Vibrationer vid krypkörning på dacia logan mvc

Teddy_lund
22 maj 2022 · 1 Inlägg

Hej.
Jag har en dacia Logan 0.9 TCe årsmodell 2016 som jag har ett svårlöst problem med.
Den vibrerar jättemycket när man krypkör. Bilen är halvautomat.
Vibrationerna uppstår när man krypkör, dvs låter bilen rulla och man kontrollerar hastigheten med hjälp av den kombinerade broms- och kopplingspedalen. Detta gör man varje gång jag kör bilen in och ut från garaget tex.
Vibrationerna är inte "normala" det har flera bilmekaniker, inklusive märkesverkstaden konstaterad. I själva verket så låter de som när man försöker starta bilen med treans eller fyrans växel, dvs är väldigt starka,
Bilen har lämnats på verkstad 2 ggr. Första gången bytte man lamellen och vibrationerna försvann. Enligt bilmekanikern så var lamellen inte skadad på något sätt. Han trodde att den var felmonterad redan vid fabriken. Den byttes när bilen var 2 år. Vibrationerna kom tillbaka och blev värre och värre med tiden. Första märkesverkstaden sa att det är normalt, tills det kom till en punkt när det inte gick att köra bilen.
Då lämnade jag till en annan märkesverkstad, som tyckte precis som jag att det där är helt klart en defekt på bilen.
Åtgärd nummer två lamell + svänghjul.  Fungerade bra i 7-8 månader och kom tillbaka med samma styrka som innan.
Jag kan inte påstå att någon av verkstäderna felsökte bilen i någon större grad. Diagnosen kom efter 3-4 minuters provkörning.
Det kan tilläggas at bilen har körts ganska lite under de 5 år jag haft den. 4000 mil och jag har följt alla de råd som verkstaden gett mig, som tex aldrig byta från drive till back växeln  (och vice versa) medan man kör. Bilen är också servad på märkesverkstad alltid.
Har en vän som köpt samma modell (efter rekommendation från mig  smile ) och har exakt samma problem som jag. Hans verkstad har bytt svänghjul + lamell en gång och efter det så upphörde hans garanti att gälla. Så felet verkar vara spridd på fler exemplar än min. Har 7 års garanti på min, så 1.5 till kan jag klaga hos återförsäljaren

Senast redigerat av Teddy_lund (22 maj 2022)

anna_henriksson
28 december 2022 · 1 Inlägg

Hej!
Jag hade en Dacia Logan MVC 2017 manuell/automat med detta problem vid krypkörning och fick lamellerna utbytta efter drygt två år, d v s inom garantitiden. Dessutom gjordes en omprogrammering. Cirka ett halvår senare blev jag tyvärr påkörd bakifrån och bilen skadades så illa att jag var tvungen att få den inbytt mot en motsvarande Dacia Logan MVC 2017, eftersom det fortfarande var inom garantitiden på tre år. Relativt snart därefter fick jag samma problem vid krypkörning med inbytesbilen. Men då hade garantitiden precis hunnit gå ut. Eftersom jag fick veta att felet var välkänt hos en märkesverkstad i Ängelholm ansåg jag att det måste vara ett konstruktions- eller fabrikationsfel. Jag gjorde därför ett antal försök att få problemet åtgärdat. Jag kontaktade både bilfirman som sålt inbytesbilen och generalagenten för Dacia, dock utan framgång. Jag hade även kontakt med mitt försäkringsbolag. Jag funderade också på att försöka få kontakt med en motorjournalist för att motivera hen att skriva om problemet. Men av familjeskäl orkade jag då inte försätta kampen. Problemet kvarstår alltså men är mest märkbart sommartid då det är varmt. Min förhoppning är bara att problemet inte får till följd att lamellerna slits ut i förtid. Eftersom det är ett välkänt fel, som ett antal personer råkat ut för, anser jag att Dacia borde ta ansvar för detta.

Senast redigerat av anna_henriksson (28 december 2022)

Oreggad Ruter Knekt
28 december 2022 · 625 Inlägg

Låter ju som drivlinan helt klart är defekt hos dessa, svinbra att du tar upp det i en tråd andra upplever samma pronlem i! Kanske är så jävligt att Dacia ska funka på detta sätt. tongue

Senast redigerat av oreggad (28 december 2022)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
krambriw
28 december 2022 · 424 Inlägg

Fattar inte att man ens överväger att välja det märket

Brådhis * Voff voff *
28 december 2022 · 10 244 Inlägg

Lär ju vara att kopplingen hugger eftersom det kommer över tid och försvinner när den byts ut.

Materialfel eller kanske att det läcker ut olja på lamellen eller möjligen programmeringsfel som ger ett felaktigt ingrepp skulle jag gissa på...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
viccoA
28 december 2022 · 3 109 Inlägg

Brådhis skrev:
Lär ju vara att kopplingen hugger eftersom det kommer över tid och försvinner när den byts ut.

Materialfel eller kanske att det läcker ut olja på lamellen eller möjligen programmeringsfel som ger ett felaktigt ingrepp skulle jag gissa på...

Om det läcker olja på kopplingen borde den slira mer och hugga mindre.

Brådhis * Voff voff *
28 december 2022 · 10 244 Inlägg

viccoA skrev:

Brådhis skrev:
Lär ju vara att kopplingen hugger eftersom det kommer över tid och försvinner när den byts ut.

Materialfel eller kanske att det läcker ut olja på lamellen eller möjligen programmeringsfel som ger ett felaktigt ingrepp skulle jag gissa på...

Om det läcker olja på kopplingen borde den slira mer och hugga mindre.

Nej, det vanligaste felet om kopplingen hugger är att det kommit olja på den. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
28 december 2022 · 2 752 Inlägg

viccoA skrev:
Om det läcker olja på kopplingen borde den slira mer och hugga mindre.

Brådhis skrev:
Nej, det vanligaste felet om kopplingen hugger är att det kommit olja på den. smile

Precis så är det! En oljefilm så rycker ingreppet men fungerar i övrigt normalt.  Flödigt med olja kan den slira också, men då syns det under bilen.

I detta fallet är det antagligen ett typfel på bilen. Mjukvara eller hårdvara eftersom det händer på flera bilar och åtgärden varit kopplingsbyte. Olja skulle verkstäderna märkt av och åtgärdat, eller, i alla fall påpekat.

Detta bör ut till allmänheten så Dacia/Renault tar sitt ansvar!
Motorjournalist låter som en bra ide.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 december 2022 · 13 673 Inlägg

Mossan1 skrev:

viccoA skrev:
Om det läcker olja på kopplingen borde den slira mer och hugga mindre.

Brådhis skrev:
Nej, det vanligaste felet om kopplingen hugger är att det kommit olja på den. smile

Precis så är det! En oljefilm så rycker ingreppet men fungerar i övrigt normalt.  Flödigt med olja kan den slira också, men då syns det under bilen.

I detta fallet är det antagligen ett typfel på bilen. Mjukvara eller hårdvara eftersom det händer på flera bilar och åtgärden varit kopplingsbyte. Olja skulle verkstäderna märkt av och åtgärdat, eller, i alla fall påpekat.

Detta bör ut till allmänheten så Dacia/Renault tar sitt ansvar!
Motorjournalist låter som en bra ide.

om man byter svänghjul så finns det ju inte en verkstad som inte tvingar kunden att betala dom där 20kr för en ny packbox.. för isånt fall borde dom inte skruva bil..  jag skulle aldrig riva nva ner en koppling utan att bytan packboxen även om biljäveln är sprillnas ny.. tanke på att det är små pengar för ett vanligt fel..


jag tror det är förarfel.   någon använder lådan som en automatlåda..   och då blir kopplingen så där.  det händer t.o.m på våra bussar att dom börjar studsa när man ska åka iväg.  pga någon behandlar dessa kopplingar som en automat.

när man kör iväg ska man se till att koplingen kan släppas upp direkt alltså inte hålla på och krypköra.

skulle börja med att kalibrera om lådan så tror jag det blir bra en stund igen tills man gjort samma sak för mycket igen.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 december 2022 · 17 380 Inlägg

Vår Hyundai -22 kan också hugga friskt när man drar iväg på morgonen. Frun i huset har vid något tillfälle ringt och sagt att "bilen skuttar fram". Hon satt i kö och jag lotsade henne genom inställningarna så hon fick fram temp i lådan som var alarmerade hög.

Men i tråden pratas det om 4 olika bilar med samma fel? Eller vet folk i allmänhet inte om att det INTE är en automatväxlad bil i den bemärkelsen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang