Motor renovering värd?

Ethereal94
2 januari 2023 · 3 Inlägg

Hejsan alla kunniga . Tänkte höra av er experter om lite råd och annat.

Bilen är en Audi A4 b8 1.8tfsi 2009 .

Rullat 24k mil

Jag är trött på alltid få skit bil och haft otur med vissa köp så pengar mässigt har jag inte råd att gå och köpa en ny finare problemfri bil.

Har lagat bilen med dessa delar redan . Ny turbo gått cirka 300mil , ny vattenpump cirka 500mil . Tättat ventilkåpspackningen ( misslyckad dock då det fortfarande läcker men betydligt mindre )

Bilen dricker en jäkla massa soppa på eko driving dvs cirka 1.2L mil stad och 0.9L mil motorväg.

Kommer byta luftmassemätare samt båda lambdasonderna, bensin filter då man fått en felkod ( system too lean ) som kunde vara lite allt möjligt .

Men det jag är så sjukt trött på är att det är packningar och slangar osv som går av/spricker osv

Så för byta packningar på diverse hela motorn och byte av alla slangar . Och när motorn ändå är ute ur bilen kanske man lika väll kan byta kolvringar och diverse annat slitage och kontroll av motorn.

Vad tror ni om kostnader osv? Är det värt att renovera motorn man har eller skall man köpa en ny renoverad motor komplett och bara byta?  Vet inte vad kostnaden kan bli på renovera den man har men sätt att ny renoverad motor finns för cirka 50.000 kr.


Tanken är att behålla bilen i 6 år som minst. Gärna problemfri.

Plus är det något i värde som kan öka / stanna om man gör detta med eller kommer den sjunka ändå?

spillolja
2 januari 2023 · 4 025 Inlägg

Läckande ventilkåpa: finns det någon evt. PVC ventil i vevhusventilationen som kanske läcker dvs. laddtrycket kommer in i vevhuset,
lamdbasonder: den bakre ska inte ha någon betydelse då den bara ska övervaka kattens funktion
renovera motor: drar den olja ?  kanske det räcker med WD40/%-56 metoden för att upplösa evt. sotavlagring på oljeskrapring  https://www.wasamotor.se/vag-sidorna/2- … -och-seat/
övrigt: kolla upp så LTFT-trim ej slår i taket dvs.+25%

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
xXSammy
2 januari 2023 · 6 571 Inlägg

Motorrenovering på en ickesamlarbil är endast för att behålla nuvarande värde eller personligt värde

Garanti för utfört jobb, om det ska lämnas iväg, gäller bara för nuvarande ägare så det blir inget försäljningsargument heller (Sen är inte risken stor att något som är nyligen bytt går sönder men ibland händer de)

Se över kaminställningen om inte annat

De/Dem
Jesper328
2 januari 2023 · 2 372 Inlägg

Detta är min åsikt, och inget råd.

Först bör ju bilen felsökas ordentligt som ovan skribent föreslår.
Är du sedan fortfarande inne på att renovera eller byta motor så kan du lika gärna sälja bilen som den är, och skaffa en annan bil istället.

Den kommer inte att öka nämnvärt i värde, den har fortfarande rullat över 24k mil och är 14 år gammal... alltså inget man lägger större pengar på.

Up the RA
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 januari 2023 · 13 744 Inlägg

varför kasta delar på bilen.. att byta llambdor på den bilen kommer ALDRIG fixa din felkod för too lean...    typisgt vag motorer när det är vevhusproblem som ovanstånde skriver   pvc system   t.o.m din läckande ventilkåpa kan sätta den felkoden.....  så sluta kasta delar på bilen utan kolla alltid mfelkoder på vag bilart mot rostech  där har dom koll...  va d för felkod som sätts och orsaken till varför den sätts

https://www.ross-tech.com/

har aldrig haft felkoden på en 1.8tfsi men på 2.0tfsi och då har det varit att man får byta pvc systemet   men det kan vara mer saker än det...

det jag skulle oroa mig för med den motorn är kamkedjan för det är det är i klass med 1.4tfsi   alltså skräp.. det räcker med att du ställer den där bilen i en backe som lutar bakåt utan handbroms så har du ventilskrot.. vet en som bytte till sommardäck på en a4 1.8tfsi  och använde inte andbromsen drog tillbaka spännaren och startade bilen efteråt och bam   totalt skrot av toppen..  det var så illa att toppen t.o.m sprack..  tyvärr upptäcktes inte det förens toppen var renoverad ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
spillolja
2 januari 2023 · 4 025 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Ethereal94
3 januari 2023 · 3 Inlägg

spillolja skrev:
https://www.gerritspeek.nl/vag-com_foutcodeslijst.html

Den var intressant att läsa men kanske jag som läser den fel . Har haft felkoden P0171 system too lean.

På den sidan säger att dom 2 sista siffrorna beskriver vart ( 7an betyder 4 cylindern ) och att det är mätning av bränsle och luft på det andra. Och en tabell på äldre felkoder som betyder samma och på båda äldre verkar det vara MAF som är sönder? Så får ändå olika svar beroende på

Ethereal94
3 januari 2023 · 3 Inlägg

Och tack alla för snabba och intressanta svar . Det uppskattas

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 januari 2023 · 13 744 Inlägg

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph … 171/000369

en sida med förklaringar som inte är gjort 1991 smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang