Frodda skrev:
Du kommer inte ladda bilen på en stolpe på stan heller på 20 min.
Många puplika laddstolpar är märkta 22kW. I verkligheten är det väldigt få bilar som man ta tillvara full effekt i en sådan. Laddaren för dom sitter i bilen och är begränsningen. I det fallet är stolpe bara en glorifierad trefaskontakt med datastyrd strömbrytare i.
Vad menar du med ta tillvara på full effelt ? För stunden finns det faktiskt en del bilar som tar emot 22KW och mer
Jag vet inte om fler än Renault Zoe och gamla Tesla S och X med dubbla ombordladdare samt nya Megane e-Tech (och nissan Arya?)
-Ju saktare man kör ju mindre drar den, kör man i stan eller långsamma 70-80 vägar kan man mycket väl straffa ut WLTP-siffrorna.
Min upplevelse är att det är tufft straffa WLTP sifforna i snitt, framför allt för kylan här är under par månader.
Ja, men det går.
-Alla jävla appar. Hatar det. Krångel, lagg, dålig mobiltäckning, appen har uppdaterats och glömt alla uppgifter, du har loggats ut p.g.a inaktivitet, godkänna med bank-id... Allt är ett jäkla skämt, lägg av liksom. Jag vill blippa bankkortet och ladda. Eller en tagg, eller lillfinget, skiter egentligen i vad bara det är EN och endast EN sak som alltid fungerar överallt, iaf på snabbladdare. På stan kan dom göra som dom vill.
Jag tror att det kommer standarder, där laddarna känner igen bilen, bilen är ansluten till kort, automatisk debitering.
Ja, standarden finns. Varför den används så lite är det nog ingen som vet.
-Olika pris för olika kunder. Hos framförallt ett laddnätverk kan en kund betala 3,50/kWh och den bredvid 8:70.
[/b]
Detta är för vissa har abbonemang där du betalar en fast summa och lägre kWh pris och vissa kör rena priser där priset utgörs av Kw + abbonemangskostnaderna
Där är ju problemet. På mackarna har det alltid funnits en skylt där literpriset står, varför inte samma sak och sen göra reklam för sina abonnemang på plats? Jag har ju koll om jag har abonnemang, jag vill veta var det kostar "drop in" utan att kolla på deras hemsida.
-Bränn inte på mer än nödvändigt med laddboxen hemma. Använd grundskolematten, har du ett batteri på 50kWh finns det inte så mycket poäng med att brassa på allt vad tygen håller och låta bilen stå fulladdad hela natten, långsam laddning sliter mindre och det bästa är att mata på kanske 5kW och låta bilen precis hinna bli laddad eller kanske bara 90%, det kommer spara på batteriet.
Hur ser du bilar som leasas? Här behöver du per faktum inte tänka på batteriet då du lämnar tillbaka den om 3 år ?
Tibbert är bra sätt ladda på när elen är billig på natten, ange bara när det ska vara klart.
Bara ladda. Tycker såna där tjänster är lite sketcy, en laddbox har ingen aning om hur mycket batteri du har, hur stort batteri du har eller vad bilen tar emot, det enda den gör är att boosta effekten när priset är billigast och hoppas batteriet är litet nog att bli fullt (eller laddat till den nivån du ställt in bilen på). Det kan man lätt programmera in manuellt i många boxar om man har lite koll på tariffen själv. Finessen är dock att Tibber gör det åt dig kanske men det är inget hokuspokus och verkar ibland funka sådär.
-Du kommer inte elda ner hela kvarteret om du laddar med shucko. Kontroversiellt kanske, men kör på låg effekt, max 10A, och känn på kontakten efter någon timme eller två, är den varm så sluta ladda. Annars kör på. Fräs inte på med 16A, det är dömt att misslyckas. Jag har laddat shucko i 10 månader, varje dag och mitt uttag är i perfekt skick.
Förstår inte riktigt resonemanget, det är inte uttaget det är kablaget som tar stryk pga. belastningen? Att installera en laddare och få dra av 50%... är inte en stor kostnad om du betalar 500 000kr för en bil.
Allt beror på hur stor belastningen är. Det är kontaktytor som tar stryk, alltså dosor, kontakter och kopplingar. Man är ju själv ansvarig för skicket på sin elanläggning och är man osäker får man ställa ner effekten. Sen tål inte uttagen 16A kontinuerligt, då blir dom varma. Och är dom dessutom lite slitna och rostiga eller korroderade KAN det brinna. Och vad säger att man rakt upponer kan finansiera en laddbox när man lagt alla sina pengar på handpenning och köpt den dyraste bil man precis på gränsen hade råd med för 300k?
Den absolut största bristen med elbilar, är dragkapaciteten!
Sverige är det land i världen med mest husvagnar.
Husbilar är inte långt efter.
Många börjar öka nu
Mercedes har 1800kg
Audi 1800kg
Tesla model X 2250kg
Hyndai 1600kg
Kia 1600kg
Polestar 1500kg
Volvo XC40 1500kg
Ja kör man husvagn ofta så, men har man det behovet så är nog pengar inget problem. Finns ju rätt fräna husvagnar numer på runt 500kg med, det får ganska många elbilar dra idag