Historik på Felkoder med OBD

Codehammar
20 februari 2023 · 4 Inlägg

Hej,

Som ämnesraden beskriver. Finns det någon möjlighet att få rätt på historiska felkoder och datum. Även om den inte indikerar något i detta nu. Har en OBD.

Det är ett försäkringsärende där IF inte vill betala (~77000:- !) för att garantitiden har gått ut trots att felkoden uppkom i somras när det var garanti. 

Det är en Mini från 2015.

Tacksam för hjälp.

/ C

Utmarks-Loke
20 februari 2023 · 5 840 Inlägg

Koderna skall ligga kvar till de blir raderade men när de är raderade går de nog inte att få fram igen. Men i detta läge är det kanske bättre att åka till en verkstad och få dom utlästa och få pappersbevis som du kan lämna till försäkringsbolag.

krambriw
20 februari 2023 · 427 Inlägg

Om du missade att anmäla skadan i tid så får du troligen problem även om felet uppstod i "rätt tid"
Men lycka till

Jag anmälde huggande/skakande koppling en gång till mitt dåvarande bolag exakt dagen innan min maskinskadeförsäkring gick ut. Fick bevisa datum och mätarställning med dagens tidning och instrumentpanel foatade ihop så det gick bra. Eftersom det var mitt i sommaren och lång väntetid till verkstad frågade jag hur länge min anmälan var gällande, dom sa att det egentligen inte fanns någon gräns. Sedan tyckte jag problemet försvann och det kom inte tillbaka så det blev ingen åtgärd. Så grejen som jag tror är viktig är att man hinner anmäla innan garantier/försäkringar har gått ut, annars får man problem

Codehammar
21 februari 2023 · 4 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Koderna skall ligga kvar till de blir raderade men när de är raderade går de nog inte att få fram igen. Men i detta läge är det kanske bättre att åka till en verkstad och få dom utlästa och få pappersbevis som du kan lämna till försäkringsbolag.

Hej, tack för svar.

"Skall" ligga kvar...? Är det märkes-specifikt. Du har rätt, jag får se till att ta mig till verkstaden.

Codehammar
21 februari 2023 · 4 Inlägg

krambriw skrev:
Om du missade att anmäla skadan i tid så får du troligen problem även om felet uppstod i "rätt tid"
Men lycka till

Jag anmälde huggande/skakande koppling en gång till mitt dåvarande bolag exakt dagen innan min maskinskadeförsäkring gick ut. Fick bevisa datum och mätarställning med dagens tidning och instrumentpanel foatade ihop så det gick bra. Eftersom det var mitt i sommaren och lång väntetid till verkstad frågade jag hur länge min anmälan var gällande, dom sa att det egentligen inte fanns någon gräns. Sedan tyckte jag problemet försvann och det kom inte tillbaka så det blev ingen åtgärd. Så grejen som jag tror är viktig är att man hinner anmäla innan garantier/försäkringar har gått ut, annars får man problem

Hejhej,

Tack för svar.

Jag hoppas verkligen att det går att få fram historik.

https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245570/245570-1213e816a61ef2694ef38bc6add830c8.jpg

Codehammar
20 mars 2023 · 4 Inlägg

Kan meddela att försäkringsbolaget har gett vika. Dom tar det! smile smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang