Volvo 244 1982 med B19E motorn får inte bensapumppen igång

Kasper123
9 december 2022 · 4 Inlägg

Hej! Igår bogserade vi min bil till ett garage och försökte hitta felet på bensapumppen och sedan efter 5 minuter startade den utan att vi hade gjort någonting! Och nu fungerar den inte igen efter den blev parkerad utanför Shell, Altså bensapumppen går inte igång

Snälla någon 240 expert som kan om sånthär hjälp sökes smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 december 2022 · 13 669 Inlägg

inte ovanligt att dåliga bränslepumpar fungerar kalla men när dom får lite värme så slutar dom gå....  testa att banka lite på den så hoppar den säkert igång en stund igen....   det enda är att byta den helt enkelt.. men börja med att mäta så den verkligen har ström   för ett annat fel som är vanligt är bränslepumpsrelät som ofta går sönder... eller gjorde det när dessa bilar var relativt nya...   typ när jag var ung...smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Kasper123
9 december 2022 · 4 Inlägg

Tack för svaret Growe det hjälper! Jag är en relativt ny 244 ägare så jag fundera att var ligger bensapump relät och pumppen?

Mossan1
10 december 2022 · 2 751 Inlägg

Bränslepumpen sitter nog under bilen någonstans mellan bakdörrarna typ på en så tidig som 1982.
Vill minnas den satt på en plåt som satt mot karrossen med bussningar och det var ett plast inlinefilter före pumpen och högtrycksfiltret i motorrummet.

Pump i tanken och endast filtret under bilen kom senare har jag för mig.

Men nu är det oooerhört länge sedan, så jag kan minnas helt fel. Dessutom finns flera olika system. LE-jetronic, mfl...

Jag kommet tusan inte ihåg var reläet satt på dom gamla.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 december 2022 · 13 669 Inlägg

Mossan1 skrev:
Bränslepumpen sitter nog under bilen någonstans mellan bakdörrarna typ på en så tidig som 1982.
Vill minnas den satt på en plåt som satt mot karrossen med bussningar och det var ett plast inlinefilter före pumpen och högtrycksfiltret i motorrummet.

Pump i tanken och endast filtret under bilen kom senare har jag för mig.

Men nu är det oooerhört länge sedan, så jag kan minnas helt fel. Dessutom finns flera olika system. LE-jetronic, mfl...

Jag kommet tusan inte ihåg var reläet satt på dom gamla.

mm sitter en under bilen och en i tanken.. dom här bilarna är väldigt känsliga för bränsletrycket det är 5basrs bränsletryck och insprutningen styrs helt av bränsletrycket..

relät sitter soms agt under ratten men inte heller något minne av hur dom ser ut..  men det är ett avlångt relä googlar m an bränslerelä 240 så bör man få ett hum om hur det ser ut    men visar bilden ett vitt relä så är det fel  så långt vet jag men formen är samma på dom senare 240 med  det nya insprutningssystemet siter det ihop med styrboxen på höger sida.  men på dom äldre sitter den under ratten 

https://vparts.se/se/branslepumpsrela-t … -gron.html

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang