Köpråd budget busbil 2023

superskurken
19 februari 2023 · 6 Inlägg

Är på jakt efter en sladd/busbil på 0 budget. Tänkte sladda grusväg, asfalt och snö så gott det går. (Helst då en bakhjulsdriven för att slippa dra kryckan konstant) kanske kommer ta den till jobbet eller affären ibland. Kollat lite gamla trådar men mycket av tipsen har blivit rena entusiast bilar.

Vad kan man köra ihjäl på en budget idag?
Vill gärna ha den ett tag om möjligt.

Kan man köpa en BMW E46? Eller kommer jag få lämna in för service.. Dvs "modernare" bil.
Volvo 2/7/940 känns stabilt men kanske inte lika snärtigt? Fyller många av mina krav.
Opel omega hur är rosten? hur är den att skruva i?
Försöker tänka bilar som finns tillgängliga idag.

Typ krav
Inköp 5-20.000sek
Billiga reservdelar, utbytes motor
Gärna lätt att skruva i då jag inte är rutinerad (än)
Helst en modell som inte faller isär av rost
Hyfsat billig i skatt/försäkring om de är aktuellt.

Vart ska jag börja? Jag är medveten om att de blir skruva, rackla osv. Men kanske vad är lämpligt att börja med så jag inte ger upp. Är lite anti volvo pga storleken. Kan dock kompromissa.

Jesper328
19 februari 2023 · 2 333 Inlägg

En fördel med 740/940 är ju att du slipper skatten om det är en 1993 eller äldre.

E46 är stabila och trevliga bilar… hyfsat trevliga att åka brett med också.
Däremot så får du nog inget vackert exemplar för 20.000kr.
Är definitivt trängre att skruva med än en gammal Volvo.

En äldre Merca C-klass (w202) är i mitt tycke den ultimata vinterbilen.
De tål att misshandlas, och att åka upp mot 90° på bredden är busenkelt. smile
Lättskruvat är det också.
Samma som E46an där.. svårt att få tag i ett finare exemplar under 20k.

Senast redigerat av Jesper328 (19 februari 2023)

Up the RA
superskurken
19 februari 2023 · 6 Inlägg

Jo volvon känns enkel så sätt men dugliga exemplar börjar kosta där också. Har sett nån lämplig winter beater E46 kring 15-20k men frågan är vad man får. Har inte tänkt på Mercedes ska kika lite på det tack.

Behöver inte vara jätte fina ex utan snarare att de inte är rostat hål genom hela golvet, trösklar osv. Så man kanske kan besikta den utan stort arbete.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 februari 2023 · 13 669 Inlägg

Jesper328 skrev:
En fördel med 740/940 är ju att du slipper skatten om det är en 1993 eller äldre.

E46 är stabila och trevliga bilar… hyfsat trevliga att åka brett med också.
Däremot så får du nog inget vackert exemplar för 20.000kr.
Är definitivt trängre att skruva med än en gammal Volvo.

En äldre Merca C-klass (w202) är i mitt tycke den ultimata vinterbilen.
De tål att misshandlas, och att åka upp mot 90° på bredden är busenkelt. smile
Lättskruvat är det också.
Samma som E46an där.. svårt att få tag i ett finare exemplar under 20k.

mercorna är väldigt gubbiga..     jag har provsladdat en  c280 och motorn har bra ork men dom är väldigt svampiga och konstiga att köra mot andra rwd bilar jag testat..   
polarn helt utanförstånd kunde dock åka sjukt snabbt och brett med samma bil.  hur vet ingen som provat den bilen smile    men det var när bilarna endå var relativt nya en som är 15år äldre vete fasen hur klappglapp en sån är och hur den då känns smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
superskurken
19 februari 2023 · 6 Inlägg

Det minne jag har av äldre merca är just gung och lite soff känsla. Men vet inte om Volvo känns så mycket annorlunda i minnet om jag ska vara ärlig. Därför kändes väl bmwn lite sportigare. Får försöka hålla utkik, hela grejen är väl att ha nått billigt som jag inte behöver vara så rädd om.

Noobnisse
20 februari 2023 · 181 Inlägg

Finns inte jättemånga att välja mellan men detta blir mitt förslag:

https://www.blocket.se/annons/varmland/ … /107049251
Så vitt jag vet är de bakhjulsdrivna och driftsäkra men om någon mer kunnig har input så är jag mer än redo att motbevisas!

Alternativt denna som ligger utanför budget:
https://www.blocket.se/annons/kalmar/le … /105859422

Senast redigerat av Noobnisse (20 februari 2023)

Utmarks-Loke
20 februari 2023 · 5 809 Inlägg

Om den i första annonsen verkligen har diffbroms är det ju ett enormt plus på en busbil

Jesper328
20 februari 2023 · 2 333 Inlägg

Growe skrev:

Jesper328 skrev:
En fördel med 740/940 är ju att du slipper skatten om det är en 1993 eller äldre.

E46 är stabila och trevliga bilar… hyfsat trevliga att åka brett med också.
Däremot så får du nog inget vackert exemplar för 20.000kr.
Är definitivt trängre att skruva med än en gammal Volvo.

En äldre Merca C-klass (w202) är i mitt tycke den ultimata vinterbilen.
De tål att misshandlas, och att åka upp mot 90° på bredden är busenkelt. smile
Lättskruvat är det också.
Samma som E46an där.. svårt att få tag i ett finare exemplar under 20k.

mercorna är väldigt gubbiga..     jag har provsladdat en  c280 och motorn har bra ork men dom är väldigt svampiga och konstiga att köra mot andra rwd bilar jag testat..   
polarn helt utanförstånd kunde dock åka sjukt snabbt och brett med samma bil.  hur vet ingen som provat den bilen smile    men det var när bilarna endå var relativt nya en som är 15år äldre vete fasen hur klappglapp en sån är och hur den då känns smile

Jodå, det är lite gung i de gamla högarna. big_smile
De är däremot de bakhjulsdrivna bilar jag har haft mest kul i.. om man räknar standardbilar då.
En C180 räcker gott och väl till vintern, funkar även att hinka runt i rondeller när det är lite blött ute. smile

Up the RA
Oreggad Ruter Knekt
20 februari 2023 · 625 Inlägg

Noobnisse skrev:
Finns inte jättemånga att välja mellan men detta blir mitt förslag:

https://www.blocket.se/annons/varmland/ … /107049251
Så vitt jag vet är de bakhjulsdrivna och driftsäkra men om någon mer kunnig har input så är jag mer än redo att motbevisas!

Alternativt denna som ligger utanför budget:
https://www.blocket.se/annons/kalmar/le … /105859422

+1 på lexus, de har blivit populära, kanske av en orsak. Man slipper i princip betala extra för märket.

superskurken skrev:
Det minne jag har av äldre merca är just gung och lite soff känsla. Men vet inte om Volvo känns så mycket annorlunda i minnet om jag ska vara ärlig. Därför kändes väl bmwn lite sportigare. Får försöka hålla utkik, hela grejen är väl att ha nått billigt som jag inte behöver vara så rädd om.

Det positiva med mb är väl att det blir svårt att sladda med bara ett hjul. Vilket enligt mig förstör hela grejen med att ligga brett.

Senast redigerat av Duvetdet (20 februari 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 februari 2023 · 17 376 Inlägg

Inga problem alls att köra redigt brett med en gammal MB? Eller du kanske inte haft körkort så länge?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Oreggad Ruter Knekt
20 februari 2023 · 625 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Inga problem alls att köra redigt brett med en gammal MB? Eller du kanske inte haft körkort så länge?

Fast gammeldiesel med 0-100 på tre minuter får man piska rätt hårt för att den ska hiva ut röven. Men en helt vanlig försummad mb med 4 cyl från 85-90 kan jag garantera funkar bra på torrt med lite teknik. Sladdade med min skåpbil i helgen, gick ju det också. big_smile

Senast redigerat av Duvetdet (20 februari 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 februari 2023 · 13 669 Inlägg

Duvetdet skrev:

Hybrid_ skrev:
Inga problem alls att köra redigt brett med en gammal MB? Eller du kanske inte haft körkort så länge?

Fast gammeldiesel med 0-100 på tre minuter får man piska rätt hårt för att den ska hiva ut röven. Men en helt vanlig försummad mb med 4 cyl från 85-90 kan jag garantera funkar bra på torrt. Sladdade med min skåpbil i helgen, gick ju det också. big_smile

vi hade en merca 240d en vinter...  gick att åka brett med den .. men på den tiden körde man sommardäck som var blanka

Senast redigerat av Growe (20 februari 2023)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
superskurken
21 februari 2023 · 6 Inlägg

Haha skönt! Har inte tänkt på Lexus. Såg ut att vara mycket bil för pengen faktiskt. Tack för tipset

mb_pucken
21 februari 2023 · 5 083 Inlägg

Roligaste vinterbilen jag haft är en s124 300te manuell :-) bra ork i hela registret och lite vikt i röven så det inte bara sladda och gled runt utan även drev lite :-) tyvärr är dom ruskigt överprisade nu mera och svåra att hitta i bra skick.
Dom flesta mercor kräver en lättare sänkning och lite styvare fjädrar om man vill busa utan att det gungar för mycket.

Just nu tycker jag som nämnts tidigare att en w202/s202 är ett bra alternativ. Annars finns ju en lite glömd modell nämligen clk (c208). Förslagsvis en kompressor eller 280 :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Lucif3r
22 februari 2023 · 2 182 Inlägg

Annars är det ju inte mycket som slår en gammal volvo här i landet, och då tänker jag tillgång/pris till reservdelar som säkerligen kan behövas till en "busbil". Föreslår också isf en kombi, det är lite mer vikt över arslet på dom så lite lättare/roligare att behärska. Sen finns det ju även gott om "godis" till dom för typ inga pengar. Tänker då på bl.a. styrvinkelkitt, vilket alltid är trevligt när man åker på bredden smile

... Visserligen ligger gamla RWD volvo oförskämt högt i pris nu för tiden, om man inte har tur och får köpa billigt av en bekant(t ex jag betalade bara 5k för min 945 FTT). Så det är ju ett stort minus.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang