Konsekvenser med slitna däck

Zzenabi
8 januari 2023 · 3 Inlägg

Hej
Upptäckt att mönsterdjupet på bakdäcken är inte godkänt med blotta ögat. Jag mätte med tumstock så gott jag kunde och kunde konstatera att de inte är 3mm(var svårt att se). Om jag stoppas, vad är konsekvenserna för mig? Jag har prövotid, och är rädd för indraget körkort.. är det möjligt?

Jesper328
8 januari 2023 · 2 371 Inlägg

Du får böter.
Är det 600 eller 1200kr per däck?

Oavsett böter eller ej så SKA du se till att ditt fordon är trafiksäkert, vilket det ej är just nu.
Köp nya däck, pronto.

Up the RA
MisterAxl
9 januari 2023 · 103 Inlägg

Att köra med slitna däck KAN leda till ett indraget körkort i ett par månader om du har otur, ja. Det finns dokumenterade fall där vissa personer har förlorat sitt körkort i två månader på grund av detta. Det beror på hur slitna däcken är och om det är ett eller flera däck som är undermåliga.

I de allra flesta fallen, förmodligen i ditt fall också, så får du enbart böter. Beloppet på dessa är åter igen baserat på däckets kondition och om det är ett eller flera däck som anses vara dåliga. Men säg runt 1200 kronor per däck om mönsterdjupet är dåligt och 3000 kronor om däcken är totalt blankslitna eller rent av skadade.

Körkortslagen, 5 kap, 3 §, 4 punkten.
Ett körkort ska återkallas, om:
Körkortshavaren i annat fall vid förande av ett motordrivet fordon eller en spårvagn har överskridit högsta tillåtna hastighet, kört mot rött ljus, underlåtit att iaktta stopplikt, kört om vid övergångsställe eller brutit mot någon annan regel som är väsentlig från trafiksäkerhetssynpunkt, allt om överträdelsen inte kan anses som ringa.

Det är specifikt det om trafiksäkerhetssynpunkt som kommer att vara av intresse här.

Senast redigerat av MisterAxl (9 januari 2023)

it_mutt Avstängd
9 januari 2023 · 10 388 Inlägg

MisterAxl skrev:
Att köra med slitna däck KAN leda till ett indraget körkort i ett par månader om du har otur, ja. Det finns dokumenterade fall där vissa personer har förlorat sitt körkort i två månader på grund av detta. Det beror på hur slitna däcken är och om det är ett eller flera däck som är undermåliga.

I de allra flesta fallen, förmodligen i ditt fall också, så får du enbart böter. Beloppet på dessa är åter igen baserat på däckets kondition och om det är ett eller flera däck som anses vara dåliga. Men säg runt 1200 kronor per däck om mönsterdjupet är dåligt och 3000 kronor om däcken är totalt blankslitna eller rent av skadade.

Körkortslagen, 5 kap, 3 §, 4 punkten.
Ett körkort ska återkallas, om:
Körkortshavaren i annat fall vid förande av ett motordrivet fordon eller en spårvagn har överskridit högsta tillåtna hastighet, kört mot rött ljus, underlåtit att iaktta stopplikt, kört om vid övergångsställe eller brutit mot någon annan regel som är väsentlig från trafiksäkerhetssynpunkt, allt om överträdelsen inte kan anses som ringa.

Det är specifikt det om trafiksäkerhetssynpunkt som kommer att vara av intresse här.

Nej. Blankslitet däck faller under "otillräckligt mönsterdjup", skadade däck däremot ska just trilla in på 3000 kr och kan resultera i återkallat körkort.

- - Edit - -

Det finns givetvis även andra situationer där ex.vis ett mönsterdjup på 1mm på däcken skulle kunna innebära en risk för körkortet.

Senast redigerat av it_mutt (9 januari 2023)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
eastereverybodybay
9 januari 2023 · 365 Inlägg

Det är 1200 kr i böter oavsett om det är ett eller fyra däck som har otillräckligt mönsterdjup.
Det är INTE 1200 kr PER DÄCK i böter.

granadadr
9 januari 2023 · 7 289 Inlägg

byt däck,, för i ärlighetens namn,, vill du orsaka en olycka??  när du VET att dina däck är dåliga??

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Lucif3r
9 januari 2023 · 2 214 Inlägg

När vi ändå talar idiotiska däck-val, är det någon som råkar veta vart gränsen ligger på t ex odubbade vinterdäck på sommaren? Är det 3mm då också eller övergår det till "sommargränsen" á 1.6mm? tongue

eastereverybodybay
9 januari 2023 · 365 Inlägg

Lucif3r skrev:
När vi ändå talar idiotiska däck-val, är det någon som råkar veta vart gränsen ligger på t ex odubbade vinterdäck på sommaren? Är det 3mm då också eller övergår det till "sommargränsen" á 1.6mm? tongue

Japp. På sommaren får man köra med odubbade vinterdäck och dom måste då vara över 1,6mm.

MisterAxl
9 januari 2023 · 103 Inlägg

it_mutt skrev:
Nej. Blankslitet däck faller under "otillräckligt mönsterdjup", skadade däck däremot ska just trilla in på 3000 kr och kan resultera i återkallat körkort.

- - Edit - -

Det finns givetvis även andra situationer där ex.vis ett mönsterdjup på 1mm på däcken skulle kunna innebära en risk för körkortet.

eastereverybodybay skrev:
Det är 1200 kr i böter oavsett om det är ett eller fyra däck som har otillräckligt mönsterdjup.
Det är INTE 1200 kr PER DÄCK i böter.

Helt rätt, fel av mig.
Oavsett vilket så bör du snarast möjligt införskaffa nya däck så att du inte riskerar något när du är ute och kör. Antingen om polisen tar dig eller om du råkar ut för en olycka. Finns flera olika hemsidor där ute som gör det smidigt för dig, personligen så har jag använt mig utav däck365.se när behovet har uppkommit.

Mossan1
12 januari 2023 · 2 825 Inlägg

Naturligtvis är inte summan per däck, men riskerna ökar ju fler däck som är dåliga och kan i sin tur leda till att det är en större förseelse än "bara" allt för slitna däck.
Det är ju skillnad på om alla däck är helslut, eller om det är ett snedslitet och endast en del av ytan är dålig.

Oavsett är det inget annat att göra än att skaffa nya, eller, i alla fall bättre däck.
Altetnativt: Låta bilen stå.
Har man inte råd, har man inte råd med bil, eller, prioriterar fel saker ekonomiskt.

Man kan skada/döda andra än sig själv också i trafiken.

Senast redigerat av Mossan1 (12 januari 2023)

Jokabsson
12 januari 2023 · 1 177 Inlägg

Minsta mönsterdjup finns av en anledning. En bot på 1200kr är tråkig men sannolikt något du glömmer bort efter nästa löning. Däremot kan du (med hänsyn till andra omständigheter) även bli misstänkt för vårdslöshet i trafik och indraget körkort.

Blåljusfordon har 5mm (och 3,6mm på sommardäck) som lägsta mönsterdjup för att ha marginal eftersom ett bra mönsterdjup är så förbonkat viktigt, det går inte att trycka nog hårt på det. Däcken är bilens kontakt med underlaget och när underlaget blir dåligt så måste däcken vara bra. Fyra handflator ligger mot underlaget oavsett om du kör i 10km/h eller 210km/h, se till att handflatorna på din bil är säkra.

Det är tuffa tider med däckpriser som stiger till det dubbla jämfört med för några år sedan men det finns bra budgetdäck att köpa. Jag beställde nyss 4st Landsail, inga sportdäck men säkra.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang