Ingen gnista Volvo 940

MansAndersson
23 december 2022 · 4 Inlägg

Får inte gnista på min 940. När man slår om nyckeln till läge 2 så försvinner strömmen från tändspolen.
Har bytt Tändkablar, tändstift, rotor, fördelare, tändmodul, vevaxelgivare och tändspole men får inte fram någon gnista.
Har haft gnista på bilen tidigare men den bara försvann och kan inte minnas att jag skulle ha kunnat kortslutit något. Har slut på idéer så hjälp hade uppskattats.

Mvh Måns

Oreggad Ruter Knekt
23 december 2022 · 651 Inlägg

Kul o byta massa delar. Har ni ens kollat om den går runt ifall ni drar ström förbi tändningslåset?

Du skriver att du får ström till spolen i första läge varför jag spontant tänker att tändningen är körd. Vet ju såklart inte vad du har för årsmodell. Men det skulle vara det första jag skulle kollat. Nu kanske ni bytt till er mer fel, vem vet.

Senast redigerat av oreggad (23 december 2022)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Steff240
23 december 2022 · 1 018 Inlägg

Tändningslås/startkontakt är starkt misstänkt... Inte ovanligt att de ger upp dessutom.

MansAndersson
24 december 2022 · 4 Inlägg

Tack för svar blir nog en runda till garaget på Söndag, får börja med att kolla tändningslåset. Glömde skriva det innan men har även försökt använda felkodsdosan i motorrummet men den funkar inte när jag sätter ner kabeln i uttag 2 vilket då ska vara till tändsystemet, funkar hur bra som helst i uttag 6 till bränslesystemet men uttag 2 blinkar inte efter man tryckt ner knappen i ca 1,5 sek.

MansAndersson
25 december 2022 · 4 Inlägg

Har bytt tändningslås nu utan resultat, något mer jag borde kolla över?

Oreggad Ruter Knekt
25 december 2022 · 651 Inlägg

MansAndersson skrev:
Har bytt tändningslås nu utan resultat, något mer jag borde kolla över?

Mätt upp dig vart all ström tar vägen när du förlorar den?

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
MansAndersson
27 december 2022 · 4 Inlägg

Får gnista när jag tar bort den bruna kabeln på spridarrälsen och plockar ut bränslepumpsrelät

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang