Okänt fel på min 740

Alexandrahedstrom
30 december 2022 · 8 Inlägg

Hej! Jag har en Volvo 740 91a (a traktor) som knasar.
Den slutar ta gasen vid lägre farter  såsom när jag ska svänga. Den kan lägga av och tvär dö ibland men starta igen efter 15 min. Vi har tidigare bytt bränsle pump och sett till att den får bränsle.

Den har även surat ner sig ett antal gånger förr och vart tvungen att byta tändstift ett antal gånger, men det har inte hänt nu.

Nu startar den inte alls och får motorstopp utan anledning hela tiden när den väl går och jag har kört den nu i 2 år så kan köra. Hehe.
Snälla hjälp mig
Uppskattar alla tips om vad problemet kan vara.
MVH ledsen tjej:(

Alexandrahedstrom
30 december 2022 · 8 Inlägg

Kan även säga att ibland när jag startar den funkar inte elen. Alltså elen är Sten död. Blinkers funkar ej, ruterna går inte att dra ner, inget av elen fungerar

simlar
30 december 2022 · 5 516 Inlägg

Kan vara tändningslåsets eldel som är sliten så det ibland inte blir kontakt.
Bilen beter sig då som att man plötsligt stänger av på nyckeln.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Brådhis * Voff voff *
30 december 2022 · 10 245 Inlägg

En 740 som stannar utan förvarning och startar efter 15 minuter, då är bränslepumpsreläet steg ett att kolla. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zemet
30 december 2022 · 4 030 Inlägg

Slitet tändningslås är en klassiker på 740.

När du startat bilen, prova vrida tillbaka nyckeln pyttelite utan att stänga av nyckeln så skall du se att elen kommer igång.

När den bara dör och inte vill hoppa igång, prova att knacka med en skruvmejsel på spridarrelät.
Det sitter på expansionskärlet i motorrummet.

Relät till bränslepumpen kan det också vara som Brådhis säger, jag har också varit med om att kontakterna till relät och säkringen pressats ut säkringshållaren, vilket lett till glappkontakt.

Så kolla så att alla kontakterna till säkringen för bränslepumpen och relät fungerar.

Morthwyl
30 december 2022 · 15 Inlägg

Alexandrahedstrom skrev:
Kan även säga att ibland när jag startar den funkar inte elen. Alltså elen är Sten död. Blinkers funkar ej, ruterna går inte att dra ner, inget av elen fungerar

Har samma fel på min 850, får vrida tillbaka nyckeln några mm efter start så hoppar allt igång,så prova det som även andra här säger.
Och nej jag vågar inte låna ut bilen mer då folk aldrig kommer ihåg detta tongue

Volvo 850 (1996)
Toyota Corolla "EE90" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang