Mk1 Yaris 2004 - rasslande kamkedja?

chromatic91
18 januari 2023 · 90 Inlägg

Hejsan!
Har någon hört ett sådant här rasslande förut? Är det kamkedjan som börjar ge upp? Bilen är en 2004 Yaris (första versionen) som gått 14500 mil.
Om kamkedjan är börjar bli kass, kan man förvänta sig att den sprängs snart eller tar det lite tid?


Tack på förhand!

EDIT: Det är värt att nämna att samma dag som jag upptäckte detta, var samma dag som min ljuddämpare gav upp och började brumma enormt mycket. Kan det vara att avgasröret börjar skaka mot något i motorn?

Senast redigerat av chromatic91 (18 januari 2023)

chromatic91
19 januari 2023 · 90 Inlägg

Startade bilen idag och ljudet var helt borta... Lite osäker på vad det där var för något...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 januari 2023 · 17 470 Inlägg

Kamkedjan ger inte upp före 35000 mil på dessa så glöm den. Lät som insputnings/ventiltick. Kolla oljan bara!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
chromatic91
19 januari 2023 · 90 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Kamkedjan ger inte upp före 35000 mil på dessa så glöm den. Lät som insputnings/ventiltick. Kolla oljan bara!

Tack!

Jag misstänkte oljan. Jag bytte för bara 6 månader sedan, men det var med biltemas filter och deras olja.
Jag fick reda på att biltemas filter inte är så jättebra, och att kamremmen spänns av oljetrycket i denna modellen, så jag köpte nytt filter och ny olja (helsyntet 5w30) och nu låter det betydligt mindre.

Jag hade ingen lampa innan som lös ang oljetryck, men det är inte helt omöjligt att filtret helt var kasst med ventilen och orsakade brist på smörjning. Det låter inte alls lika mycket, givetvis hör man ventilerna klicka lite, men det har det alltid gjort.

Senast redigerat av chromatic91 (19 januari 2023)

Mossan1
19 januari 2023 · 2 805 Inlägg

Äsch, så dåliga är inte Biltemas filter och Oljan är der inga fel på.

Jag gissar att du har hällt i en annan oljeviscositet och därför tycker den låter annorlunda.

Toyotas kamkedjor är inte problemtyngda.
Majoriteten av alla kamkedor har oljetryck styrda kedjespännare, men dom flesta har också en backspärr. Så jätteslak blir den inte ens utan oljetryck.

chromatic91
19 januari 2023 · 90 Inlägg

Mossan1 skrev:
Äsch, så dåliga är inte Biltemas filter och Oljan är der inga fel på.

Jag gissar att du har hällt i en annan oljeviscositet och därför tycker den låter annorlunda.

Toyotas kamkedjor är inte problemtyngda.
Majoriteten av alla kamkedor har oljetryck styrda kedjespännare, men dom flesta har också en backspärr. Så jätteslak blir den inte ens utan oljetryck.

Nej, exakt samma viskositet, jag råkade skriva fel där uppe. 5W30 är det, precis som innan, och fortfarande helsyntet. Dock ett annat märke.
Oljudet försvann direkt i alla fall och jag är nöjd. Min mekaniker åkte förbi och kollade på bilen ikväll, han förklarade att han haft inne andra Yarisar 1.0 på firman med identiska besvär som åtgärdades av ett bättre filter, han använde tekniska termer som jag inte kan återskapa dock...

Du har rätt, tror inte det var kamkedjan som spökade utan förmodligen att oljan inte riktigt orkade ta sig till ventilerna ordentligt. Exakt varför vet jag inte, men misstänker filtret smile

Senast redigerat av chromatic91 (19 januari 2023)

jaka54
20 januari 2023 · 5 719 Inlägg

Filtret har mig veterligt inget med om ventilerna tickar eller ej. Att Biltemas filter skulle var orsaken tvivlar jag starkt på.
Skulle vara i så fall att filtret inte öppnar, men då skulle du ha märkt det genom att oljan inte kom fram till ventiler och annat och att oljetryckslampan borde lyst/blinkat för lågt oljetryck.

Nybergrobin
20 januari 2023 · 2 378 Inlägg

jaka54 skrev:
Filtret har mig veterligt inget med om ventilerna tickar eller ej. Att Biltemas filter skulle var orsaken tvivlar jag starkt på.
Skulle vara i så fall att filtret inte öppnar, men då skulle du ha märkt det genom att oljan inte kom fram till ventiler och annat och att oljetryckslampan borde lyst/blinkat för lågt oljetryck.

Mina erfarenheter av lågt oljetryck är att ventiler rasslar/tickar innan oljetryckslampan tänds.  Kan mycket väl vara filtret som var boven i dramat

Utmarks-Loke
20 januari 2023 · 5 833 Inlägg

Men så dåliga är inte biltemas oljefilter. I såna fall måste det vara massor med partiklar, kanske "oil sludge" som täppt filtret. Vilket iofs inte skulle förvåna mig, det är en typisk bilmodell som kan få gå riktigt långt mellan oljebytena, om den haft yarisens stereotypt ointresserade ägare.

Brådhis * Voff voff *
21 januari 2023 · 10 277 Inlägg

Hur var oljenivån innan bytet av olja...?

Inte för att jag är något stort fan av Biltema, men att filtret skulle vara så dåligt att du får missljud från motorn har jag mycket svårt att tro. Ditt ljud berodde högst sannolikt på något annat...

Du skriver att dagen efter filmen togs så var ljudet borta? Hade du alltså bytt olja däremellan? Sedan skriver du att det låter mindre(?) dag tre när du bytt olja? Lite svårt att följa tidslinjen här...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
chromatic91
22 januari 2023 · 90 Inlägg

jaka54 skrev:
Filtret har mig veterligt inget med om ventilerna tickar eller ej. Att Biltemas filter skulle var orsaken tvivlar jag starkt på.
Skulle vara i så fall att filtret inte öppnar, men då skulle du ha märkt det genom att oljan inte kom fram till ventiler och annat och att oljetryckslampan borde lyst/blinkat för lågt oljetryck.

Nybergrobin skrev:

jaka54 skrev:
Filtret har mig veterligt inget med om ventilerna tickar eller ej. Att Biltemas filter skulle var orsaken tvivlar jag starkt på.
Skulle vara i så fall att filtret inte öppnar, men då skulle du ha märkt det genom att oljan inte kom fram till ventiler och annat och att oljetryckslampan borde lyst/blinkat för lågt oljetryck.

Mina erfarenheter av lågt oljetryck är att ventiler rasslar/tickar innan oljetryckslampan tänds.  Kan mycket väl vara filtret som var boven i dramat

Japp, är ganska säker på att detta var boven.

Utmarks-Loke skrev:
Men så dåliga är inte biltemas oljefilter. I såna fall måste det vara massor med partiklar, kanske "oil sludge" som täppt filtret. Vilket iofs inte skulle förvåna mig, det är en typisk bilmodell som kan få gå riktigt långt mellan oljebytena, om den haft yarisens stereotypt ointresserade ägare.

Brådhis skrev:
Hur var oljenivån innan bytet av olja...?

Inte för att jag är något stort fan av Biltema, men att filtret skulle vara så dåligt att du får missljud från motorn har jag mycket svårt att tro. Ditt ljud berodde högst sannolikt på något annat...

Du skriver att dagen efter filmen togs så var ljudet borta? Hade du alltså bytt olja däremellan? Sedan skriver du att det låter mindre(?) dag tre när du bytt olja? Lite svårt att följa tidslinjen här...

Oljenivån var full innan problemet. Oljan byttes för 6 månader sen.

Hur som helst, i detta fallet så var det filtret som spökade, vart det kommer ifrån spelar egentligen ingen roll.

Jo, dagen efter så lät det fint, men så fort bilen blev varm så började ventilerna väsnas, det var då jag valde att byta olja.

Senast redigerat av chromatic91 (22 januari 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang