Problem med kylsystem

GurraH120
29 december 2022 · 2 Inlägg

Hej!
Har en BMW e34 518i 1991 som jag köpt relativt nyligen där jag har lite strul med kylsystemet.
Igår när jag skulle fara ut så ”sprängdes/lossnade” den övre slangen från kylaren. Bilen stod på tomgång och jag stod utanför när jag hörde en jävla smäll så hoppade direkt in och stängde av den. Såg då att tempmätaren var på det röda. Efter lite kik så såg jag att anledningen till att slangen lossnat var för att plastgrejen som sticker ut från kylaren där man trycker på slangen hade gått av. Så ena halvan var kvar i slangen. Detta gör att slangklämman inte håller fast i nånting om man inte sätter den längst ut. Men det problemet borde jag kunna lösa genom att använda nåt lim/silikon och dra slangklämman längst ut på kanten.
Men nu till hur detta kan ha hänt. Nästan direkt när jag hade köpt den så märkte jag att tempmätaren steg ganska högt så stängde av den och kollade kylarvätskan. Såg då att den var låg så lät den vila för att sedan fara hem och fylla på när bilen blivit kall. Jag fyllde upp till ”cold level mark” och bilen var ju kall så. Men så nästa tur så märker jag att den kastar ut sig kylarvätska när jag stannat. Tror ej att det är några läckage utan detta måste ha varit för att jag hade för mycket eller nåt. Men sedan dess så har temp mätaren gått lite upp och ner men aldrig gått upp på rött. Har väl inte brytt mig så mycke iom att det alltid går ner igen och är en gammal bil.
Det kommer värme i kupén efter ett tag och det kan komma ganska mycke värme. Men sedan ibland så blåser det kallt ett litet tag för att sedan blåsa värme igen. Men oftast så funkar värmen utan problem.
Har nu tagit ut termostaten för att kika och den såg ganska ny ut endå. Har även provat koka den. Den skulle öppnas på 88 grader men öppnades på ca 91. Det ska väl endå inte göra nån stor skillnad?

Så vad kan det vara för fel egentligen? Kan det vara vattenpumpen eller kylaren.
Eller kan det vara vara något stopp i systemet på nåt vis? Kanske man ska prova spola ur det. Eller är det för högt tryck i systemet på nåt vis? Vad vet jag
Skriv ifall ni behöver veta nåt mer eller behöver bilder.

Mycket tacksam för svar!

/gurra

Senast redigerat av GurraH120 (29 december 2022)

simlar
29 december 2022 · 5 526 Inlägg

Ny kylare behövs, brukar aldrig hålla att bara trycka på slangen på den avbrutna stumpen.

Du har en luftficka i kylsystemet, därför försvinner värmen för dig ibland.
Fastnar luftfickan vid termostaten så öppnar ej termostaten och kylvätskan kokar.

När kylvätskan kokar så får du ännu mer luft i systemet då syret kokar ut ur vattnet.

När kylvätskan kokar blir det även ett väldigt högt tryck i kylsystemet och till slut går den svagaste punkten sönder, i detta fall den 30år gamla kylaranslutningen.


Så minst en ny kylare behövs och sen ordentligt luftning av kylsystemet.
BMW brukar tyvärr vara svårluftade.

Har du otur är topplockspackningen defekt och kanske även topplocket skevt.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 december 2022 · 17 483 Inlägg

Som Simlar påpekar är de svårluftade.

Men troligen har väl tidigare ägare bytt termostat och konstaterat att bilen kokar ändå och valde att sälja den. Var med om något liknande för många år sedan. En säljare stängde av bilen när den gick på tomgång. Jag blev misstänksam och startade och höll 1600 rpm en stund och visst kokade den stackars Saaben rejält. Han hade dock "aldrig varit med om det förut" big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
29 december 2022 · 7 238 Inlägg

Var bor du?
Långt norrut så att du redan haft mycket låg utetemperatur?
I s f kan det, om du haft låg fryspunkt på kylvätskan, ha bildats en ispropp i kylsystemet.
Isproppen kan ha medverkat till att trycket i kylsystemet blev så högt att kylarens plaststos sprängdes av.
Har du otur kan även topplocket ha skadats - om du har tur endast topplockspackningen.
Provtryck kylsystemet efter att du bytt kylare, för säkerhets skull.

GurraH120
29 december 2022 · 2 Inlägg

Hej!
Tusen tack för alla svar!
Hade bytt kylare om ekonomin räckte till men studiebidraget är inget att hänga i julgranen. Så har nu försökt laga kylaren så gott det bara går med ett mindre rör på insidan och en jäkla massa epoxy som klarar både kyla och värme.
Sen får jag dra åt slangklämman som satan och hålla tummarna.
Ska även försöka provtrycka systemet.
Men nu till frågorna:
- Hur gör jag för att lufta systemet på bästa sätt? bara typ lätta på skruven och trycka på slangarna eller?
Men så det kan inte vara vattenpumpen som ligger bakom detta på nåt vis?

Senast redigerat av GurraH120 (29 december 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang