Vattenpump pumpar inte Volvo 940

hallstromborg
28 mars 2023 · 17 Inlägg

Tjena, har precis bytt vatten pump på min Volvo 940-1994 b230fd då den börjat läcka. Själva bytet gick bra och sen när jag provstarta bilen så verkade de inte va några problem heller. skulle sedan prov köra den en bit, körde ca 3km och tempmätaren gick upp till rött efter ca 2km, stannade och stängde av bilen och elfläkten gick som fan även fast bilen inte var speciellt varm. Öppnade expansionskärlet och de spruta ut lite glykol, fast glykolet var kallt och inte ett dugg varmt.
Startade bilen igen och då var den plötsligt på normal temperatur, lät den bara stå på tomgång nån minut och ser då att tempmätaren var påväg mot rött igen. Fläkten blåser bara kall luft.
Så de verkar ju som att den nya vattenpumpen inte riktigt pumpar runt kylarvätskan. Vad kan jag göra nu? Är det fel på den nya pumpen?(köpt från Biltema)

uhlin
28 mars 2023 · 2 829 Inlägg

Nej, det är nog inget fel på pumpen. Du har luft i systemet.  Frågan är nu hur det gått med topp eller packning när den kokat.

hallstromborg
29 mars 2023 · 17 Inlägg

Har nu provat lufta kylsystemet, öppnade expansionskärlet och starta bilen och drog på full värme och tryckte på kyl slangarna.
Men de hjälptes inte, vattnet går fortfarande inte runt.

Steff240
29 mars 2023 · 996 Inlägg

Om du kan konstatera att vattnet inte cirkulerar hade jag nog skruvat av pumpen och kollat skicket på den... Kan ju vara som ett lotteri med Biltemas grejer...
Kolla så att impellern sitter fast på axeln och inte är lös.

För du har väl använt ordentligt med glykol så att du inte fått en ispropp i systemet?

Senast redigerat av Steff240 (29 mars 2023)

hallstromborg
29 mars 2023 · 17 Inlägg

Ja, blandade typ 60/40 glykol och vatten. Kan jag gjort nåt fel vid monteringen av den nya vattenpumpen? Alla packningar sitter på, tog även lite packnings pasta under packningarna.

hallstromborg
29 mars 2023 · 17 Inlägg

LÖST!!
Tack för dem snabba svaren, de visade sig att det var luft i systemet ändå. Höll antagligen inte på tillräckligt länge när jag skulle lufta första gången, fortsatte lufta mer nu och de bubbla till några gånger sen gick de i 2L kylarvätska till. Så nu går vattnet runt och värmen i kupén funkar!

uhlin
29 mars 2023 · 2 829 Inlägg

hallstromborg skrev:
LÖST!!
Tack för dem snabba svaren, de visade sig att det var luft i systemet ändå. Höll antagligen inte på tillräckligt länge när jag skulle lufta första gången, fortsatte lufta mer nu och de bubbla till några gånger sen gick de i 2L kylarvätska till. Så nu går vattnet runt och värmen i kupén funkar!

Gott. Var helt övertygat om luft i systemet. En del bilar kan va rent omöjliga att få ur luften. Fast Volvon brukar ju va ganska lätta och lufta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang