1643
Sök

2001 volvo v70 - bränsle pump

14 februari 2023
Trådstartare
Tjenare,

Jag har problem :C

Bränsle pumpen på min volvo v70 T5 2001 slår på direkt och köttar sönder vid nyckel vridning till I, inte II. Jag har kollat reläet och den fungerar. Jag har kollat ECUn och den har ingen oxidation. Inga motorkoder på någon givare… förutom ECM170F vilket är till turbon vilket jag tror är ett resultat av övertyck av soppa i systemet.

Motorkod: B5433 T3

Hoppas ni som är kunniga kan hjälpa mig. Pumpen mår väldigt dåligt (låter det som)

Mvh Aron
Senast redigerat av AronOljaOchMotorras (14 februari 2023)

3 676 Inlägg
15 februari 2023
Låter som om någon tjuvkopplat något.
När tändningen vrids på (läge2)  ska pumpen gå enstaka sekund och bryta ända tills ECM (styrdonet under huven) registrerar en rörelse av vevaxeln OCH systemet godkänt nyckeln.
(Det krävs dock mer än så för att sätta startspärr ur spel)

Det kan också vara CEM som har reläet för pumpen. (Ovanför pedalerna)
Vet inte säkert.  CEM kan vattenskadas på V70N pga luckan i torkardiket. Brulat dock ta sig andra uttryck än detta.

Fastbränt relä?  Kanske....
Senast redigerat av Mossan1 (15 februari 2023)

16 februari 2023
Trådstartare
Tack för svar mossan1

Men jg har misstagit mig, de var icke bränsle pumpen som var konstant på. Men de är något annat. Jag skulle beskriva de som ett brummande ljud från bakvagn. Här är en video på ljudet https://youtube.com/shorts/IsIrrgZocX4?feature=share

De kommer från pumpen med är inte prime pumpen som kör.

Tack för ditt svar åter en gång mossan1
Senast redigerat av AronOljaOchMotorras (16 februari 2023)

3 676 Inlägg
16 februari 2023
Det finns orginal inget annat än bränslepumpen där bak som kan surra så. Låsmototer i dörr,baklucka och för tabklock skulle du kunna lokalisera.

Det är inte bakrutetorkarmotorn som går?

En 2001 har ju inte ens Haldex utan Visco om den är en AWD. Haldex har en tryckpump där bak/under. Inte Visco-AWD'er.

17 februari 2023
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Det finns orginal inget annat än bränslepumpen där bak som kan surra så. Låsmototer i dörr,baklucka och för tabklock skulle du kunna lokalisera.

Det är inte bakrutetorkarmotorn som går?

En 2001 har ju inte ens Haldex utan Visco om den är en AWD. Haldex har en tryckpump där bak/under. Inte Visco-AWD'er.

Det är fwd versionen och de är inte bakrutetorkaren då den funkar. Låsmekanismen funkar också o låter inte sådär. Ljudet befinner sig precis vid pumpen men jag kan inte klura ut vad de är (:-(

* Voff voff *
10 982 Inlägg
18 februari 2023
Det fanns ett tillval på V70N (standard på polisbilarna) med en evakueringsfläkt i ena luckan på sidan av bagageutrymmet. Har denna en så´n möjligen?

Eller har det RTI och det är läsaren till kartskivorna som låter?

(Tycker för övrigt inte direkt att det låter som något "köttar sönder", vad du nu menade med det?)
Senast redigerat av Brådhis (18 februari 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Sök