de ska felsöka den idag.

Min fundering är: vad kan ha hänt? I mina öron låter det konstigt att en koppling bara kan haverera sådär från ingenstans utan att man märker av att den börjar bli dålig ett tag innan?
Jag kör mycket stadskörning och det blir en del bilköer ibland där man får trycka ner kopplingen och släppa upp den upprepat, men utöver det så är jag ingen som sliter onormalt mycket på kopplingen.

Mew
16 november 2022 · 2 157 Inlägg

Nej, själva kopplingen är nog inte slut, det brukar visa sig i form av slirande vid gaspådrag eller belastning, men själva pedalen påverkas inte sådär. Gissar på att något har hänt med huvudcylinder eller slavcylinder.

Senast redigerat av Mew (16 november 2022)

monokomi
16 november 2022 · 5 Inlägg

Mew skrev:
Nej, själva kopplingen är nog inte slut, det brukar visa sig i form av slirande vid gaspådrag eller belastning, men själva pedalen påverkas inte sådär. Gissar på att något har hänt med huvudcylinder eller slavcylinder.

Okej, och det kan hända bara sådär och inget man kan upptäcka vid en service om allt fungerar vid tillfället?
Ursäkta, om jag ställer dumma frågor men jag har verkligen noll koll på sånt här😇

Brådhis * Voff voff *
17 november 2022 · 10 277 Inlägg

monokomi skrev:

Mew skrev:
Nej, själva kopplingen är nog inte slut, det brukar visa sig i form av slirande vid gaspådrag eller belastning, men själva pedalen påverkas inte sådär. Gissar på att något har hänt med huvudcylinder eller slavcylinder.

Okej, och det kan hända bara sådär och inget man kan upptäcka vid en service om allt fungerar vid tillfället?
Ursäkta, om jag ställer dumma frågor men jag har verkligen noll koll på sånt här😇

Precis! smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
17 november 2022 · 5 833 Inlägg

När packningen ger sig trycker man ut massor av hydraulvätska på en gång, så det kan komma plötsligt. Andra gånger kan det dock stå och småläcka länge så man ser att kopplingscylindrarna är oljiga.

monokomi
20 november 2022 · 5 Inlägg

Okej, tack alla för pedagogiska svar 🙌🏼
Det visade sig i alla fall att det är ett rör mellan huvudcylinder och slavcylinder (om jag minns rätt i deras förklaring🙈) som rostat sönder.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang