XC70 2006 AWD ur funktion och felkoder 0095 & 0115

zzpikeen
22 oktober 2017 · 13 Inlägg

Hej,
Fortsätter att krångla med biljäveln...
Nu har jag fått upp "Anti-sladd serv. erfordras" och Volvo har läst ut felkoderna och det visar sig vara 0095 och 0115. Står såhär på pappret jag fick med:
”Styrenhet fyrhjulsdrift (DEM) meddelar styrenhet bromssystem (BCM) när fyrhjulsdriften är aktiverad. Vid fyrhjulsdrift ska inte styrenhet bromssystem (BCM) aktivera stabilitetsfunktionen på grund av risk för störning av styrenhet fyrhjulsdrift (DEM). Om styrenhet bromssystem (BCM) registrerar att skillnaden i hastighet mellan fram- och bakhjul är för stor sätts felkoden.”
Ersättingsvärde SC blockeras
AYC blockeras
Tips Felorsak
*Skadad styrenhet fyrhjulsdrift (DEM) ”
När bilen spinner på framhjulen så bildar det inget tryck bak (Mpa varken ökade eller minskade).

Nån duktig mekaniker som har bättre koll?


Mvh

Volvo XC70 (2006)
XC-70
21 januari 2023 · 2 Inlägg

Jag ser att det var länge sedan Du hade detta problemet och jag är nyfiken på vad problemet var, då jag har exact samma felkoder. Abs lampa lyser. Stanna snarast i panelen. hastighetsmätare, varvräknare, tempmätare mm slutat fungera. Generelt konstigt beteende på bilen. Hoppas Du ser detta och har ett svar till mig. / Frustrerad

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 januari 2023 · 17 379 Inlägg

XC-70 skrev:
Jag ser att det var länge sedan Du hade detta problemet och jag är nyfiken på vad problemet var, då jag har exact samma felkoder. Abs lampa lyser. Stanna snarast i panelen. hastighetsmätare, varvräknare, tempmätare mm slutat fungera. Generelt konstigt beteende på bilen. Hoppas Du ser detta och har ett svar till mig. / Frustrerad

Den medlemmen var inloggad senast 2017 så glöm svar därifrån.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
21 januari 2023 · 10 244 Inlägg

XC-70 skrev:
Jag ser att det var länge sedan Du hade detta problemet och jag är nyfiken på vad problemet var, då jag har exact samma felkoder. Abs lampa lyser. Stanna snarast i panelen. hastighetsmätare, varvräknare, tempmätare mm slutat fungera. Generelt konstigt beteende på bilen. Hoppas Du ser detta och har ett svar till mig. / Frustrerad

Det är lite olyckligt att trådskaparen inte skrivit hela felkoderna, men jag gissar att det är DEM-0095 och BCM-0115. Kan du bekräfta?

Det är ju inte direkt ovanligt med defekt rattvinkelgivare, och koden BCM-0115 pekar ju på att den tappar signalen från just den. Även DEM-0095 är en felkod på utebliven kommunikation, så det är möjligt att den helt enkelt är en följd av BCM-0115.

Observera att detta är i viss form gissningar, eftersom det finns så lite att gå på, men som sagt så är defekt rattvinkelgivare ett väldigt vanligt fel...

Men eftersom så mycket slutat fungera så skulle ju vatten i CEM:en kunna vara en felkälla också, tyvärr... Har du verkligen bara dessa två felkoder som nämns här?

Senast redigerat av Brådhis (21 januari 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
XC-70
21 januari 2023 · 2 Inlägg

Jag är inte så bra på detta, det var en som kollade felkoder och dessa kom jag ihåg men det var en hel radda med koder han sa att den inte läser can-bussen. Men felet uppstod efter jag bytte hjullager bak, körde kanske 15 mil efter detta. Då meddelandet kom upp. Jag var nyss ute och mätte motståndet i bäda givarna bak och dessa var 520 men båda hade samma så förmodar det är rätt. Jag ska kolla ringar fram, men skulle det kunna orsaka alla fel ? borde det inte bara bli ABS lampa som tänds då. Jag läste att det var vanligt med just bcm problem, lödningar som blir dåliga. Jag har kopplat ur hela bcm enheten men det är samma problem. Tacksam för alla tips på vad jag kan kolla innan jag skaffar ny bcm.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 januari 2023 · 13 669 Inlägg

börja med att få alla felkoder utskrivna.. totalt meningslöst att ha en gissningslek...  du kan kasta delar på bilen i all oändlighet...  idag borde alla ha en bra obd läsare som läser hela sysstemet i sin bil.. det sparar dyra pengar på dåliga felsökningar på verkstäder som bara är intresserad av att tjäna pengar.. ju större ställe ju större risk att bli barskrapad på pengar utan nytta

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang