Göra ren tändspolar/tändstift efter byte av ventilkåpepackning? Corolla 2006 1.6

trasigbil
20 mars 2023 · 115 Inlägg

Jag bytte tändstift efter att bilen gett felkoder som indikerar misständning i motorn, vilket förklarar varför bilen är ryckig. När jag bytte tändstift så var några av dem blöta av olja, vilket jag tänkte var normalt eftersom de sitter i motorn (aldrig bytt tändstift förr). Bytet gjorde inte saken bättre förstås och jag har nu förstått att jag ska byta ventilkåpans packning. Tändstiften ska förstås inte vara blöta av olja med andra ord big_smile Men nu när jag byter den här packningen, behöver jag göra ren tändspolarna och tändstiften? Hur noga är den processen? Borde jag byta tändstiften igen nu när de kommit i kontakt med olja? Även om jag skruvar bort tändstiften, kommer det inte finnas olja kvar som inte går att få bort, eller bränner motorn bort rester av det?

Helt enkelt:

Räcker det med att torka av tändspolarna efter att jag bytt packningen i motorn, eller behöver man vara väldigt noga med att få bort all olja kring där tändstiften sitter, vilket jag antar är rätt så svårt?

jaka54
20 mars 2023 · 5 680 Inlägg

Brakekleen är bra att göra rent med!
Du säger att du har olja på tändstiften och har du tur beror det bara på att packningen /packningarna på ventilkåpan är trasiga, för du har väl separata tändspolar som trycks ner  genom ventilkåpan . I varje hål sitter en rund O-ringspackning som ska skydda tändspole och tändstift från olja, men du har också en stor packning som tätar mellan topplock och ventilkåpa.
Kolla gärna på när "rainmanray" i sina youtube videos byter såna här grejer.
https://www.youtube.com/watch?v=kdgKS-S … 27sRepairs

trasigbil
21 mars 2023 · 115 Inlägg

jaka54 skrev:
Brakekleen är bra att göra rent med!
Du säger att du har olja på tändstiften och har du tur beror det bara på att packningen /packningarna på ventilkåpan är trasiga, för du har väl separata tändspolar som trycks ner  genom ventilkåpan . I varje hål sitter en rund O-ringspackning som ska skydda tändspole och tändstift från olja, men du har också en stor packning som tätar mellan topplock och ventilkåpa.
Kolla gärna på när "rainmanray" i sina youtube videos byter såna här grejer.
https://www.youtube.com/watch?v=kdgKS-S … 27sRepairs

Tack för svar. Gjorde ren lite med bromsrengöring och får hoppas på att det inte är nåt allvarligare fel än att packningen var gammal. Packningen för hela ventilkåpan går även kring tändstiften så förhoppningsvis räcker det med att byta den.

Nu har jag på grund av det här kört på tre cylindrar i flera veckor i väntan på reservdelar. Finns det nåt mer som kan behöva bytas i samband med att jag gjort det här? Bilen har ju dragit ca 1.2 liter milen istället för 0.8 som den brukar dra, så jag tänker att nåt kanske har slitits i onödan men jag vet inte.

Mossan1
21 mars 2023 · 2 752 Inlägg

Låter lite märkligt att den skulle missa av olja där faktiskt.
Vatten vore en annan sak.
Har du medvetet kört utan den tändspolen ansluten pga oljan har du faktiskt tagit fel beslut. Katalysatorn tar skada av misständningar, och ju fler desto sämre.  Misständningar som känns i bilen är ändå i kraftig minoritet av alla tändningsslag mot att helt släcka cylinderns gnista så den missar 100%.
Då ska spridaren stängas av också i så fall.
Du bör ha haft blinkande motorlampa antar jag, vilket är skarpare varning än tänd.

Men olja ska inte var där hursom, så oavsett om oljan var skälet till missarna eller ej ska det fixas.
Om det inte är spilld olja som runnit ner....

Innan kåpan lyfts ska du förvissa dig om det är en ventilkåpa eller kamaxelkåpa.  Dvs om kamaxlarnas övre lagerbana är i kåpan eller om det är skruvade lageröverfall.

Jag TROR Toyota har skruvade lageröverfall.
Då är det bara en kåpa och kan lossas "hursomhelst".

Det är det INTE om det är en kamaxelkåpa. Då blir kamaxlarna lösa utan kåpanoch kan komma ur läge och kamkedjespänningen bli heltok.
Kräver speciella verktyg för återmontage.

Senast redigerat av Mossan1 (21 mars 2023)

trasigbil
22 mars 2023 · 115 Inlägg

Mossan1 skrev:
Låter lite märkligt att den skulle missa av olja där faktiskt.
Vatten vore en annan sak.
Har du medvetet kört utan den tändspolen ansluten pga oljan har du faktiskt tagit fel beslut. Katalysatorn tar skada av misständningar, och ju fler desto sämre.  Misständningar som känns i bilen är ändå i kraftig minoritet av alla tändningsslag mot att helt släcka cylinderns gnista så den missar 100%.
Då ska spridaren stängas av också i så fall.
Du bör ha haft blinkande motorlampa antar jag, vilket är skarpare varning än tänd.

Men olja ska inte var där hursom, så oavsett om oljan var skälet till missarna eller ej ska det fixas.
Om det inte är spilld olja som runnit ner....

Innan kåpan lyfts ska du förvissa dig om det är en ventilkåpa eller kamaxelkåpa.  Dvs om kamaxlarnas övre lagerbana är i kåpan eller om det är skruvade lageröverfall.

Jag TROR Toyota har skruvade lageröverfall.
Då är det bara en kåpa och kan lossas "hursomhelst".

Det är det INTE om det är en kamaxelkåpa. Då blir kamaxlarna lösa utan kåpanoch kan komma ur läge och kamkedjespänningen bli heltok.
Kräver speciella verktyg för återmontage.

Tack för ett utförligt svar. Att byta packning fick inte problemet att försvinna. Då chansade jag på att byta en tändspole och vips så var felet borta och jag har mina fyra cylindrar igen. Du har rätt i att det var en blinkande motorlampa. Förhoppningsvis har jag inte slitit för hårt på katalysatorn då. Ska besiktigas om ett par veckor så får väl se hur avgasvärdena ser ut då

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang