Svårtankad XC70 2,5T -03... Svämmar över!

Brådhis * Voff voff *
23 mars 2023 · 10 244 Inlägg

Som rubriken...

Det är svårt att tanka min XC70 om man inte lyckas hålla munstycket exakt rätt.

Det som händer är att man som regel kan tanka tills det är 35-40 liter i tanken, därefter slår pumpen ifrån och då svämmar det även över. Efter det kan man tanka på låg hastighet. Gör man inte det utan trycker fullt svämmar det över igen...

Jag antar att det är någon form av avluftning som är igensatt/trasig? Men var sitter den? Tänker om någon känner igen felet och minns hur dom löste det?

Har inte hittat något uppenbart som ser "fel" ut, men jag vet att förra ägaren bytte påfyllningsröret så sannolikt har väl någonting blivit tokigt där.

Har löst det hittills med att bara tanka 30 liter åt gången, men börjar bli lite trött på det... wink

Senast redigerat av Brådhis (23 mars 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 mars 2023 · 17 379 Inlägg

Hm. Går det inte en avluftningsslang upp från tanken och följer påfyllningsröret upp till det tar stopp?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
23 mars 2023 · 10 244 Inlägg

Är det den enda? För då ser allt ok ut... Hade nå´n förhoppning om att det skulle vara något enkelt typfel på nå´t dolt eller nå´t. ;-)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 mars 2023 · 17 379 Inlägg

Behöver du montera bort mycket för att följa påfyllningsröret ner? Kan det ha blivit ett veck på detta?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
23 mars 2023 · 10 244 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Behöver du montera bort mycket för att följa påfyllningsröret ner? Kan det ha blivit ett veck på detta?

Ska krypa under och kolla... Måste jag demontera på insidan blir jag trött för då måste hundburen ur, och det slipper jag helst...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Munkis
23 mars 2023 · 1 635 Inlägg

Har samma fenomen på min XC90. Det svämmar inte över men pumpen slår ifrån vid halv tank ungefär och så får man pumpa sakta som tusan för att fylla resten. För min del så beror det på att bilen har sadeltank p.g.a AWD(Det har ju du med så kanske är samma fenomen) och dagens lutningar som är vid pumparna gör att avluftningen mellan tankdelarna inte fungerar som tänkt.

Min lösning på problemet var att se till så att jag står plant när jag tankar, då försvann fenomenet helt smile Ofta kan man köra "lite för långt" för att stå plant så man kommer förbi fallet i marken smile

Brådhis * Voff voff *
23 mars 2023 · 10 244 Inlägg

Munkis skrev:
Har samma fenomen på min XC90. Det svämmar inte över men pumpen slår ifrån vid halv tank ungefär och så får man pumpa sakta som tusan för att fylla resten. För min del så beror det på att bilen har sadeltank p.g.a AWD(Det har ju du med så kanske är samma fenomen) och dagens lutningar som är vid pumparna gör att avluftningen mellan tankdelarna inte fungerar som tänkt.

Min lösning på problemet var att se till så att jag står plant när jag tankar, då försvann fenomenet helt smile Ofta kan man köra "lite för långt" för att stå plant så man kommer förbi fallet i marken smile

Ah... Det låter ju rimligt! Bra där! Tack! Ska testa att stå "annorlunda" nästa gång.

Var extremt jobbigt sist och när du säger det så stod jag i lutning då (hela macken lutar uppåt så att säga).

Senast redigerat av Brådhis (23 mars 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Marlboroman
23 mars 2023 · 8 228 Inlägg

Avluftningen är väl också ett metallrör som sitter ihop med påfyllningsröret. Kan ju hända att röret hamnat fel i slangen mellan tank och påfyllningsröret. Avluftningen går ju till en egen nippel på tanken.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Presidento Of World
23 mars 2023 · 3 306 Inlägg

Evap ventil?smile

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Brådhis * Voff voff *
23 mars 2023 · 10 244 Inlägg

Presidento skrev:
Evap ventil?smile

Är den aktiv/igång även vid tankning (dvs med nyckeln i fickan)?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 mars 2023 · 17 379 Inlägg

Presidento skrev:
Evap ventil?smile

Har den det?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Presidento Of World
23 mars 2023 · 3 306 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Presidento skrev:
Evap ventil?smile

Har den det?

Min S60 -04 har det med 2.4

Vet dock inte om den påverkar vid avstängd motor.

Den ska "puffa" när man öppnar locket till påfyllningen om den funkar om jag förstått det rätt

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Lucif3r
23 mars 2023 · 2 183 Inlägg

Garanterat avluftningen. Jag kan inte säga med bestämdhet hur avluftningen ser ut på P2orna, men P80 har bara en slang som går längst tankröret och ut brevid tanklocket som avluftning. Det kan ju mycket väl ha blivit skadat, eller hoppat ur nere vid tanken(iofs borde ju avluftningen fungera då men.. kan ju vara borta länge och nu blivit tilltäppt av skit).

På P80 så går tankröret inne i bilen, under bagagegolvet. Samma gäller äldre volvo-modeller, så med stor sannolikhet går det inne i bilen även på P2orna.
Busenkelt att komma åt.................... Om man inte har en hundbur i vägen som du har då.... Själv har jag ingen hundbur, så jag behöver "bara" flytta på en 80kg bil-tokig st. bernard big_smile

torsen
24 mars 2023 · 7 198 Inlägg

Brådhis skrev:
Som rubriken...

Det är svårt att tanka min XC70 om man inte lyckas hålla munstycket exakt rätt.

Det som händer är att man som regel kan tanka tills det är 35-40 liter i tanken, därefter slår pumpen ifrån och då svämmar det även över. Efter det kan man tanka på låg hastighet. Gör man inte det utan trycker fullt svämmar det över igen...

Jag antar att det är någon form av avluftning som är igensatt/trasig? Men var sitter den? Tänker om någon känner igen felet och minns hur dom löste det?

Har inte hittat något uppenbart som ser "fel" ut, men jag vet att förra ägaren bytte påfyllningsröret så sannolikt har väl någonting blivit tokigt där.

Har löst det hittills med att bara tanka 30 liter åt gången, men börjar bli lite trött på det... wink

Så har jag haft det med mina 2CV i snart 50 år.
Dock kan jag inte tanka 30 liter åt gången, eftersom tanken endast rymmer 20 liter.
Tekniken är att stå så man inte översköljs med bensinen då den sprutar upp.
Med åren har jag lärt mig att lyssna på ljudet när nivån stiger och når påfyllningsröret.

Hilmer
24 mars 2023 · 1 776 Inlägg

På min V70 AWD så kan jag ha ett liknande fenomen ifall pumpen trycker på ordentligt, jag har alltid tolkat det som att det inte hinner rinna över/luftas pga sadeltanken men jag kan ha fel.
Har inte gjort något åt det, på de ställen som jag vet att där är bra tryck i pumpen så lättar jag lite på handtaget bara.
Min har dock aldrig svämmat över utan bara att handtaget slår ifrån, men har det väl hänt så är det nästan omöjligt att fylla på mer innan man kört en sväng...

Lucif3r
25 mars 2023 · 2 183 Inlägg

Hilmer skrev:
jag har alltid tolkat det som att det inte hinner rinna över/luftas pga sadeltanken men jag kan ha fel.

Vill nog påstå att du har iaf delvis fel... 85x70 AWD/XC har ju också sadeltank, men lider inte utav det problemet. Visserligen är det ju inte *samma* sadeltank som på P2, men sadeltank generellt sett är troligen inte problemet. Kan mycket väl vara så att volvo snålade lite väl mycket med avluftningen på P2 AWD-modellerna. smile

Brådhis * Voff voff *
26 mars 2023 · 10 244 Inlägg

Munkis skrev:
Har samma fenomen på min XC90. Det svämmar inte över men pumpen slår ifrån vid halv tank ungefär och så får man pumpa sakta som tusan för att fylla resten. För min del så beror det på att bilen har sadeltank p.g.a AWD(Det har ju du med så kanske är samma fenomen) och dagens lutningar som är vid pumparna gör att avluftningen mellan tankdelarna inte fungerar som tänkt.

Min lösning på problemet var att se till så att jag står plant när jag tankar, då försvann fenomenet helt smile Ofta kan man köra "lite för långt" för att stå plant så man kommer förbi fallet i marken smile

Hilmer skrev:
På min V70 AWD så kan jag ha ett liknande fenomen ifall pumpen trycker på ordentligt, jag har alltid tolkat det som att det inte hinner rinna över/luftas pga sadeltanken men jag kan ha fel.
Har inte gjort något åt det, på de ställen som jag vet att där är bra tryck i pumpen så lättar jag lite på handtaget bara.
Min har dock aldrig svämmat över utan bara att handtaget slår ifrån, men har det väl hänt så är det nästan omöjligt att fylla på mer innan man kört en sväng...

Har nu provat två gånger att se till att bilen står helt plant vid tankning och båda gångerna har det nu funkat utmärkt att tanka fullt. smile

Tusen tack för hjälpen! big_smile Så enkel lösning, men vet man inte om det så... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
26 mars 2023 · 2 752 Inlägg

Jag har vad jag minns aldrig tankat vid en mack där underlaget inte varit gjuten platta eller asfalt där det varit slätt och vågrätt.

Var tankar ni där det lutar?

Hemma med dunk eller egen pump från fat? (Har själv diesel så till traktorerna)

Brådhis * Voff voff *
26 mars 2023 · 10 244 Inlägg

Mossan1 skrev:
Jag har vad jag minns aldrig tankat vid en mack där underlaget inte varit gjuten platta eller asfalt där det varit slätt och vågrätt.

Var tankar ni där det lutar?

Hemma med dunk eller egen pump från fat? (Har själv diesel så till traktorerna)

Njae... Jag skulle säga att ytterst få (om några?) moderna mackar är plana. Det ska kontrollerat rinna ner i rätt brunnar vid spill.

Stor skillnad mot förr. Ofta är det som en "grop" i höjd med där man står. Så visst, gjuten platta är det, men med fall. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang